Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szervomotor VS léptetőmotor – mi a különbség?

| 2022. 07. 12. | 11:00:00
XXX
Szervomotor VS léptetőmotor – mi a különbség?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A megfelelő motor kiválasztása kritikus fontossággal bír a mozgásvezérlő alkalmazások termelékenysége és hatékonysága szempontjából. Mind a szervó motor, mind pedig a léptetőmotor számos előnnyel rendelkezik. A választás viszont nem egyszerű, hiszen egy sor szempontot figyelembe kell venni: költség, nyomaték, hatékonyság, sebesség, áramkörök és még sok más.

Alábbi cikkünkben bemutatjuk mindkét motor típust és azok előnyeit. Bízunk benne, hogy ezzel segítségére lehetünk a megfelelő eszköz kiválasztásában.

Mi az a léptetőmotor?

A léptetőmotor egy egyenáramú, szénkefe nélküli motor, amelyben minden fordulat a motor szerkezetétől függően, meghatározott számú lépésre van felosztva. A felosztásnak köszönhetően a léptetőmotor nem csak egyszerűen forog, hanem lépéseket tesz, kihagyva a köztes állapotokat, ezért kíséri működését jellegzetes hang és rezgés. A modern a léptetőmotor meghajtók digitális áramkörökön alapulva készülnek. Ezek vezérlik az illesztőprogramokat, így növelve a kimeneti terhelhetőséget. A léptetőmotor vezérlésének módja függ annak típusától, visszacsatolás használatától és a fázisok számától.

Léptetőmotor előnyei és hátrányai

A léptetőmotor egyik fő előnye a rotor forgási sebességének és helyzetének könnyű szabályozása valamint a működtetés pontossága. Nagy forgatónyomatékú, és alacsony forgási sebességű. Szénkefe nélküli motor, ami tartóssá és megbízhatóvá teszi. Könnyű irányítani, elindítani és leállítani. 

Legnagyobb hátránya a magas energiafogyasztása.

Mi az a szervomotor?

A szervó motor neve a latin “servus” szóból származik, amely magyarul szolgálót jelent. A szervó motor lehetővé teszi a motortengely pontos pozíciójának, gyorsulásának és fordulatszámának irányítását. A szervó motort legfőképpen a szabályozási lehetősége különbözteti meg a többi motortól.

Milyen típusú szervó motorok vannak?

A szervó motoroknak két fő fajtája van: a szinkron és aszinkron szervó motorok. Ami közös bennük, hogy minden esetben olyan hajtással rendelkeznek, amelyet elektronikus sebesség-, helyzet-, vagy nyomatékszabályozással – esetleg ezek kombinációjával – üzemeltetnek. A szervó motorokat jellemzően automatizálási és vezérlési rendszerekkel együtt alkalmazzák, például a gyárak csomagológépeiben.

Szervó motor előnyei

A szervó motor meghajtása szabályozásnak minősül, ami azt jelenti, hogy zárt körben működik. Az egyik legnagyobb előnye, hogy vissza tud jelezni a számítógép számára, ha valami hiba történt. Ha ez a gyártásban fordul elő, akkor már valószínüleg létrejött a selejtes áru, de legalább több nem készül belőle, így nem megy kárba a munkaidő és az energia. A szervó motor további előnyei:

  • Nagy kimeneti teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Csendes működés 
  • Nagy gyorsulás
  • Zárt hurkú vezérlés
  • Magas hatásfok
  • Magas nyomaték/tehetetlenség arány
  • Nagy kimeneti teljesítmény a méretéhez képest
  • Állandóbb nyomaték nagyobb fordulatszámon

Szervó motor VS léptetőmotor - melyik a jobb és mikor?

Mind a szervó motor mind pedig a léptetőmotor nagy pontosságú mozgásszabályozást és pontos helyzetmeghatározást igényelő eszközök esetén alkalmazható a leghatékonyabban. Ilyen például a motor-szabályozó elemek vezérlése, az orvosbiológiai készülékek, a robotika, 3D nyomtatók és szkennerek, számítógépes lemezmeghajtók, CNC gépek és ezekhez hasonló szerkezetekben használják. A szervó motorok vitathatatlan teljesítményelőnyt kínálnak. Az ismételhetőség szempontjából azonban a léptetőmotorok versenyképesebbek.

Összefoglalva, a léptetőmotor jó megoldás lehet az alacsony sebességű, kis gyorsulási követelményeket támasztó alkalmazásokhoz. A léptetőmotorok általában kompaktak és olcsók. A szervó motorok jobb választás a nagy sebességet, gyorsulást és pontosságot igénylő rendszerekhez, ez azonban magasabb költséggel jár.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Profi autós fali töltők a Bronzelektrótól
Korszerű megoldások az elektromos gépkocsi egyszerű, kényelmes töltésére.
Jó hírt kaptak az autósok
Jó hírt kaptak az autósok
Kevesebbet kell fizetni a kúton.
Újabb féléves csúcson a használtautó-piac
Újabb féléves csúcson a használtautó-piac
A kedvenc továbbra is az Opel.
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
Kínai „agyat” kapnak a debreceni BMW-k
A BMW ezzel a lépéssel követi a Mercedes-Benz példáját.
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Több mint ötezer autót vonnak ki a forgalomból
Szabálytalanul jelentették be a járműveket.
Gyanta eltávolítása autóról
Gyanta eltávolítása autóról
Így védd meg a fényezést!
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Komoly változás jön a gépjárművek honosításánál
Több mint 1440 újabb helyszín nyílik meg.
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Havonta közöl haszáltautó-statisztikát a KSH
Fontos feladat a megújulás - hangzott el.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Támogatások, hitelkönnyítés is szerepel a rendeletben.
Hirdetés
Hirdetés
Kezdődik a karneváli hét Debrecenben
Kezdődik a karneváli hét Debrecenben
Augusztus 20-án 12 virágkocsi vonul fel a városban.
Hirdetés
Hirdetés
Bolti dolgozók sikkasztottak Polgáron
Bolti dolgozók sikkasztottak Polgáron
Több millió forint kárt okoztak.
Gazdaság
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Támogatott tartalom
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
A debreceni közlekedési társaság beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés