Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

42-es főút: 2032-ig biztosan marad a kamionáradat

Cívishír | 2025. 08. 13. | 14:50:05
Útdíj és ígéretek: a főút forgalma az egekben, a tárca szerint, ha elkészül az M4, minden megoldódik.
42-es főút: 2032-ig biztosan marad a kamionáradat
Úthibák, gyakori útjavítások, de főleg a kamionfogalom zavarja a közlekedőket a 42-es főút püspökladányi átkelési szakaszán (Fotó: Cívishír-archav)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hiába kérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) a 42-es főút kamionforgalmának káros következményeiről, a válasz leginkább útdíj-szabályozási tankönyvként hat, mintsem a helyiek gondjait orvosló tervként. A tárca elismeri, hogy jelentős a teherforgalom, de konkrét, azonnali megoldást nem kínál. Marad az ígéret: ha elkészül az M4-es gyorsforgalmi út teljes, Berettyóújfaluig érő szakasza, kevesebb lesz a kamion a 42-es főúton. Addig viszont 

Püspökladány, Báránd, Földes, Berettyóújfalu és Mezőpeterd lakói továbbra is kénytelenek együtt élni a dübörgő, füstöt okádó, sokszor veszélyesen közlekedő kamionokkal.

A helyzet régóta feszült. Az M4-es előrehaladott építése miatt a nemzetközi fuvarozóknak már most megéri a Törökszentmiklós–Berettyóújfalu–Ártánd útvonalat választani az M3–M35–M4 helyett, hiszen közel száz kilométerrel rövidebb a teljes táv Budapest és Bors II. határátkelő között. Ez azt jelenti, hogy a 4-es és a 42-es főút a román határ felé irányuló kamionforgalom fő ütőere lett – minden környezeti és biztonsági következményével együtt.

Az út menti településeken élők mindennapjai így folyamatos zajban, rázkódó házfalak között telnek, a termetes járművek pedig sokszor veszélyesen közlekednek, ledudálják, levillogják az útról a szerintük lassabban haladókat, és veszélyes előzések is óránként fordulnak elő. A helyi önkormányzatok régóta kongatják a vészharangot: a megnövekedett teherforgalom nemcsak az utak állapotát teszi tönkre, hanem életveszélyes helyzeteket teremt a bel- és külterületi szakaszokon. A lakosság joggal vár választ arra, mikor szűnhet meg ez az állapot.

Lázárinfó: ígéret és útdíj

Június elején Berettyóújfaluban tartott fórumán Lázár János miniszter elismerte: a Berettyóújfalu–Ártánd szakasz közlekedésbiztonsági problémái valósak. Azt javasolta, hogy az érintett polgármesterek keressék meg a minisztériumot – ami azóta megtörtént. A fórumon a megoldást az útdíjban látta, amellyel a kamionokat az autópályára terelnék.

Csakhogy az illetékes minisztérium a Cívishír kérdésére adott válaszában nem tért ki arra, milyen mértékű útdíjemelésről vagy új díjról lehet szó, és hogy ez valóban elérné-e a kívánt célt. Ehelyett részletesen ismertette az uniós irányelvek és a hazai szabályozás összefüggéseit, a díjelemek fajtáit és funkcióját. Szép, kerek szakmai összefoglaló – de a helyiek szempontjából semmi megnyugtatót nem tartalmazott.

Papíron minden rendben

A minisztérium hangsúlyozza: kiemelten kezelik a térséget, és folyamatosan egyeztetnek a települések képviselőivel. De a valódi változáshoz a román féllel is meg kell állapodni.

A kamionforgalom okozta helyzet megoldásának kulcsa az M4-es befejezése lenne. Csakhogy a tárca saját adatai szerint a Törökszentmiklós–Kisújszállás (Kelet) közötti szakasz csak 2026 első negyedévében bonyolíthat forgalmat. A Kisújszállás–Püspökladány, majd a Püspökladány–Berettyóújfalu szakasz megépítése legkorábban 2028-ban kezdődhet, és 2032-ig húzódhat. Vagyis 

még legalább hét évig biztosan marad a jelenlegi kamionáradat.

És addig?

