A kormány nagy reményt táplál Debrecen iránt
A bruttó hazai terméken (GDP) túl emberi életek vannak, az emberek életét befolyásoló mutatók és azok is kedvezően alakultak az elmúlt időszakban - jelentette ki a Nemzetgazdasági Minisztérium szóvivője az M1 aktuális csatorna 48 perc című hírháttérműsorában csütörtök este.
Palóc André az utolsó negyedévben 0,4 százalékkal bővülő magyar gazdaság teljesítményével kapcsolatban elmondta, hogy sokkal fontosabb, milyennek érzi az aktuális helyzetet a lakosság, a háztartások. Jelezte, hét szempont alapján érdemes megnézni, hogy megtörtént-e a pozitív fordulat.
Ezek közé sorolta a foglalkoztatást, amely 4,7 millió foglalkoztatottal és rekordalacsony álláskeresővel rendben van, miközben a bérdinamikában is jelentős pozitív fordulat történt, hiszen egy éve tartós reálbéremelkedés figyelhető meg.
Fontos mutatónak nevezte a fogyasztást, amely hónapról hónapra növekszik, mint ahogy a turizmus is rekordévet zárt, de a hitelezés területén szintén van egy fordulat, mivel jó ideje egyre bővül a lakossági hitelezés, ami az ingatlan- és az autópiacon jelenik meg.
Palóc André az idei GDP-adat alakulásáról elmondta: számításaik szerint a második félévben várhatóan 3 százalék feletti növekedés lesz tapasztalható.
A szóvivő kiemelte, hogy a magyar gazdaság "belül rendben van", úgyhogy az igazi kérdés a külső környezet, ahol elsősorban Németországra kell figyelni, mert a német gazdaság jelentős visszaesése politikai folyamatokat is elindított. Megjegyezte, a hazai gazdaság kitett ugyan a németnek, de az elmúlt évek kormányzati lépései kelet felé erősítették a kapcsolatokat, amelyek hozzájárultak, hogy Magyarország "nyertes tudjon lenni gazdasági szempontból".
Palóc André a BYD és a BMW autógyárak indulása kapcsán hangsúlyozta, hogy a cégek megjelenésével "egyfajta bérverseny alakul ki", ezzel párhuzamosan pedig verseny van az értékes munkaerőért is, ami "jó hír a munkavállalók számára". Úgy vélte, mind Szeged, mind Debrecen esetében hosszútávú pozitív fejleményeket hozhatnak e gyárak, mert újabb régiós gazdasági központok jönnek létre.
A szóvivő megemlítette: eldőlt, hogy az európai autógyártás az elektromos autózás irányba megy, viszont szerinte azt mindenkinek érdemes belátnia, hogy elektromos autógyártás akkumulátorgyártás nélkül nincs, mert - súlyánál fogva - az akkumulátort a legnehezebb szállítani. Úgy vélte, ahhoz, hogy erős autógyártási központok legyenek hazánkban, akkumulátorgyártás is szükséges.