A debreceni csokonais diákok ülnek a hungarikumismeret trónusán
A debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium RÁLA elnevezésű csapata nyerte az Agrárminisztérium által szervezett Kárpát-Medencei Hungarikum verseny Balatongyörökön megtartott országos döntőjének középiskolai versenyét. A vármegyei önkormányzat a július 1-jén megtartott ülésén jutalmazta a csapattagokat és felkészítőiket. A Cívishír az ünnepi percek előtt beszélt Molnárné Szecskó Ágnes iskolaigazgatóval, Pósán Enikő felkészítőtanárral, valamint a csapattagok közül Kordás Annával.
– A RÁLA csapat névben én vagyok az „A” betű, ugyanis a Madarász Regina, Tar Ágnes, Pikó Linett és Kordás Anna alkotta csapat tagjai keresztneveinek kezdőbetűiből született a csapatnevünk – válaszolta kérdésünkre Kordás Anna. – A versenyre folyamatosan készültünk, mert tudtuk, egy színdarabot kell előadnunk, ennek a témája a közelünkben található egyik érték, a mezőtúri fazekasság volt. Az előadásunk azért is nyerte el a zsűri tetszését, mert kerámiákat és népviseletet is vittünk magunkkal. A versenyen voltak más feladatok is, főleg az ügyességünket próbára tevők, és nem titkoljuk, a szerencsére is szükségünk volt. Például íjászkodtunk, kürtős kalácsot sütöttünk. Ezekre elméletben készültünk ugyan a döntőben, viszont gyakorlatban kellett bizonyítanunk, hogy úgy is meg tudjuk oldani a feladatot. Például a kürtős kalácsot a tésztanyújtástól a csomagolásig mi csináltuk. Ezen kívül teqballoztunk, solymászkodtunk, táncházban voltunk. Sokat jelent a megszerzett elméleti tudás, erősíti a magyarságérzetünket, a magyarsághoz való tartozásunkat, és persze a versenyzés közben megszerzett sok-sok emlék végigkíséri életünket – mondta Kordás Anna.
Molnárné Szecskó Ágnes iskolaigazgató elmondta: a Kárpát-medencei versenyt az Agrárminisztérium és a magyar hungarikum bizottság hirdette meg az épített- és a szellemi hagyományok értékeinek feltérképezése céljából. A megmérettetésre általános- és középiskolás csapatokat vártak. A csapatok kiválasztottak egy terméket, vagy természeti-, vagy szellemi értéket. Erről készítettek előadást, majd több fordulóban versenyezve eljutottak az országos döntőbe.
– A Csokonai gimnázium a pedagógiai programjában kiemelt célként kezeli a szellemi- és épített örökségünk, valamint hagyományaink továbbadását a gyerekeknek. Hagyománytisztelő és hazaszerető polgárokká próbáljuk nevelni diákjainkat – fogalmazta meg az igazgatónő a verseny céljának a középiskolája oktatásában és nevelésben elfoglalt helyét.
Pósán Enikő, a csapatot felkészítő pedagógustól tudtuk meg, hogy a RÁLA csapat második alkalommal vett részt az országos megmérettetésen. Tavaly a megyei fordulón második helyet értek el, ám akkor elhatározták, hogy megnyerik a hajdú-bihari fordulót. Ezt azonban jóval túlteljesítették, hiszen korosztályuk országos döntőjében is első helyen végeztek. A döntőben egyébként 13 középiskolás és 13 általános iskolás csapat vett részt.
A vármegyei közgyűlésen a csapat méltatásáról elhangzott: a Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzata az Agrárminisztérium Hungarikum pályázati felhívására „Értékes Hajdú-Bihar - Vármegyénk kincsei” címmel pályázatot nyújtott be. A sikeres pályázás után a vármegyei és nemzeti értékek, valamint a hungarikumok népszerűsítése és megismertetése céljából tavaly ősszel háromfordulós vetélkedőt hirdetett a hajdú-bihari általános- és középiskolás diákoknak. Erre 94 általános- és középiskolás csapat nevezett.
A verseny elő- és középdöntője az online térben zajlott, ahonnan mindkét korcsoportból végül nyolc, négyfős csapat jutott tovább az immár személyes részvétellel megrendezett vármegyei döntőbe. A diákoknak többek között számot kellett adni a települési- és vármegyei értéktárban szereplő értékekről, a magyar értéktárban lévő kiemelkedő nemzeti értékekről, valamint a Hungarikumok Gyűjteményében lévő hungarikumokról. Mivel a versenysorozat feladatai csak részben kapcsolódtak az iskolai tananyaghoz, így szorgos kutatómunkát igényeltek a diákoktól és felkészítő pedagógusaiktól.
CH