Alig több mint 16 kilométer út újul meg az idén Hajdú-Biharban
Hajdú-Biharban is napirenden van utak, hidak, felüljárók és csomópontok átépítése, korszerűsítése. Ezek a munkálatok várhatóan leghamarabb 2025. második-harmadik negyedévében, a tervek elkészítése, majd a sikeres közbeszerzési eljárást követően, valamint a nyertes ajánlattevővel történő szerződéskötés után kezdődhetnek meg.
A fejlesztési, átépítési feladatokat egyébként nem a Magyar Közút, hanem az Építési és Közlekedési Minisztérium végezheti el. A felújítási munkák előkészítés alatt állnak a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretein belül. A támogatási szerződések rendelkezésre állnak, jelenleg a tervezési közbeszerzési eljárás folyik – válaszolta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs Osztálya a Cívishír megkeresésére. Arra azonban a konkrét kérdésünk ellenére sem érkezett válasz, hogy vármegyénkben hol történtek, történnek ilyen munkálatok.
De nemcsak a nagyberuházások iránt érdeklődtünk a Magyar Közútnál, hanem afelől is, hogy mi az oka annak, hogy a hidakon, felüljárókon (például a 4-es főút hajdúszoboszlói elkerülőjén) az előttük és az utánuk lévő útszakaszhoz képest sokkal rosszabb állapotban van az aszfalt. Mint az az írásban megküldött válaszban szerepel, a hidak útburkolatának felújítása komplexebb műszaki feladat, mint a többi burkolatmegújítás. A hidakon az elhasználódott aszfaltréteg eltávolítása, marása, során ugyanis sok esetben megsérülhet a híd vasbeton pályalemezének só elleni védelemre szolgáló szigetelése. Ugyanakkor a természetes elhasználódás miatt is szükséges olykor a szigetelés cseréje és az azt védő aszfaltrétegek újjáépítése. Ezek viszont sokba kerülnek, és emiatt a Magyar Közút a kezelésében lévő hidak burkolatának felújítását az útfelújításoktól elkülönített keretből végzi. Ez a keretösszeg országosan évente 1-1,5 milliárd forint. A burkolatfelújítások során törekednek a komplex munka elvégzésére, ez azonban a rendelkezésre álló pénz miatt nem minden esetben lehetséges. Idén augusztusban a debreceni Homokkerti felüljárón a szigetelés javítását végezték el, valamint a Petőfi téri lehajtó- és a 47-es főút le- és felhajtó ágán újították fel a burkolatot.
Folytatódtak az idén Hajdú-Biharban a nagyfelületű útfelújítások. Ezek, a kátyúzáson túlmutató, teljes körű felújítási munkák külön hazai vagy európai uniós forrásokból valósultak meg. Arra, hogy az országosan 31 ezer kilométernyi közúthálózat mely szakaszán végezzenek ilyen munkát, a Magyar Közút tehet javaslatot. A beruházásokat pedig külön erre a célra indított programokon keresztül, az illetékes szaktárca elrendelése alapján és az ahhoz szükséges források biztosítását követően indíthatják el.
Hajdú-Biharban 2024-ben eddig négy szakasz újult meg a társaság kivitelezésében összesen 10,345 kilométeren a Magyar Falu Programban. A Debrecen-Biharkeresztes összekötő úton 4 ezer 882 méter hosszan, a Gáborján-Mezőpeterd úton 1557 méteren, a Balmazújváros és Hajdúszoboszló közötti úton 1749 méteren, valamint a Tiszacsegét Debrecennel összekapcsoló úton 2 ezer 157 méter hosszúságban.
A téli üzemeltetési időszak megkezdéséig, októberben a társaság a Tiszavasvári-Hajdúböszörmény összekötő úton és a 42-es főúton végez nagyfelületű javítási munkákat összesen hat kilométernyi szakaszon. Az útjavításokat, kátyúzásokat egész évben folyamatosan, ütemezetten végzi a Magyar Közút, mégpedig tavasztól őszig meleg, míg a téli üzemeltetési időszakban hideg keverékkel. Az útbejárások során észlelt, az útellenőri szolgálat által feltártak szerint, valamint az egyéb bejelentések alapján a burkolat állapotának megfelelően döntik el, hogy a rendelkezésre álló pénz függvényében hol javítják az utat. Ebben az évben októberig üzemeltetési forrásból négyezer, míg Magyar Falu Program finanszírozásban 11 ezer 200 tonna hideg és meleg aszfaltot dolgoztak be. Ez a mennyiség közel hasonló az előző évekéihez.
Az út menti szemetet egész évben folyamatosan szedik a közút munkatársai, kiemelten azonban tavasszal és ősszel összpontosítanak erre a munkára – tért rá a következő felvetett témánkra a Magyar Közút Kommunikációs Osztálya. A legutóbbi hulladékgyűjtés október 11-én volt. Leginkább a főutak környezetében, a határátkelőkhöz vezető utak és a hozzájuk tartozó parkolók környezetében sok a szemét. De nagyon sok a településekről kihordott kommunális hulladék, az építési törmelék, valamint az állati eredetű hulladék is. Ebben az évben eddig körülbelül 100 tonna szemetet szedtek össze a vármegye úthálózatának környezetéből. Jellemző, hogy az út mentén elszórt hulladék mennyisége folyamatosan növekszik.
A közutasok munkájának fontos része az út menti fák gallyazása is. Az általánosan gallyazási, cserjézési munkák ideje a tél, a vegetációs időszakon kívüli hónapok, de a látóháromszögek tisztítását és a forgalomra veszélyes gallyak eltávolítását egész évben, szintén ütemezetten végzik a Magyar Közút munkatársai, szükség szerint a teljes úthálózatukon. Ebben az évben eddig körülbelül 360 kilométeren végeztek ilyen munkát.