Hirdetés

Hirdetés

Szövegértés: megfelelt – nem felelt

civishir.hu

2011.01.22. 08:26

Szövegértés: megfelelt – nem felelt
Példás magatartás.

Debrecen – Azt hiszem, a gyerek kitűnő lett. De nem biztos. Magyar Bálint forradalmi oktatási vívmányának „hála” ugyanis nem tudom egyértelműen megfejteni a bizonyítvány szöveges értékelését.

Hirdetés

Hirdetés

Mindössze annyit tudok, hogy a jegyek „megbélyegző hatása” szépen ki lett küszöbölve, a gyermek pedig árnyalt és sok szempontú minősítést kapott. Csak azt nem tudom, hanyast. 

Annak idején az SZDSZ nagyon liberális oktatási minisztere azért vezettette be ezt a fajta értékelési módot, hogy oldani lehessen az érdemjegy esetleges megbélyegzését. Úgy látta ugyanis, hogy a diákok teljesítményét fiatalabb korban még nem annyira az érdemjegyek határozzák meg. Magyar Bálint azt is mondta, hogy a szöveges értékelés lehetővé teszi a gyermekek árnyalt, sok szempontú minősítését. Ja igen, ezt látom én most, a negyedikes fiamnak kiállított bizonyítványában. Mivel a debreceni iskolákon kívül a vidékiek esetében nem volt egyértelmű, hogy jeggyel vagy szöveggel értékelnek-e (a hadházi ismerősöm szintén negyedikes gyereke például számjegyeket vitt haza), nagy izgalommal kértem el a tájékoztató füzetet a kocsiban, gondoltam, majd a piros lámpánál átfutom. Tévedtem. Azt láttam ugyanis, hogy a különböző jelzők (biztos, hibátlan, kiváló) aláhúzásával kell összeolvasnom a mondatokat, ha meg akarom érteni – vagy legalábbis megpróbálni –, miből hogy teljesített a gyerek. Ehhez pedig nem elég pár másodperc, ehhez idő kell. Meg az, hogy tudjam, milyen tanmenet mentén haladtak a diákok. Például hogy mit értenek a környezet terén „az élő és élettelen környezettel kapcsolatos tudás”, illetve „megfigyelés, kísérletek”, valamint „összefüggések felismerése” alatt. Ha ugyanis nem kísértem figyelemmel az egész félévi környezetórák tematikáját, akkor azon kívül, hogy rossz anya vagyok, még sötét is maradok a félévi értékeléskor. Mígnem ha azt írták volna be, hogy 5d, akkor legalább tudnám, hogy akármit is tanultak, a gyermekem abból dicséretes ötös volt. 

Ugyan lehet, hogy ez a rendszer tényleg nem bélyegzi meg a diákokat, de az biztos, hogy a szülőket (még ha nem az analfabéta, ötvenes íkús fajtából való is) bizonytalanságba képes kergetni. Mert például ha mindenből a kiváló és a legjobb jelző van aláhúzva, akkor mit keres a matematikában egy „hibás” minősítés, ami mellett pedig még ott volna az „eszközzel” vagy legalább a „segítséggel” lehetőség is. Akkor most az a fiú, akinek matekból biztos számfogalma van, az alapműveleteket önállóan el tudja végezni, akárcsak a függvényekkel, sorozatokkal kapcsolatosakat, a geometriai alakzatokat szintén biztosan ismeri fel, fejszámolásban pedig gyors és pontos, akkor az hogyhogy nem tudja a szöveges feladatokat még eszközzel, segítséggel sem megoldani? Ráadásul az év eleji 4-es felmérésén kívül az összes jegye (merthogy év közben számmal osztályozzák őket!) mind ötös volt? Gondolom, a szöveges feladatokból írt dolgozatok is… Most akkor menjek fel és kérdezzem meg? Telefonáljak? Vagy hagyjam a fenébe, és várjam az év végét, amikor már – az Orbán-kormány egyik leghamarabb meghozott döntésének következtében – tényleg számjegyet fognak beírni a tanárok a bizonyítványba? 

Azt hiszem, maradok a várakozásnál. A türelmem ugyanis példás, a pedagógusokkal való konkfliktuskezelésem kiváló, a gyermekem kitűnőségébe vetett meggyőződésem pedig biztos. 

B. Gergely Krisztina

Szóljon hozzá!

Hirdetés

Hirdetés

.