Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

42-es főút: 2032-ig biztosan marad a kamionáradat

Cívishír | 2025. 08. 13. | 14:50:05
Útdíj és ígéretek: a főút forgalma az egekben, a tárca szerint, ha elkészül az M4, minden megoldódik.
42-es főút: 2032-ig biztosan marad a kamionáradat
Úthibák, gyakori útjavítások, de főleg a kamionfogalom zavarja a közlekedőket a 42-es főút püspökladányi átkelési szakaszán (Fotó: Cívishír-archav)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hiába kérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) a 42-es főút kamionforgalmának káros következményeiről, a válasz leginkább útdíj-szabályozási tankönyvként hat, mintsem a helyiek gondjait orvosló tervként. A tárca elismeri, hogy jelentős a teherforgalom, de konkrét, azonnali megoldást nem kínál. Marad az ígéret: ha elkészül az M4-es gyorsforgalmi út teljes, Berettyóújfaluig érő szakasza, kevesebb lesz a kamion a 42-es főúton. Addig viszont 

Püspökladány, Báránd, Földes, Berettyóújfalu és Mezőpeterd lakói továbbra is kénytelenek együtt élni a dübörgő, füstöt okádó, sokszor veszélyesen közlekedő kamionokkal.

A helyzet régóta feszült. Az M4-es előrehaladott építése miatt a nemzetközi fuvarozóknak már most megéri a Törökszentmiklós–Berettyóújfalu–Ártánd útvonalat választani az M3–M35–M4 helyett, hiszen közel száz kilométerrel rövidebb a teljes táv Budapest és Bors II. határátkelő között. Ez azt jelenti, hogy a 4-es és a 42-es főút a román határ felé irányuló kamionforgalom fő ütőere lett – minden környezeti és biztonsági következményével együtt.

Az út menti településeken élők mindennapjai így folyamatos zajban, rázkódó házfalak között telnek, a termetes járművek pedig sokszor veszélyesen közlekednek, ledudálják, levillogják az útról a szerintük lassabban haladókat, és veszélyes előzések is óránként fordulnak elő. A helyi önkormányzatok régóta kongatják a vészharangot: a megnövekedett teherforgalom nemcsak az utak állapotát teszi tönkre, hanem életveszélyes helyzeteket teremt a bel- és külterületi szakaszokon. A lakosság joggal vár választ arra, mikor szűnhet meg ez az állapot.

Lázárinfó: ígéret és útdíj

Június elején Berettyóújfaluban tartott fórumán Lázár János miniszter elismerte: a Berettyóújfalu–Ártánd szakasz közlekedésbiztonsági problémái valósak. Azt javasolta, hogy az érintett polgármesterek keressék meg a minisztériumot – ami azóta megtörtént. A fórumon a megoldást az útdíjban látta, amellyel a kamionokat az autópályára terelnék.

Csakhogy az illetékes minisztérium a Cívishír kérdésére adott válaszában nem tért ki arra, milyen mértékű útdíjemelésről vagy új díjról lehet szó, és hogy ez valóban elérné-e a kívánt célt. Ehelyett részletesen ismertette az uniós irányelvek és a hazai szabályozás összefüggéseit, a díjelemek fajtáit és funkcióját. Szép, kerek szakmai összefoglaló – de a helyiek szempontjából semmi megnyugtatót nem tartalmazott.

Papíron minden rendben

A minisztérium hangsúlyozza: kiemelten kezelik a térséget, és folyamatosan egyeztetnek a települések képviselőivel. De a valódi változáshoz a román féllel is meg kell állapodni.

A kamionforgalom okozta helyzet megoldásának kulcsa az M4-es befejezése lenne. Csakhogy a tárca saját adatai szerint a Törökszentmiklós–Kisújszállás (Kelet) közötti szakasz csak 2026 első negyedévében bonyolíthat forgalmat. A Kisújszállás–Püspökladány, majd a Püspökladány–Berettyóújfalu szakasz megépítése legkorábban 2028-ban kezdődhet, és 2032-ig húzódhat. Vagyis 

még legalább hét évig biztosan marad a jelenlegi kamionáradat.

És addig?

