Milliárdos szakaszfelújítás kezdődik Debrecennél
A 100-as vonal 2019 végére alkalmas lesz arra, hogy a vonatok 160 kilométer/órás sebességgel közlekedjenek – hangzott el az Ebes – Debrecen vasúti vonalszakasz teljes átépítésének és kapcsolódó munkák megvalósításának szakaszindító ünnepségén szeptember 18-án.
Ezen a vonalon jelenleg 120-szal tudnak menni a szerelvények, de egyes szakaszokon még annyival sem.
– A megye több települését, köztük Püspökladányt, Kabát, Ebest, Hajdúszoboszlót és Debrecent közvetlenül is érinti, de a környező települések lakóinak is nagyon fontos ez az infrastrukturális fejlesztés – fogalmazott Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője.
Mint mondta, a célok egyértelműek, hiszen gyorsabbá, biztonságosabbá kell tenni a közlekedést.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő hozzátette: egy olyan beruházásról van szó, amely a Budapest-Záhony vasútvonal 160 kilométer/órára történő építését jelenti, s ennek az Ebes-Debrecen vonal egy fontos szakasza. Nem csak azért lényeges a vasút fejlesztése, hogy versenyképes legyen a személy- és áruszállítás a közúthoz képest, hanem mert az autópályák sokszor kapacitásuk határán működnek.
– Ma a vasúti feltételek a Debrecen-Budapest vonalon „közepesen nem jók”, a menetidő nem versenyképes. A vasútnak számos előnye van, melyet ki kellene használni: lehet olvasni, pihenni, emellett sokkal biztonságosabb és olcsóbb, mint a közút.
Elmondta, hogy a Határ út-Szováti úti felüljáró nem épülne meg, ha ezt a szakaszt nem korszerűsítenék és a debreceni szakaszokon is több felül- és aluljárót kell építeni, mint a 471-es főút (Sánsoni út) tervezett belterületi szakaszán.
– Debrecennek a BMW beruházás miatt is óriási szüksége van arra, hogy érezhetően javuljon a közlekedés feltételrendszere. A vasút korszerűsítéséhez kapcsolódó nagy beruházások, mint például a főpályaudvar kiépítése ezzel párhuzamosan fog zajlani, hiszen ezek egymást feltételező fejlesztések – zárta szavait.
A központi költségvetésből és uniós forrás révén finanszírozott projektben összesen 7,65 kilométernyi kétvágányú pályát építenek meg, a felsővezeték-rendszer korszerűsítésével. Továbbá körforgalmat alakítanak ki a Határ úton és felüljárót építenek a hajdúszováti (4805-ös) útra, ami nem csak a vasút, hanem a 4-es főút felett is átvezet.