Gyerekkori álma most a hivatása.
Zsákai Istvánnal bárki összefuthat, aki Debrecenben közlekedik: ő a DKV Zrt. egyik trolibusz-, villamos- és autóbuszsofőrje. Ám ő nem csak egy a sokból: nemrégiben bizonyította, hogy a legjobbak közé tartozik a városban.
2014 óta dolgozik a cégnél (mindhárom járműkategóriában), de előtte is főképp vezetéssel, személyszállítással foglalkozott, mondta el Zsákai István. – Gyermekkorom óta vonzott a vezetés, 14 évesen már segédmotorra, később személyautóra is jogosítványt szereztem – avatott be. István korán rájött: buszsofőr szeretne lenni, egyenes út vezette ehhez a pályához.
Legjobban autó- és trolibuszt szeret vezetni, mert szabadabb kezelni, de mindhárom járművel előszeretettel közlekedik. Hivatása iránti szenvedélyes szeretete minden mondatából érződik.
– Ebben a szakmában az a fajta szabadság a legjobb, hogy nem egy irodában dolgozom, hanem folyamatosan emberek között vagyok. Változatos minden nap, és bár felelősségteljes munkakört végzek, nekem ezzel nincs problémám – fejtette ki István. – Járművezetésnél mindig előfordulhatnak váratlan helyzetek: akár egy megállóba való be- vagy kihajtáskor, egy piros lámpánál. A kiugró gyalogosok is veszélyforrások. Folyamatos odafigyelésre, koncentrációra van szükség, állandóan döntéseket kell hoznom, napjában akár több százat is. Megfelelő rutinnal, előrelátó vezetéssel meg lehet akadályozni a baleseteket.
A mindennapjai során ritkán fordulnak elő meghökkentő helyzetek, extrém szituációk. Gyakran megesik, hogy valaki rossz buszra száll fel, de inkább a közlekedés többi résztvevője okoz olykor fejtörést számára, mesélte. – Az országos viszonylathoz képest Debrecenben az átlagot hozzuk közlekedési morál szempontjából. A többi járművezető azonban például a megállóból való kihajtáskor jobban segíthetné a munkánkat, lehetnének toleránsabbak – fejtette ki véleményét.
István szerint ahhoz, hogy valaki ezt a hivatást gyakorolhassa, nagyfokú elhivatottság szükséges, a vezetés iránti szeretet, tudni kell kezelni a tömeget, valamint fontos az udvariasság is. Ezeknek a járműveknek a vezetése nehezebb, mint az autóé, hiszen az utasok épségének megőrzése érdekében előrelátónak kell lenni. Mindezek mellett bátran ajánlja mindenkinek, hiszen nagyon szereti ezt a munkát, és igazi nehézségét – a változó munkarendet – is meg lehet szokni.
A Járművezetők Versenyét április 14-én rendezte meg a DKV Zrt. a Salétrom utcai telephelyén. A három kategóriában 26 járművezető nevezett. A résztvevők 210 kérdésből álló elméleti tesztsor kitöltésében – nyolc másodpercet kaptak egy kérdésre – és gyakorlati pálya teljesítésében is összemérték szaktudásukat. Ezeknél számított az idő és az ügyesség is, mesélte.
Zsákai István mindhárom kategóriában a dobogóra állhatott: a trolibuszosok között első helyezett lett, valamint bezsebelt két bronzérmet is.
– Szeretem a megmérettetéseket, mindenképpen célom volt elindulni a versenyen mindhárom kategóriában. Nem gondoltam, hogy ennyire jó eredményt érek el, szerencsém volt: mindenki ugyanannyi eséllyel indult, de nekem jött ki jobban a lépés. Az elméleti készülés mellett számít az is, hogy éppen milyen formában van a sofőr. Három éve indultam villamos kategóriában, tavaly óta vagyok trolibuszvezető.
A debreceni forduló egyéniben zajlott, de a közlekedésbiztonsági versenyen – június 1-jén – már csapatban fogják képviselni a várost és a céget, mondta el István. Trolibusz kategóriában indul majd Éles Jánossal, Molnár Mátéval és Szilágyi Andrással egyetemben.
Gönczy Anna
Két vidéki banda csapott össze.
A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.
Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.
A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.
A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.28)