Erre a kérdésre a minisztérium nem válaszolt. Nincs szó ideiglenes forgalomkorlátozásról, súlykorlátozásról, a kamionstop bővítéséről vagy épp a belterületi szakaszok tehermentesítését célzó intézkedésekről. Csak az európai uniós szabályok szerint kivethető útdíj marad, mint remény – de annak hatékonysága is bizonytalan.

Addig pedig minden nap ugyanaz a kép: hosszú, pöfögő kamionsorok a 42-esen, a kerékpárosok és gyalogosok életveszélyes manőverei, türelmetlen dudálások és sűrű káromkodások. Az emberek a saját házuk előtt sem tudnak nyugodtan levegőt venni.

A minisztériumi levélben ott a szokásos hivatalos közlés: „kiemelten kezeljük a térséget”. A valóságban viszont inkább úgy tűnik: kiemelten kezelik – papíron. A portól szürke levegőben és a zajban élő emberek ebből semmit nem éreznek.

– CH –

További híreink
Indul a vonatpótlás Debrecen és Nagykereki között
Indul a vonatpótlás Debrecen és Nagykereki között
A buszok órás ütemben közlekednek kora reggeltől késő estig
Berettyóújfaluban lendületben a szakképzés
Berettyóújfaluban lendületben a szakképzés
Fejlesztések, okostermek és több száz diák Erasmus-tapasztalata indította az új tanévet.
Már 153 ezer daru pihen a Hortobágyon
Már 153 ezer daru pihen a Hortobágyon
Számuk folyamatosan emelkedik.
Haragból hamisan vádolta újszentmargitai ismerősét
Haragból hamisan vádolta újszentmargitai ismerősét
A nő azt mondta, elvették személyes iratait és a bankkártyáját.
Füst és jókedv Tégláson – ilyen a Kolbásztöltő Nap!
Füst és jókedv Tégláson – ilyen a Kolbásztöltő Nap!
Hagyomány, gasztronómia, összetartás.
Lenyűgöző fotókon a Lemmon-üstökös
Lenyűgöző fotókon a Lemmon-üstökös
Ezt az égi csodát életünkben csak egyszer láthatjuk!
Borsnál fogták el a „szökött rabot”
Borsnál fogták el a „szökött rabot”
Hajdú-bihari és Bihor megyei rendőrök gyakorlatoztak.
Új korszak kezdődik Vámospércs útjain
Új korszak kezdődik Vámospércs útjain
Közlekedésbiztonsági beruházások indultak a városban.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
NB III.: a DEAC ikszelt, a DVSC II. nyert
NB III.: a DEAC ikszelt, a DVSC II. nyert
A debreceni csapatok a 4. és a 9. helyen állnak a tabellán.
Hirdetés
Hirdetés
Enyhe októberi folytatást kapunk
Enyhe októberi folytatást kapunk
A hét közepén már 20 Celsius-fok körül alakul a hőmérséklet.
Hirdetés
Hirdetés
Tiltanák a gyerekházasságot – tiltakoznak a romák
Tiltanák a gyerekházasságot – tiltakoznak a romák
Hagyomány, hogy a gyerekeket már 12-14 éves korukban házasítják - érvelnek.
Gazdaság
Újra kellene tárgyalni a bérmegállapodást
A kedvezőtlen gazdasági mutatók miatt.
160-as tempó Debrecen és Nyíregyháza között
Nagyszabású vasúti projekt veheti kezdetét.
Milliárdos beruházás indulhat el Debrecenben
Mészáros Lőrinc cége dolgozhat a szennyvíztelep fejlesztésén.
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Válassz technikumot vagy szakképző iskolát – tanulj szakmát, építs jövőt!
Támogatott tartalom
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
A sneaker ma már nem csupán cipő, hanem kultúra.
Szombati munkanap: ugyanúgy parkol Debrecen
Szombati munkanap: ugyanúgy parkol Debrecen
A DV Parking Kft. tájékoztatója.
Da Nanni – Nápoly a konyhádban
Da Nanni – Nápoly a konyhádban
Igazi olasz szenvedély érkezett Magyarországra — és már Debrecen környékén is elérhető.
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Felejthetetlen születésnapi este Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés