Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

100 éves, de jól tartja magát

| 2009. 09. 23. | 17:19:28
Évi hetven autóból is meg lehet élni, bizonyítja a Bugatti, melynek minden modelljéért sorban állnak, pedig a legolcsóbb is negyedmilliárd forintba kerül.
100 éves, de jól tartja magát
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szíven ütötték Bugattit az angol arisztokrata hölgy szavai: Csinálhat maga akármilyen gyors és szép autókat, bizonyos társadalmi osztályoknál nem számít az ár, csak a luxus, ezért mindig is Rolls-Royce-t vesznek és nem Bugattit.

Az akkor már másfél évtizede autókat gyártó Ettore elhatározta, hogy ledönti a brit autómítoszt a trónról, és megalkotta a Royale-t, minden idők legdrágább személyautóját.

Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban, és tizenhét évesen már motorokat gyártott triciklikhez. 1909. szeptember 12-én saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami akkoriban Németországhoz tartozott. Első modelljei egyszerűen kezelhető és négyhengeres motorral (800-1300 cm3) szerelt autók voltak.

Az első világháború idején repülőgépmotorokat tervezett, majd 1920-ban tért vissza az immár francia fennhatóság alá tartozó Molsheimbe, és az őszi Párizsi Autókiállításon bemutatta modelljeit, melyekből évi 100-150 darabot tudott eladni. Az igazi sikert az 1921-es bresciai Grand Prix-győzelem hozta meg, a formájuk miatt tanknak is gúnyolt T35-ös modellek 1924 és 1929 között minden versenyt megnyertek. A gyönyörű családi kastély parkjában apa és fia minden vásárlónak személyesen adta át új Bugattiját.

1926-ban készült el a 6,5 méteres csodaautó, melynek hosszú orrába nyolchengeres, 12,7 literes és 300 lóerős motort építettek, ezt eredetileg repülőgépekhez tervezték. A T41 Royale-modellből hét év alatt összesen hat darabot építettek, ezért napjainkban is a legértékesebb személykocsi. A gazdasági világválság persze a gazdagokat és a luxuscikkeket gyártó cégeket is nehéz helyzetbe hozta, ezért a Bugatti kisebb, egyszerűbb és olcsóbb modellek gyártására állt át, csak a 40-es modellből nyolcszázat adtak el.

Az 1934-ben bemutatott 57-es karosszériáját és 3,2 literes, kettős vezérműtengelyes motorját is Jean Bugatti tervezte, a modell több versenyt nyert, többek között a 24 órás Le Manst.

1939. augusztus 11-én Jean Bugatti tesztelés közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. A második világháború idején az autógyártást leállították. 1947. augusztus 21-én meghalt a cégalapító Ettore is, kisebbik fia, Roland pedig nem tudta talpra állítani a romokban heverő gyárat. Alapításától bezárásig 6 ezer 6 Bugatti készült Molsheimben, a céget és a márkát 1963-ban megvásárolta a Hispano-Suiza-Mericier.

Több évtizedre eltűnt az autógyártók közül a Bugatti, melynek feltámasztásában Romano Artioli dél-tiroli bróker látott fantáziát, a cégalapító születésének 110. évfordulójára, 1991-ben, Modenában elkészült az EB, vagyis Ettore Bugatti nevének kezdőbetűivel és 110-es számmal jelzett utcai sportkocsi, mely 352 km/órás sebességre volt képes. Két évvel később mutatták be az ItalDesign tervezésű EB 112-est. Artioli 1995-ös csődjéig 139 Bugatti 112-es készült Modenában.

1998-ban a Bugattit megvásárolta a Volkswagen konszern, mely a Rolls-Royce márkát is meg akarta szerezni akkori tulajdonosától, de a BMW végül "csak" a Bentley-t adta el a wolfsburgiaknak. 1999 szeptemberében mutatták be az EB Chiron 218-as kódú tanulmánymodellt: a négyüléses, négy-kerék-hajtású luxuslimuzint 6,3 literes, 18 hengeres, 555 lóerős teljesítményű motor hajtotta. Októberben, a Tokyo Motor Show-n tartották a Veyron premierjét. Az 1001 lóerős autó az egykori Le Mans-győztes Bugatti-csapat egyik pilótájáról, Pierre Veyronról kapta nevét. Többéves halasztás után, 2005-ben indult meg a világ legerősebb és leggyorsabb közúti autójaként beharangozott Bugatti sorozatgyártása.

