Szombatonként ingyenessé válik a parkolás a belváros egy pontján
Elfogadta a debreceni közgyűlés a hatályos parkolási rendelet módosítását, a változások januártól lépnek életbe. A november 28-i ülésen az a döntés is megszületett, amely szerint 2025 júliusától alaposan átalakul a debreceni parkolás.
Egy: 2025. január elsejével a parkolójegyek és a napi parkolóbérletek ára nem változik, szemben a havi, a negyedéves, a féléves és az éves parkolóbérletekével, amelyek 16,9 százalékkal drágulnak. A kiemelt, az I-es és a II-es övezetre érvényes éves parkolóbérletért most 186 ezer forintot kell fizetni, januártól ez majdnem 197 ezer forintra emelkedik (városkártyával kedvezményes).
Kettő: 2025. január elsejével megszűnik a jelenleg évi 6 ezer forintba kerülő lakossági kedvezményes bérlet, helyette lakcímenként két természetes személy számára díjmentessé válik a parkolás a lakóhely közvetlen közelében.
Három: a Hunyadi bérlet megszűnik, míg szombatonként ingyenessé válik a várakozás a Széchenyi utca 14-16. szám alatti, közel 500 személyautót befogadni képes parkolóban (a táblabíróságnál).
Négy: 2025. július elsejétől a felszíni parkolásra vonatkozó díjfizetés területi alapú – öt részre elkülönített – „zónarendszer”* szerint történne. A Centrum Zónában – a belváros legfrekventáltabb részén – nem lehet majd napi bérletet venni és a parkolóhelyeken legfeljebb 3 óra várakozás lesz megengedett (féléves, éves bérlettel az időkorlátozás kiküszöbölhető).
Öt: 2025. július elsejétől a parkolójegyek és napi bérletek ára átlagosan 18,6 százalékkal emelkedik. A IV. Zónában – a Pallagi útnak a körforgalomtól a Móricz Zsigmond utcáig eső szakaszán – nem változnak a díjak, így kedveznének a klinikákra érkezőknek.
Hat: a lakóhely közvetlen közelében díjmentessé tett parkolás lehetősége 2025. július elseje után is érvényben maradna, miként napi bérletet is kedvezményesen lehet majd vásárolni a DV Parking által az automatákon elhelyezett QR kód használatával.
Hét: tisztán elektromos gépjárművekkel 2025 júliusától a debreceniek is kizárólag a II. Zónában parkolhatnak ingyenesen.
Nyolc: 2026-ban a Főnix Aréna mögött emeletes P+R parkolót építenek és ugyanebben az évben a Mikepércsi úti Tesco közelében is létrehoznak egy 300 gépjárművet befogadni képes P+R parkolót.
A szabályozás és a fejlesztések nem titkolt célja a mélygarázsok, a közösségi közlekedés és a belvárosi üzletek helyzetbe hozása, valamint a felszíni parkolás zsúfoltságának csökkentése.
A parkolás ügyében hosszas vita folyt a csütörtöki közgyűlésen. Papp László (Fidesz-KDNP) jelentős könnyítésnek nevezte, hogy a fizetős övezetekben lakókról leveszik az éves bérlet terhét és az új zónarendszer – hangsúlyozta – sokkal rendezettebb helyzetet eredményezhet a városban. A polgármester emlékeztetett, a hetvenes években épült lakótelepeken alig alakítottak ki garázsokat, ami oda vezet, hogy manapság csak a zöldterületek kárára lehet parkolókat létesíteni. Ezek a városrészek nem bírják el azt, hogy a lakókon kívül mások is rendszeresen és tömegesen használják az ottani parkolóhelyeket. Barcsa Lajos (Fidesz-KDNP) alpolgármester erre a Vénkertet hozta példaként: a lakótelep nincs messze a belvárostól, így a vidékről Debrecenbe érkezők előszeretettel hagyják ott a gépkocsijukat. Ráadásul a 2-es villamossal négy-öt perc alatt a központba érhetnek.
Az ellenzékiek – mint Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen Egyesület) – a díjemeléseket kritizálták, szerintük „nem kellene most ezzel terhelni a debrecenieket”. Mándi László (Összefogás a Cívisvárosért Egyesület) úgy látja, a júliustól érvényes új zónák „csak kijjebb tolják” a parkoló autók okozta feszültségeket, vagyis a vénkertiek helyett a Vezér utcaiak fognak bosszankodni. Párttársa, Madarasi István sem emelne árat, amíg nem látják a módosítások hatásait, a képviselő még a Centrum Zóna autómentességére is hajlana.
Papp Viktor (Fidesz-KDNP) frakcióvezető jelezte, a parkolás tipikus nagyvárosi probléma, csak a Debrecenben regisztrált gépjárművek száma átlépte a 100 ezret. A kormánypárti képviselők közül többen felszólaltak, Orosz Ibolya Aurélia, Papp Csaba és Piros Zoltán egyaránt jelezte, a körzetükben lakók kifejezett óhaja, hogy az ő utcájukat is vonják be a fizetős övezetbe, mert ellehetetlenült a parkolás.
A Széchenyi utca 12-14. szám alatti parkoló szombatonkénti ingyenességét Széles Diána (Fidesz-KNDP) alpolgármester azzal indokolta, hogy a belvárosi boltosok kérték, e tekintetben ne legyenek versenyhátrányban a bevásárlóközpontokkal szemben. Papp László megjegyezte, a januártól érvényes változással lényegében péntek 18 órától hétfő reggelig nem kell fizetni az ítélőtáblánál. Arra is utalt, hogy a jövőben a parkolási rendelet változhat még, hiszen azt fontos az időről időre szintén változó közlekedési szokásokhoz igazítani. A témáról a Civil Fórum Debrecen Egyesület sajtótájékoztatót is tartott a közgyűlést megelőzően, amelyre a Fidesz reagált.
*
Centrum Zóna
A Blaháné utca-Liszt Ferenc utca-Vár utca-Kálvin tér-Péterfia utca-Hunyadi János utca-Bethlen utca-Hatvan utca-Aranybika tömbbelső- Piac utca-Holló János utca-Csapó utca-Vár utca által határolt terület.
I. Zóna
A Sumen utca-Klaipeda utca-Burgundia utca-Rákóczi utca-Eötvös utca-Honvéd utca-Csemete utca-Nagy Imre utca-Tisza István utca-Antall József utca-Erzsébet utca-Petőfi tér Nagyállomás-Wesselényi utca-Sumen utca által határolt terület.
II. Zóna
A Wesselényi utca-Hajnal utca-Rakovszky Dániel utca-Árpád tér-Nyíl utca-Hadházi út-Bem tér-Simonyi út-Nagyerdei krt.-Egyetem tér-Dóczy József utca-Kartács utca-Doberdó utca-Böszörményi út-Pesti utca-Segner János tér-Nyugati utca-Külsővásártér-Erzsébet utca-Boncz László utca-Salétrom utca-Raktár utca által határolt terület.
III. Zóna
Az Ady Endre út, a Pallagi út Aquaticum körforgalom és II. János Pál pápa tér közötti szakasza, a Nagyerdei körút Egyetem tér és Aquaticum körforgalom közötti szakasza.
IV. Zóna
A Pallagi út Aquaticum körforgalom és Móricz Zsigmond utca közötti szakasza, a klinikáknál található szervizút melletti közterület.