A nagyerdei útépítés, amibe beletörött Debrecen bicskája

Elsőre meghökkentő, de a köztemető északnyugati sarkánál (a TEVA felől) véget ér a Benczúr Gyula utca aszfaltozott része, az autók egy bal kanyar után eltűnnek a Nagyerdő tölgyei között, az út a homokon folytatódik. Több száz méter zötykölődést követően a Móricz Zsigmond és a Pallagi utak kereszteződéséhez jutunk, jobbra a TEVA, balra a Debreceni Vízmű Zrt. víztermelő telepe és központi laboratóriuma, ahol a földút ismét kövesre vált, ha el is használta már az idő.

A Benczúr Gyula utca jelentősége az, hogy jelenleg közlekedési lámpa nélkül köti össze a város északkeleti részét az északival. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a köztemető déli kapujától egészen a Móricz Zsigmond út–Kartács utcai csomópontig majdnem végig védett útvonalon juthat el az ember. 3,3 kilométernyi már-már zavarba ejtő akadálytalanság a cívisvárosban.
Mielőtt bárki újratervezné a napi útvonalait, visszautalnánk a cikk elejére: a Benczúr Gyula utca máig nincs végigaszfaltozva, vagyis az a menet nem lesz annyira gyors…
Hidegzuhany az engedélyeztetéskor
A városházán valójában már sok éve szeretnék megépíttetni ezt a szakaszt. 2013-ban a terveztetés elkészült egy kétszer egysávos útra parkolóhelyekkel, közvilágítással, járdával az egyik oldalon. Maga a munka nem lett volna különösebben költséges (akkori áron mintegy 150 milliósra becsülték), sem bonyolult, lévén közművekből nincs túl sok a földben. Úgy képzelték, buszok és trolik is járnak majd arra, s így csökkentető a parkoló autók okozta zsúfoltság a TEVÁ-nál.

A debreceni önkormányzat 2014-ben kérelmezte az útépítési engedélyt az illetékes hatóságoknál, ám első fokon nem kaptak engedélyt, mondván, a beruházás természetvédelmi területet érint. A határozatot megfellebbezték, aminek az eredményeként a projekt elvileg zöld utat kapott, de olyan megkötésekkel, amelyek vállalhatatlanná tették a beruházást.
A Cívishír érdeklődésére a debreceni önkormányzatnál beszéltek a feltételekről, amelyek a következők:
- az úton kizárólag a köztemető és a Benczúr Gyula utcai ingatlanok megközelítését szolgáló célforgalom megengedett, átmenő forgalom nem, s az üzemeltetőtől elvárták volna ennek betartatását
- közvilágítás létesítése tilos
- a megengedett legnagyobb sebesség 30 kilométer per óra lehet, amit fekvőrendőrökkel is biztosítani kell
- 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járművek nem közlekedhetnek az útszakaszon
- reklámtábla, kereskedelmi hirdetés kihelyezése tilos
- ha a közlekedés a védett természeti területet vagy értékét zavarja, veszélyezteti, károsítja, azt a természetvédelmi hatóság kezdeményezésére az útügyi hatóság korlátozza vagy megtiltja
A pakliba tehát még az is belekerült, hogy idővel megtilthatják a forgalmat a megépült útszakaszon.
A hatósági végzés 3,5 tonnás korlátozása a vízműnek és a TEVÁ-nak egyaránt gondokat okozott volna. Hiszen előbbinek több telephelye és nyersvízkútja van a területen, míg utóbbinak a veszélyes anyagokat kiszolgáló teherkapuja a Benczúr Gyula utcáról nyílik, ott van a fogadó- és kármentesítő állomás, ott parkoltatják lefejtés előtt a nyerges szállítókat.
– Kizárólag a vízmű, az erdészet és a TEVA 3,5 tonnánál kisebb járművei használhatnák az utat – fogalmaztak a városházán azt, hogy miért állnak el a beruházástól, hozzátéve: a közvilágítás tiltása miatt gyalogátkelő sem volna építhető a Benczúr Gyula utca és a Pallagi út keresztezésében. A debreceni önkormányzat számára fontos a közlekedési feltételek folyamatos fejlesztése és a környezet, kiemelten a Nagyerdő védelme – reagáltak –, de a Benczúr Gyula utcán a felsorolt kritériumok mellett az eredeti szándék nem érvényesülhet, így nincs lehetőség a szilárd burkolatú út megépítésére.
Ratalics László


















