Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Golgota nem védett többé - Debrecen búcsút inthet neki?

| 2018. 05. 24. | 18:18:00
Az ítélet ellen a fellebbezésnek helye nincs.
A Golgota nem védett többé - Debrecen búcsút inthet neki?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hatályon kívül helyezte a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság csütörtökön azt a műemlékvédelmi határozatot, amely védetté nyilvánította Munkácsy Mihály Golgota című festményét. A megismételt elsőfokú eljárás jogerős ítéletének indoklásakor a bíróság kiemelte: a Kúria az ügyben kelt 2017. júliusi végzésében egyértelmű iránymutatást adott arról, hogy

szigorúan el kell határolni az állam közhatalmi és tulajdonosi minőségét.

A bíróság megállapította, hogy a védetté nyilvánítási eljárás megindítása közvetlenül összefüggött a festmény eladásáról szóló tárgyalások elakadásával, így sérült a festmény tulajdonosa, Pákh Imre joga a tisztességes eljáráshoz, valamint a jogállamiság alapelve is - indokolta döntését a bíróság, amely szerint az állam közhatalmi aktusa, vagyis a védetté nyilvánítási eljárás megindítása és az erről szóló döntés a jogbiztonság alapelvével ütközve jelentős módosulást eredményezett a felek magánjogi jogviszonyában.

Amerikai magyar vette meg

Munkácsy Mihály Golgota című festményét a külföldi tulajdonosok 1991 novemberében szállíttatták Magyarországra az Egyesült Államokból; a mű letéti szerződés alapján a restaurálást követően a debreceni Déri Múzeumba került. A festményt 2003-ban vásárolta meg a felperes Pákh Imre amerikai állampolgár.

Pákh Imre és a magyar állam képviselői között a festmény megvásárlásáról tárgyalások folytak, amelyek nem vezettek eredményre. Az elsőfokú kulturális örökségvédelmi hatóság 2015. június 8-án hivatalból védetté nyilvánítási eljárást indított, miután

Pákh Imre előző nap bejelentette, hogy a festményt elszállíttatja a múzeumból. 

Az ítélet ellen a fellebbezésnek helye nincs, ugyanakkor a peres felek kérhetnek felülvizsgálatot a Kúriától hatvan napon belül.

Azt mondja Pákh Imre

– A döntés bizonyítja, hogy jogállamban élünk, a Golgotát illetően visszaállt a történelmi igazság – kommentálta a bíróság határozatát az MTI megkeresésére Pákh Imre, utalva ezzel arra is, hogy a kép elkészülte óta mindig amerikai tulajdonban volt. A tulajdonos szándéka egyébként, hogy továbbra is együtt maradjon a trilógia, és az Ecce Homo és a Krisztus Pilátus előtt című képek után a Golgota is magyar állami tulajdonba kerüljön, amiről kész a jövőben tárgyalni.

Ugyanakkor kiemelte azt is: a bírósági döntéssel megnyílt az út, hogy másutt is bemutathassa a Golgotát, és ha erre alkalom nyílik valahol Európában, élni fog vele.

Pákh Imre emlékeztetett arra, hogy amikor a Kúrián megszületett a számára kedvező döntés, lehullt a lepel a debreceni Déri Múzeumban kiállított, addig letakart Golgotáról, ahol a trilógia jelenleg is, és a jövőben is együtt látható.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kósa Lajos tuskónak nevezte Magyar Pétert
Kósa Lajos tuskónak nevezte Magyar Pétert
A debreceni politikus szerint anyák napján nem illik politikai nagyrendezvényt tartani.
Hirdetés
Hirdetés
Felborult egy autó a szováti úton
Felborult egy autó a szováti úton
A debreceni tűzoltókat riasztották.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
A családok fogyasztását jelentősen befolyásolja az üzemanyagár
Literenként 76 forinttal drágább a gázolaj most, mint tavaly.
Református bölcsőde épül Józsán – letették az alapkövet
A beruházás várhatóan 2025 júniusára fejeződik be.
Varga Mihály: nem az adók miatt drága az üzemanyag
Táblázatot tett közzé a pénzügyminiszter.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
Ép testben ép lélek! szlogennel nyitja meg a 2024-es szezont a Zsuzsi Erdei Vasút, ami május 1-jén indítja menetrend szerinti járatait.
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.