A Malompark is zsebbe nyúlós övezet lesz

Megváltozik augusztus 1-től a parkolási rend Debrecenben: a Malompark bevásárlóközpont 600 férőhelyes autóparkolójában – díjköteles lesz a várakozás. Automatákat helyeznek ki, az első másfél óra 480 forintba kerül, utána pedig minden megkezdett óra ugyanennyi. A változás szorosan összefügg azzal, hogy a debreceni önkormányzat a környéken lévő közterületi parkolókat már fizetőssé tette vagy épp azzá teszi. Mivel most is
sokan használják úgynevezett P+R célokra a Malompark parkolóját – tehát itt hagyják autóikat, majd villamossal, busszal mennek tovább a belvárosba –, a bevásárlóközpont menedzsmentje attól tart, hogy ha nem lépnek, még többen választják majd ezt a megoldást. Ez pedig oda vezethet, hogy a vásárlási szándékkal érkezőknek már nem jutna hely.
A július eleji viharok előtt például sok környékbeli vitte be az autóját a mélygarázsba, amit szintén díjmentesen lehetett igénybe venni. Mostantól azonban ez is a fizetős zónába kerül.
Fél óra kedvezmény
A Cívishírt Sipos József, a Malompark üzemeltetési igazgatója tájékoztatta a részletekről. Előbb azonban közölték hivatalos álláspontjukat.
A bevásárlóközpont vezetése szerint a környékbeli fizetős parkoló övezetek bevezetése komoly terhet rótt az ingyenes parkolóra, és már most is egyre többen használják nem vásárlási céllal a területet. A cél az, hogy a 600 parkolóhely a valódi vásárlók számára maradjon elérhető. Az új rendszer augusztus 1-jétől lép életbe. A hétköznapokon, azaz hétfőtől péntekig 8 és 18 óra között kell fizetni, szombaton és vasárnap továbbra is ingyenes marad a parkolás. Az első másfél óra 480 forintba kerül, ezt követően minden megkezdett óráért ugyanennyit kell fizetni. A fizetés a városi zöld zónákhoz hasonlóan történik majd: mobilalkalmazással vagy automatánál. Az elektromos autók sem kivételek, ők is fizetnek. A díjfizetés a Malompark teljes területére vonatkozik, beleértve a felszíni parkolót és a mélygarázst is. A bevásárlóközpont parkolója továbbra is csak a nyitvatartási időben használható. A cél változatlan: kényelmes, elérhető parkolás a vásárlók számára.
Azt Sipos József is elismerte, hogy a 27 éves bevásárlóközpontban az utóbbi időkben voltak parkolási problémák. A fizetős parkolás bevezetése ugyan kompromisszumokkal jár, de nélkülözhetetlen lépés volt.
– Küzdöttünk a parkolási renddel. Azt reméljük, hogy a jövőben kevesebb ilyen gond lesz. Persze meggyőződésem, hogy ez a mostani rendszer sem a végső megoldás. De legalább irány – fogalmazott. – A cél az, hogy a Malompark vásárlói kényelmesen tudjanak parkolni. Aki vásárolni jön, annak meg fogja érni ez a rendszer, még ha fizetni is kell érte. Aki rendet, kényelmet szeretne, az ezt tolerálni fogja. Talán nem az első napon, de a kezdeti időszak után már biztosan.
A zöld zóna bezárult
Mint elmondta, a tarifa kialakításakor figyelembe vették a városi környezetet is.
– A Malompark körül gyakorlatilag mindenhol zöld zóna van már. Július 1-jétől sok hely fizetős lett, augusztus 1-jétől pedig még több. Ha mi maradtunk volna az egyetlen nagy, ingyenes parkoló, akkor azt elárasztották volna az autók. Már így is előfordult, hogy a 600 helyből 100-at olyanok foglaltak el, akik nem vásárolni jöttek. Volt, hogy valaki egész napra letette itt az autót, és irány a belváros – mondta Sipos József. Hozzáfűzte: nem csak P+R-nek használták a területet, hanem autókat is tároltak itt hosszú ideig.
A parkoló a Malompark területéhez tartozik, magántulajdon, amely elsősorban a vásárlók és a bérlők igényeit szolgálja. A kereskedők forgalma viszont csökken, ha a vásárlók nem találnak helyet. A vezetés ezért elkerülhetetlennek látta a lépést.
– Kényszerűség. Ha nincs elég parkoló, a vásárló máshová megy. Ezt nem engedhetjük meg – jelentette ki az igazgató.
Nincs sorompó, nincs kapu
A három bejárattal rendelkező parkolót nem lehet egyszerűen sorompóval lezárni – ez ugyanis a forgalmi viszonyok miatt súlyos torlódásokat okozna, különösen a Füredi úti főbejáratnál, amely osztozik a forgalmon egy közeli benzinkúttal.
– Nem akartunk kaotikus helyzetet. Ezért döntöttünk úgy, hogy fizikai akadály nélkül vezetjük be a díjfizetést. Ez hasonló lesz a városi parkoláshoz, saját zónaszámmal – magyarázta Sipos József.
A rendszer működtetésével a városban már jártas szolgáltatót, a DV Parkingot bízták meg. A látogatóknak így nem lesz újdonság: a zónát felismeri az applikáció, fizetni lehet készpénzmentesen vagy automatánál. A különbség annyi, hogy ez egy magánzóna.
A mélygarázs eddig menedéket jelentett a környék autósainak, ha jött egy vihar vagy jégeső. Ez azonban augusztustól már nem lesz ingyenes.
A jövőben is le lehet állni a mélygarázsba, de már fizetés ellenében. Ezt sokan nehezményezik, főleg a környéken lakók, de kénytelenek lesznek beletörődni az új helyzetbe.
– CH –


















