Hirdetés

A pirosak országa

civishir.hu

2009.08.30. 08:34

A pirosak országa

Amikor még csak a helyi sajtó kezdte kapirgálni a témát, azt gondoltam, valami félreértésről van szó. (Barna Attila jegyzete)

Hirdetés

Aztán már amikor az országos média is megszólalt, biztos lettem benne: újabb állami merénylet az adófizetők ellen.

Arról van szó, hogy a rendőrség büntetheti és bünteti is azokat az autósokat, akik sárga jelzésen hajtanak át. Pécsett az utóbbi időben tömegesen kaptak 50 ezer forintról szóló csekket a szabálysértők. Hamar vitát váltott ki az érintettek között: a rendőrség szakemberei, közlekedési jogászok, autósok, KRESZ-oktatók szólalkoztak össze Interneten, rádióban, a nyomtatott sajtó hasábjain. A maga módján mindenkinek igaza volt. Való igaz, a KRESZ kimondja, sárga jelzésnél „...a fényjelző készülék előtt - meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni.” Kérdés, ki állapítja meg, hogy meg lehetett-e állni adott helyzetben biztonságosan? A biztonságos megállás nem vészfékezést jelent, az pedig tény, hogy egy 50 kilométer per órával haladó gépjármű optimális féktávolsága száraz úton kb. 8 méter. Vizes úton ez már 16 méter, jeges úton – ne is beszéljünk róla – 64 méter. 

Az az érzésem, akik most fölfedezték a sárga lámpát – merthogy a KRESZ-ben az említett jogszabályi rész már régóta benne van –, azok nem a közlekedés minőségén akartak javítani. Először is, az illetékesek bevezették az objektív felelősség fogalmát a közlekedés világába, s azzal egy időben közigazgatási eljárásban kezdték el büntetni az embereket. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendőrség kezéből kivették a mérlegelési jogkört, vagyis minden szabálysértésnek konkrét tarifája lett. A piroson áthajtás 100 ezer, a sárga egy 50-es. Így lett a szolgáló és védő rendőrségből pénznyelő automata. 

2008. május 1-től 2009. május 1-ig tisztán 9 milliárdos bevételt hozott ez az államnak, plusz 16 milliárd addig behajtatlan pénzt!
Nyilvánvaló hát: a sárga lámpás játék is azt a célt szolgálja, hogy bevételt hozzon a kasszába. Máskülönben miért éppen most kezdték volna el a büntetést? Miért nem négy és fél évvel ezelőtt? Vagy nyolc éve és egy hónapja? Bekeményített a kormány, és kiadta az utasítást a rendőrségének. Aki meg szolgál és véd. (De kit?) 

A sárga lámpa újabb büntetés. Újabb adó. Megfélemlítés. Ezentúl jobb, ha megállok nemcsak a sárga jelzésnél, de már a zöldnél. Fütyülök rá, hogy kilométernyi autósor dudál mögöttem, egy elegáns mozdulattal lezárom belülről az autómat, és addig várok, míg piros után hirtelen zöldre nem vált a lámpa. Akkor pedig kerékcsikorgatva kilövök, hogy biztosan átérjek a zöld jelzésen. 

Igaz, most újabb félelmeim támadnak. Mert a KRESZ azt is előírja, hogy „az útkereszteződésbe a zöld fényjelzésnél sem szabad behajtani, ha azt a zöld időtartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni. Félek, hogy hamarosan a zöld jelzésen áthaladókat is büntetni fogják. Mert hiszen ki tudná igazolni azt, hogy ő bizony előre látta, tudta, hogy át is fog érni a zöld jelzés alatt a kereszteződésen. Inkább lerakom az autómat, mint hogy továbbra is szolgálja és féljek. Egy ilyen rosszindulatú, őrült vezetésű országban… 





Barna Attila
barna.attila@civishir.hu

 

Szóljon hozzá!

Hirdetés