...és ilyen egy veterán Bugatti.



Az évi hetven darab mindegyike elkel és az idén bemutatott, nyitható tetejű változattal sincsenek értékesítési gondjai a Bugattinak, mely másfél millió euróért kínálja a szellős Veyront. A századik születésnapon mutatták be a Bugatti 16 C Galibier tanulmánymodellt, mely négyajtós, négyszemélyes, és még a Veyronnál is drágább lesz.

A Bugattik 1924-ben jelentek meg Magyarországon, az elsőket a Magyar Általános Hitelbank cégeként működő Velox Autókereskedelmi Rt. forgalmazta. 1926-tól a horvát származású Salm-Hoogsrtaeten grófot bízta meg a gyár. Két évig a budai Zsolt utcában, majd a növekvő forgalomnak köszönhetően a József nádor téren működött a vállalat, melynek ügyfelei között volt gróf Zichy Tivadar, gróf Eszterházy Antal, majd a sebességi rekordot felállító Hartmann László. 1935-ig harmincöt Bugatti kelt el a magyar piacon, ám ezek többsége elpusztult a háborúban.

Hirdetés
További híreink
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Az autógyártás új fellegvárában ismét megrendezik a háromnapos autós bulit.
Gépjárműadó: június végéig kérhető a részletfizetés
Gépjárműadó: június végéig kérhető a részletfizetés
Magánszemélyek élhetnek a lehetőséggel.
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
A Nagyerdőt is érinti az új rendszer.
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
Jelentősen csökkent a használt villanyautók átlagára
A népszerűségi lista élén változás történt.
Figyelmeztet a NAV: fontos határidő közeleg
Figyelmeztet a NAV: fontos határidő közeleg
Az 1819-es számon hosszított ügyelettel várják a hívásokat.
A felelősségteljes motorosok így várják a tavaszt
A felelősségteljes motorosok így várják a tavaszt
Sokan részt vettek a Koroknai Autósiskola debreceni rendezvényén.
Tovább csökkennek az üzemanyagok árai
Tovább csökkennek az üzemanyagok árai
Aki teheti, még egy napot várjon a tankolással!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Országos kitüntetést kapott két debreceni sportlövő
Országos kitüntetést kapott két debreceni sportlövő
Bereczky Sándor és Cimre József több évtizedes munkáját díjazták.
Súlyos büntetést kapott az MLSZ az UEFA-tól
Súlyos büntetést kapott az MLSZ az UEFA-tól
Az indokok között szerepel egyebek mellett a török himnusz kifütyülése.
Hirdetés
Gazdaság
Június végétől visszaállhat az állat- és élelmiszerexport
Magyarország hamarosan kihirdetheti a mentességet a ragadós száj- és körömfájás ügyében.
Devizahitel: aláírásgyűjtési akciót indított a Jobbik
A megmozdulásuk célja, hogy a törvényhozás állítsa fel a kérdéssel foglalkozó vizsgálóbizottságot.
Megszűnik a máltai és a lipcsei járat
Kérészéletű volt az Universal Air debreceni projektje.
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Az autógyártás új fellegvárában ismét megrendezik a háromnapos autós bulit.
Nádudvar számos pontján indul fejlesztés
Út, közvilágítás, járda, parkolók.
Hiányolják az akkumulátorgyárak miatti sokk kibeszélhetőségét
A Civil Fórum szerint az EVE Power a CATL útját járja, és ez baj.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Ezer debreceni diák ismerkedett a STEM-területekkel
Ezer debreceni diák ismerkedett a STEM-területekkel
Ingyenes rendezvény az Emerson | NI jóvoltából.
Szakmák költöznek a Dósa nádor térre
Szakmák költöznek a Dósa nádor térre
Május 17-én újra jön a Debreceni Szakmafesztivál!
Hogyan újítsd fel házilag a kerti bútorokat?
Hogyan újítsd fel házilag a kerti bútorokat?
Az időjárás viszontagságai, a napfény, az eső és a szél gyorsan nyomot hagyhatnak a kültéri bútorokon.
Hirdetés