Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

100 éves, de jól tartja magát

| 2009. 09. 23. | 17:19:28
Évi hetven autóból is meg lehet élni, bizonyítja a Bugatti, melynek minden modelljéért sorban állnak, pedig a legolcsóbb is negyedmilliárd forintba kerül.
100 éves, de jól tartja magát
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szíven ütötték Bugattit az angol arisztokrata hölgy szavai: Csinálhat maga akármilyen gyors és szép autókat, bizonyos társadalmi osztályoknál nem számít az ár, csak a luxus, ezért mindig is Rolls-Royce-t vesznek és nem Bugattit.

Az akkor már másfél évtizede autókat gyártó Ettore elhatározta, hogy ledönti a brit autómítoszt a trónról, és megalkotta a Royale-t, minden idők legdrágább személyautóját.

Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban, és tizenhét évesen már motorokat gyártott triciklikhez. 1909. szeptember 12-én saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami akkoriban Németországhoz tartozott. Első modelljei egyszerűen kezelhető és négyhengeres motorral (800-1300 cm3) szerelt autók voltak.

Az első világháború idején repülőgépmotorokat tervezett, majd 1920-ban tért vissza az immár francia fennhatóság alá tartozó Molsheimbe, és az őszi Párizsi Autókiállításon bemutatta modelljeit, melyekből évi 100-150 darabot tudott eladni. Az igazi sikert az 1921-es bresciai Grand Prix-győzelem hozta meg, a formájuk miatt tanknak is gúnyolt T35-ös modellek 1924 és 1929 között minden versenyt megnyertek. A gyönyörű családi kastély parkjában apa és fia minden vásárlónak személyesen adta át új Bugattiját.

1926-ban készült el a 6,5 méteres csodaautó, melynek hosszú orrába nyolchengeres, 12,7 literes és 300 lóerős motort építettek, ezt eredetileg repülőgépekhez tervezték. A T41 Royale-modellből hét év alatt összesen hat darabot építettek, ezért napjainkban is a legértékesebb személykocsi. A gazdasági világválság persze a gazdagokat és a luxuscikkeket gyártó cégeket is nehéz helyzetbe hozta, ezért a Bugatti kisebb, egyszerűbb és olcsóbb modellek gyártására állt át, csak a 40-es modellből nyolcszázat adtak el.

Az 1934-ben bemutatott 57-es karosszériáját és 3,2 literes, kettős vezérműtengelyes motorját is Jean Bugatti tervezte, a modell több versenyt nyert, többek között a 24 órás Le Manst.

1939. augusztus 11-én Jean Bugatti tesztelés közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. A második világháború idején az autógyártást leállították. 1947. augusztus 21-én meghalt a cégalapító Ettore is, kisebbik fia, Roland pedig nem tudta talpra állítani a romokban heverő gyárat. Alapításától bezárásig 6 ezer 6 Bugatti készült Molsheimben, a céget és a márkát 1963-ban megvásárolta a Hispano-Suiza-Mericier.

Több évtizedre eltűnt az autógyártók közül a Bugatti, melynek feltámasztásában Romano Artioli dél-tiroli bróker látott fantáziát, a cégalapító születésének 110. évfordulójára, 1991-ben, Modenában elkészült az EB, vagyis Ettore Bugatti nevének kezdőbetűivel és 110-es számmal jelzett utcai sportkocsi, mely 352 km/órás sebességre volt képes. Két évvel később mutatták be az ItalDesign tervezésű EB 112-est. Artioli 1995-ös csődjéig 139 Bugatti 112-es készült Modenában.

1998-ban a Bugattit megvásárolta a Volkswagen konszern, mely a Rolls-Royce márkát is meg akarta szerezni akkori tulajdonosától, de a BMW végül "csak" a Bentley-t adta el a wolfsburgiaknak. 1999 szeptemberében mutatták be az EB Chiron 218-as kódú tanulmánymodellt: a négyüléses, négy-kerék-hajtású luxuslimuzint 6,3 literes, 18 hengeres, 555 lóerős teljesítményű motor hajtotta. Októberben, a Tokyo Motor Show-n tartották a Veyron premierjét. Az 1001 lóerős autó az egykori Le Mans-győztes Bugatti-csapat egyik pilótájáról, Pierre Veyronról kapta nevét. Többéves halasztás után, 2005-ben indult meg a világ legerősebb és leggyorsabb közúti autójaként beharangozott Bugatti sorozatgyártása.