Erre a kérdésre a minisztérium nem válaszolt. Nincs szó ideiglenes forgalomkorlátozásról, súlykorlátozásról, a kamionstop bővítéséről vagy épp a belterületi szakaszok tehermentesítését célzó intézkedésekről. Csak az európai uniós szabályok szerint kivethető útdíj marad, mint remény – de annak hatékonysága is bizonytalan.

Addig pedig minden nap ugyanaz a kép: hosszú, pöfögő kamionsorok a 42-esen, a kerékpárosok és gyalogosok életveszélyes manőverei, türelmetlen dudálások és sűrű káromkodások. Az emberek a saját házuk előtt sem tudnak nyugodtan levegőt venni.

A minisztériumi levélben ott a szokásos hivatalos közlés: „kiemelten kezeljük a térséget”. A valóságban viszont inkább úgy tűnik: kiemelten kezelik – papíron. A portól szürke levegőben és a zajban élő emberek ebből semmit nem éreznek.

– CH –

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Hortobágyon meleg volt a helyzet
Hortobágyon meleg volt a helyzet
A balmazújvárosi és a hajdúszoboszlói tűzoltókat is riasztották.
Hotel Délibáb Hajdúszoboszló – ahol a pihenés valódi feltöltődés
Hotel Délibáb Hajdúszoboszló – ahol a pihenés valódi feltöltődés
A fürdőváros szívében, a gyógyító csend otthonában.
Cigányok „kitiltása”: Hajdú-Bihar is érintett
Cigányok „kitiltása”: Hajdú-Bihar is érintett
Az önazonossági törvény etnikai diszkrimináció?
Áruházakban gyűjt a Magyar Vöröskereszt
Áruházakban gyűjt a Magyar Vöröskereszt
Az átadott élelmiszerből a környéken élő rászorulók részesülnek.
Kezdődhet a Debrecen-Mátészalka vasútvonal felújítása
Kezdődhet a Debrecen-Mátészalka vasútvonal felújítása
Egyelőre még csak a tervezés következik.
Az online piactéren ügyeskedett három berettyóújfalui
Az online piactéren ügyeskedett három berettyóújfalui
A sértettek soha nem kapták meg a kifizetett árut.
Nem mindennapi hátteret kapott egy repülő
Nem mindennapi hátteret kapott egy repülő
Balmazújváros felett készült a fotó.
Az ablakon át érkezett a rabló Nádudvaron
Az ablakon át érkezett a rabló Nádudvaron
Megragadta az idős nő nyakát és pénzt követelt.
Baleset a 4-esen: autó alá szorult az áldozat
Baleset a 4-esen: autó alá szorult az áldozat
Egy másik gépkocsit teljesen szét kellett vágniuk a tűzoltóknak.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Egy debrecenivel tornagyőztes a magyar válogatott
Egy debrecenivel tornagyőztes a magyar válogatott
Bereczki Dóra az olaszok ellen remekelt.
Hirdetés
Hirdetés
Hortobágyon meleg volt a helyzet
Hortobágyon meleg volt a helyzet
A balmazújvárosi és a hajdúszoboszlói tűzoltókat is riasztották.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Drágulásban Debrecen országos első
A leginkább a panellakások ára emelkedett.
Jöhet az Egyesült Államok és Magyarország aranykora
Erről beszélt Orbán a Fehér Házban.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Kezdődhet a Debrecen-Mátészalka vasútvonal felújítása
Egyelőre még csak a tervezés következik.
Közel egymilliárd egy debreceni csomópontra
A keleti közlekedési folyosóhoz kapcsolódik a beruházás.
Berettyóújfalu kilépne az „egyéjszakás kalandból”
Megmaradnánk élhető kisvárosnak két ipari centrum között – mondja Muraközi István.
Támogatott tartalom
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Idén Dallasból érkezik egy harmincfős énekegyüttes. +Videók
0% THM-mel elérhető áruhitel a Gulyás Tüzépen
0% THM-mel elérhető áruhitel a Gulyás Tüzépen
A GSV kihagyhatatlan ajánlata már elérhető.
Alkoholshop – minőségi választék online és személyesen
Alkoholshop – minőségi választék online és személyesen
A italboltok modern verziói már egészen más stílust képviselnek.
Fények, játék és elegancia
Fények, játék és elegancia
Őszi-téli programkavalkád a debreceni Grand Casinóban.
Hirdetés
Hirdetés