Sárban, fagyban vonatra várva Szerepen és Sárrétudvariban

Hat település, köztük a hajdú-bihari Szerep és Sárrétudvari, valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Nyírbogát és Bashalom ragadt a sárban a MÁV kétmilliárdos vasútállomás-építési programja közben – írta meg a 24.hu. A portál részletezi, hogy a MÁV azzal a céllal, hogy kulturált és modern várakozási körülményeket teremt az utasoknak, több településen ledózerolta a régi vasútállomást, majd közbejött a kormányzati beruházási stop, így az újat még el sem kezdték megépíteni. Ezért a vonatra várakozók kénytelenek a sárban, fagyban, az időjárás szeszélyeinek kitéve várakozni.
A 24.hu megszólaltatta Győri Balázst, Szerep alpolgármesterét, aki elmondta, hogy az állomás korábbi épületét közel 15 évig az önkormányzat bérelte, ám utána a MÁV teljesen elhanyagolta, emiatt romossá vált. A vasúttársaság 2015-ben mondta fel a szerződést, noha a községnek fontos a vasút. Legalább száz ember jön-megy naponta vonattal, május óta a szélben és az esőben is kint kell ácsorogniuk. Szerepen is – írta a 24.hu – a MÁV-ot hibáztatják a kialakult helyzetért, főként mert az utóbbi hónapokban még érdemi választ sem tudtak kicsikarni a cégtől, így egyáltalán nem kaptak információt arról, mikor kezdenek bele az új épület megvalósításába.
A Cívishír megkereste Kiss Tibort (Fidesz-KDNP), Sárrétudvari polgármesterét, aki ugyancsak sürgősnek nevezte az új állomásépület felépítését. Erre azonban neki, mint önkormányzati vezetőnek nincs ráhatása. – Ez a MÁV projektje, az állomásépületek létesítésére a vasúttársaság nyert pályázati támogatást a Magyar Falu Programban. Sárrétudvari több településsel együtt szerepel az állomásépítési közbeszerzési projektben, és tudomásom szerint több helységnél valami plusszal, például buszmegállóval kellett kiegészíteni a pályázatot, és emiatt állt meg az állomáslétesítési folyamat. Arról nincs hírünk, hogy mikor kezdik az állomásépület építését, de jó lenne minél hamarabb, mert az utasok esőben, sárban, fagyban várakoznak a vonatra. A folyamatról a MÁV velünk előzetesen nem egyeztetett, de kaptunk a társaságtól látványtervet a tervezett épületről. Abból tudjuk, hogy WIFI-vel allátott az épület, aminek tetszetős, dizájnos üvegfala van, egy nagyszobányi mindössze, de az elég is ide.
A MÁV szerint volt egyeztetés
A 24.hu utánajárt annak is, hogy a MÁV kétmilliárd forintos vissza nem térítendő kormányzati támogatást kapott a Miniszterelnökségtől a Magyar Falu Programban a vasútállomások fejlesztésére. Az állami vasúttársaság honlapján leírtakban hangsúlyozta, hogy a projektben részt vevő minden önkormányzattal szoros együttműködést alakítanak ki, és arra törekednek, hogy „a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék”. Ezért az előkészítés során meg is kérdezték a településeket, hogy a régi épületek felújítását vagy egy új, típusterv alapján készülő zárt várót szeretnének. Az ígéret szerint a települések egyforma, előregyártott elemekből álló, 20 négyzetméteres, klimatizált váróhelyiséggel, utastájékoztató monitorral és WIFI-vel ellátott épületet kapnak, továbbá a környezetet is megújítják, ott parkolóhelyeket és bekamerázott kerékpártárolókat alakítanak ki.
A MÁV a 24.hu megkeresésére cáfolta, hogy leállították volna az állomásépítési projektet, arról szó sincs. Tíz településen már befejeződtek a fejlesztések, három helyszínen zajlik az épület-felújítás, 13 kistelepülésre pedig utasvárók épülnek majd. A vasúttársaság azt is írta, hogy az új utasvárók kialakításánál annyira igyekeztek bevonni az önkormányzatokat, hogy a színvilág és környezet tervezésekor is figyelembe veszik az igényeiket. Arra a kérdésre, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést, a MÁV azt válaszolta, hogy egy-egy közbeszerzési eljárás előkészítése hónapokat vesz igénybe, várhatóan 2024-ben a sikeres közbeszerzési eljárás után a szóban forgó helyszíneken is megkezdődhet a beruházás.




