...és ilyen egy veterán Bugatti.



Az évi hetven darab mindegyike elkel és az idén bemutatott, nyitható tetejű változattal sincsenek értékesítési gondjai a Bugattinak, mely másfél millió euróért kínálja a szellős Veyront. A századik születésnapon mutatták be a Bugatti 16 C Galibier tanulmánymodellt, mely négyajtós, négyszemélyes, és még a Veyronnál is drágább lesz.

A Bugattik 1924-ben jelentek meg Magyarországon, az elsőket a Magyar Általános Hitelbank cégeként működő Velox Autókereskedelmi Rt. forgalmazta. 1926-tól a horvát származású Salm-Hoogsrtaeten grófot bízta meg a gyár. Két évig a budai Zsolt utcában, majd a növekvő forgalomnak köszönhetően a József nádor téren működött a vállalat, melynek ügyfelei között volt gróf Zichy Tivadar, gróf Eszterházy Antal, majd a sebességi rekordot felállító Hartmann László. 1935-ig harmincöt Bugatti kelt el a magyar piacon, ám ezek többsége elpusztult a háborúban.

Hirdetés
További híreink
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
A BMW ezzel a lépéssel követi a Mercedes-Benz példáját.
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Szabálytalanul jelentették be a járműveket.
Gyanta eltávolítása autóról
Gyanta eltávolítása autóról
Így védd meg a fényezést!
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Több mint 1440 újabb helyszín nyílik meg.
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Fontos feladat a megújulás - hangzott el.
Benzingőz és drift a Nagyerdőn
Benzingőz és drift a Nagyerdőn
Vasárnap is Debrecen Drive.
Kiharcolta a DVSC, marad az NB I-ben!
Kiharcolta a DVSC, marad az NB I-ben!
A debreceniek Fehérváron nyertek.
Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték
Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték
Az év első negyedévében eladott új autók 37 százaléka volt benzines vagy dízel – hangzott el a Debrecen Drive-on.
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Az autógyártás új fellegvárában ismét megrendezik a háromnapos autós bulit.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Vihar: Debrecenből rengeteg kárbejelentés érkezett
Vihar: Debrecenből rengeteg kárbejelentés érkezett
A károk felét gyorsított eljárásban rendezték.
Hirdetés
Hirdetés
Nagy István: a magyar gazdák pénzét Ukrajnába viszik
Nagy István: a magyar gazdák pénzét Ukrajnába viszik
Az Európai Unió hétéves költségvetésének tervezete egyértelműen ukránbarát költségvetés - így a miniszter.
Több mint ezren nem csak bulizni jöttek Debrecenbe
Több mint ezren nem csak bulizni jöttek Debrecenbe
A Campus mellett sportfesztivált is rendezett az egyetem.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Lakáshitel-program: újabb részletek derültek ki
Legfeljebb 50 százalékos tulajdoni hányaddal felvehető lesz.
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
A BMW ezzel a lépéssel követi a Mercedes-Benz példáját.
A KSH szerint ennyi a nettó átlagbér
A bruttó 9,0, míg a nettó 8,9 százalékkal emelkedett egy év alatt - írják.
Iskolabezárási hullám jöhet
Tíz év alatt 35 ezerrel kevesebb első osztályos.
Devizahitelek: döntött a Kúria
Az OTP már jelezte, hogy őket nem érinti.
Új időszámítás 48 berettyóújfalui lakásban
Önállóvá válás – önkormányzati forrásból.
Támogatott tartalom
Megidézik Jókai alakját a berettyóújfalui strandon
Megidézik Jókai alakját a berettyóújfalui strandon
Játékokkal, kvízzel várják az érdeklődőket.
Hajdúnánáson nem csak forintban számolnak
Hajdúnánáson nem csak forintban számolnak
A Bocskai korona nem nosztalgia – valódi pénz, valódi hatással.
Különleges strandvillamos közlekedik Debrecenben
Különleges strandvillamos közlekedik Debrecenben
A célállomáson kedvezményes strandbelépő vár!
Hirdetés
Hirdetés