Hirdetés

Ne üssenek már el annyi embert Debrecenben!

Cívishír

2018.02.20. 20:33

Ne üssenek már el annyi embert Debrecenben!
A Kishegyesi úton, és a Gyepüsor utcánál: nagyon odafigyelni! (Fotó: Cívishír)

Hol kell különösen vigyázni? Mekkorát repül a gyalogos egy ütközésnél? Számít, melyik lába van elől?

Hirdetés

Zúzódásokkal vitték kórházba azt a lányt, akit Valentin-napon, a késő délutáni órákban ütött el autós a Nagyerdei körút és az Oláh Gábor utca kereszteződésében. Egy héttel előtte, a reggeli órákban a Vágóhíd utcán, a Zsibogónál idős nőt gázoltak el a gyalogátkelőn, orrcsontja törött. Egy nappal korábban a Kishegyesi úton szintén egy nőt ütöttek el a zebrán, súlyosan megsérült. Januárban egy Hétvezér utcai és egy, a Kassai és Sámsoni utak elágazásábantalálható gyalogátkelőn szintén súlyos sérüléshez vezetett baleset. Decemberben a Kishegyesi út és a Dorottya utca kereszteződésénél lévő gyalogátkelőn csaptak el idősebb férfit, ugyanott szeptember végén fiatalembert. És ezt a sort lehetne még folytatni.

Hiába áll meg az egyik, ha a másik…

Vannak-e az átlagosnál veszélyesebb zebrák Debrecenben? – kérdezte a Cívishír Tóth Tibortól, a Debreceni Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetőjétől.

Az alezredes kiemelte a Kishegyesi út és a Gyepüsor utca sarkát: a négy forgalmi sávot keresztező, jelzőlámpás gyalogátkelőnél azért kell különösen óvatosnak lenni, mert ha külső sávban érkező gépjármű meg is áll az áthaladónak, a belső sávban haladó sofőr nem mindig biztosít elsőbbséget. Nagyon forgalmas kereszteződésről beszélünk, hiszen rengetegen járnak erre a Tócóskert, a Fészek-lakópark, a közeli családi házas városrészek és a Határ úti üzemek miatt.

Felvetésünkre, hogy az ottani veszélyeztetettség nincs-e összefüggésben az éjszakai, illetve hétvégi lámpakikapcsolással, nemmel válaszolt.

– Sőt, úgy tapasztaljuk, hogy a járművezetők jobban odafigyelnek a forgalomtechnikailag kevésbé védett helyeken. A Kossuth és a Széchenyi utcákon éjszakánként sárgán villognak a lámpák, erősebb a gyalogosforgalom, sokan ittasak is, még sincsenek balesetek – jegyezte meg.

Egy közelmúltban történt balesettel kapcsolatban hozzátette: a Kassai út és a Sámsoni útkereszteződése, ahol jobbra leágazás nyílik a Hajdúsámson irányába tartóknak, szintén nagyobb körültekintést igényel. – Bár néhány méterről van szó, nincs lámpa, miközben viszonylag nagyobb sebességgel érkeznek a járművek a Kassai útról – indokolta. A Nagyerdei körúti gyalogátkelőkhöz szintén minden évben megy a mentő. De ilyen problémás zebra a Nyíl utca és Hadházi út torkolatánál lévő is, ahol hiába áll meg az egyik autós, ha a szembejövő még csak nem is lassít a gyalogosnak.

Feljelenthetnek érte

– Nagyon változó a sofőrök hozzáállása, toleranciája és a gyalogosbalesetek sem koncentrálódnak néhány pontra a városon belül. Ami bizonyossággal kijelenthető az az, hogy az időjárás szélsőséges változása esetén több gázolás történhet. Egy nagy nyári zivatar, téli hóesés esetén mindig vannak az útviszonyokhoz nem alkalmazkodó járművezetők – tette hozzá Tóth Tibor.

Bár a rendőr mérlegelheti, hogy adott jogértést miként bünteti, aki a gyalogost áthaladásában zavarja, például a zebrán vissza kell hőkölnie, hátra lépnie, szabálysértési feljelentésre is számíthat. Annak pedig több tízezres büntetés lehet a vége.

Tóth Tibor alezredes (Fotó: Ratalics László)

A rendőrség folyamatosan figyeli, hol, melyik nap, milyen napszakban következik be több baleset, ami a napi, heti, havi feladattervezésben közúti akciókban, visszatérő ellenőrzésekben jelenik meg. Az utóbbi hetekben például a Sestakertet többször górcső alá vették a Böszörményi úttal, a Móricz Zsigmond körút és Kartács utca forgalmas kereszteződésével, a Dóczi utcai gyalogátkelőkkel együtt. 

