Árat emel a DKV: 9600 forintot kérnek egy havi felnőtt bérletért
A gazdasági környezet változásai és a megnövekedett üzemeltetési költségek miatt a DKV Zrt. 10,4 százalékos jegy- és bérletár változásra tett javaslatot a debreceni közgyűlésnek.
A változó árakról és az átalakuló pótdíjrendszerről szóló, november 20-i sajtótájékoztatón Tóth Szabolcs, a DKV Zrt. vezérigazgatója elmondta, az önkormányzat és a társaság között lévő közszolgáltatási szerződés alapján minden évben felül kell vizsgálni a menetdíjakat, a tarifa- és pótdíjrendszert, majd javaslatot kell tenniük a díjmódosításra.
A társaság legutóbb 2023 májusában emelt az árakon.
– Az elmúlt időszak jelentős kihatással volt a bevételeinkre, költségeinkre, üzemeltetésünkre is. 2020-ban a pandémia átformálta az utazási szokásokat, majd jött az energiaválság, melynek hatásai jelenleg is érezhetőek. Emellett az ágazatot sújtja a jelentős munkaerőhiány is. Utóbbi folyamatos kihívást jelent számunkra, hiszen rendszeresen képezzük is a járművezetőinket – sorolta a vezérigazgató. Kiemelte, a DKV-nál is rendezték a béreket, így csökkentve az elvándorlást. Hozzátette, költségeik mintegy 40 százalékát a bérek teszik ki, így az inflációkövető béremelés nagyot dob a költségvetésükön.
Tóth Szabolcs tudatta, a város vezetése amellett tette le a voksát, hogy Debrecenben, a gyorsan fejlődő városban a közösségi közlekedés korszerű járműparkkal és megbízható infrastruktúrával működjön. Ennek a költségei pedig a fent említettek miatt folyamatosan növekedtek.
– 2023-ban menetrendbővítéseket indítottunk el, ahogy a helyzetünk és költségvetésünk engedte, és ez 2024-ben sem volt másképp. Folyamatosan monitorozzuk az utasszámláló berendezéseinkkel a változó igényeket, továbbá lakossági megkeresések alapján vizsgáljuk annak lehetőségét, hol tudunk még többletkapacitást bevetni, kisebb-nagyobb menetrendi korrekciókat végrehajtani, esetleg új járatokat indítani – sorolta. Körjáratot indítottak el Józsán, növelték az ipari parkba tartó buszok számát, utóbbi a jövőben gyarapodni fog. Az elmúlt időszakban bővült az utaslétszám, mely a vezérigazgató szerint köszönhető a valós idejű tájékoztatásnak, az online értékesítés fejlesztésének, az új járműveknek.
– A közgyűlés fog döntést hozni az áremelés kérdésében; a közszolgáltatási szerződés 10,4 százalékos emelést engedélyez az inflációs adatokra alapozva. A vonaljegy díja 500 forint lenne 2025. január 1-től, az általános bérlet díja pedig 9600 forint. A gyerek- és a nyugdíjas bérletek árára 5500 forintos javaslatot tettünk. A kedvezményes vásárlást továbbra is biztosítjuk utasainknak, így az online vásárolt mobiljegy 480 forintba kerülne, az elektronikus bérlet 9200 forintba, a nyugdíjas bérlet pedig 5300-ba – sorolta. Az online értékesített bérletek esetében a társaság már elérte a 70 százalékos vásárlási arányt, ami – meglátásuk szerint – országosan is kimagasló érték. A pótdíjazás is változhat, ha úgy dönt a közgyűlés. A helyszíni alapdíj (melyet bankkártyával is kiegyenlíthet) összege 7000 forint lesz, de ennyit kell majd fizetni abban az esetben is, ha 5 napon belül megvásárolja az ellenőrzés időszakára érvényes, legalább havi elektronikus bérletet.
Fontos, hogy a jelenlegi változások a Debrecenben tanuló vagy óvodába járó 6-14 év közötti korosztályt nem érinti. A Junior Városkártyával rendelkezők 2024-ben 9 hónapon keresztül, 2025-ben pedig már a teljes évben díjmentesen utazhatnak a helyi villamos-, autóbusz- és trolibuszjáratokon.
Tóth Szabolcs elmondta, az idei évben 900-940 ezer járatot üzemeltetnek éves szinten, a jövő évben ez a szám megközelíti az egymilliót.
FR