Tavaly több halálos gyalogosbaleset történt a megyében. Októberben Debrecenen, a Régi Városházánál a tilos jelzés ellenére lépett a villamos elé egy idős nő, aki később belehalt a sérüléseibe. Szintén októberben egy nap eltéréssel a Szoboszlói úton vesztette életét két férfi az éjszakai órákban. Még annak a hónapnak a végén a Diószegi úton busz mögül kilépő nőt ütött el autó. Hajdúsámsonban gyermeket gázolt halálra autóbusz. A 4-es főúton, a pallagi elágazás közelében húszas éveiben járó fiút ütöttek el, a mentőautóban vesztette életét.

Felveheti a gázoló sebességét

Különböző szakmai anyagok szerint egy személyautó 50-60 kilométeres sebességű gázolásakor számítani lehet a halálos kimenetelre. Egy kisteherautó esetében ez már 30-40 kilométeres sebességnél is könnyen előfordulhat.

Egy frontális gázolás során a gyalogos 25–35 kilométeres sebességnél 5 métert, 45–50-nél már 20 métert repülhet.

Teljes frontális ütközésről akkor beszélünk, ha a gyalogos egész testével a jármű előtt és oldalai síkján belül van. Ilyenkor a gyalogos teste felgyorsul a jármű sebességére. 

Fékezett ütközéskor az ember elválik a járműtől, majd úgynevezett repülőfázis után csapódik az úttestre, ahol tovább csúszik, de a jármű előtt állapodik meg. Ez a leggyakoribb. 

Fékezetlen ütközésnél lehet, hogy a gyalogos a fékezés kezdetéig a járművel együtt halad, majd az úttestre esik az előzőhöz hasonlóan. Bekövetkezhet az is, hogy a szerencsétlenül járt kicsúszik a jármű síkjából, s végül mögötte kerül az úttestre. Továbbá az is előfordulhat, hogy a jármű teteje felett átrepülve esik le utána.

A fej becsapódáskori és a test felfekvési helyzetét leginkább az elütéskori lábhelyzet befolyásolja.

Ha a gyalogosnak az a lába van elől, amelyik irányból a gázoló érkezik (balról haladó autó esetében a bal láb), akkor az arckoponya becsapódása várható. Ha az ellentétes láb van elől, akkor a fej hátsó részét érheti az ütés. Amennyiben a lábak azonos helyzetben vannak, a fej oldalirányú nekicsapódásával lehet számolni.

Ópium alkaloidok és származékaik, fájdalom- és lázcsillapítók, antidepresszánsok, fenotiazin-származékok gyógyszeres szedése esetén – olvasható orvosi szakirodalomban – növeli a gyalogosbaleset rizikóját.

Járművezetők és mindenki vésse az eszébe: a gyalogosbalesetek harmada (!) kijelölt átkelőhelyeken történik!

Körül tekinteni a zebrán is életbe vágó!

Ötödük hajlamos a könnyelműségre

Megnéztünk egy magyarországi, ötszáz gyalogos bevonásával készült felmérést. 2009-es, de a lényeg valószínűleg nem idejét múlt. A válaszadók 46 százaléka elismerte, hogy a jelzőlámpás kereszteződésekben tilosnál is átmegy, 9 százalékuk rendszeresen (elsősorban a fiatalokra jellemző).Kétharmaduk biztonságosnak találta a zebrákat, 12 százalék viszont úgy nyilatkozott, sosem érzi ezt. A megkérdezettek 28 százaléka a sofőrök elleni szigorúbb büntetésekkel, 17 százalék további figyelmeztető jelzésekkel tenné biztonságosabbá a gyalogátkelőket. Nyolcvanegy százalék mondta azt, hogy az úttestre lépés előtt körülnéz. A megfigyelések során viszont úgy találták, ez az arány kevesebb, 77 százalékos. Tehát minden ötödik gyalogos nem eléggé óvatos.

Ratalics László

Négy tanács azért, hogy ne üssünk el senkit

  1. ​A belső párásodás megszüntetése nélkül soha ne induljon el! Ehhez alapjárat mellett a fűtést állítsa a leghidegebb, a ventillátort pedig a legmagasabb fokozatba. A levegő keringetést kapcsolja külsőre, a hátsó szélvédő fűtést pedig kapcsoljuk be. Az ablakokat húzza le, vagy hagyja nyitva az ajtót. Mínuszokban nehogy szélvédőmosót spricceljen az ablakra, akkor se ha fagyálló, ugyanis be fog jegesedni a szélvédő!
  2. Tartsa tisztán a fényszórókat! Cserélje az elhasználódott ablaktörlő lapátot!
  3. Csapadékos időben számoljon a jelentősen megnövekedő féktávolsággal!
  4. Készüljön rá, hogy a gyalogos, főleg, ha gyerek, figyelmetlenül, szabálytalanul le az úttestre!​
balesetrendőrségDebrecengázolásBalesetek Debrecenben

Hirdetés

Hozzászólás

Hirdetés

Hirdetés

.