Nagyon lassan jön a 160-as vasúti tempó


Telnek az évek a felújított vasúti pályák felett is, és még mindig csak ígéret az, amiért megtörtént a sínek, a betontalpfák, a sínpárok aljzatának és még ki tudja, mi mindennek a cseréje azért, hogy gyorsabban közlekedhessünk vonaton.
160 kilométer óránként – ezt várják a Püspökladány-Kisújszállás szakaszon tíz éve, míg a Püspökladány és Debrecen közöttin „csak” négy éve.
Másfél éve az Építési és Közlekedési Minisztérium kérdéseinkre azt közölte, hogy Debrecen és Kisújszállás között már 2024-ben, a Debrecen-Budapest Nyugati pályaudvar közötti teljes szakaszon pedig várhatóan 2025-ben közlekedhetnek a vonatok 160 kilométer/óra sebességgel.
2025-öt írunk, és még egyetlen vonat sem közlekedik 160-nal. Miért nem? És mikor fog? – kérdeztük a téma illetékesétől, immár a MÁV-tól. Válaszuk lényege, hogy várhatóan már az idén, de csak azok a személyszállító szerelvények, amelyek alkalmasak erre a sebességre, és csak akkor, ha a vonat késében van. Ez lesz a teszt, és ha annak az utasok számára pozitív hozadéka van, akkor menetrend-módosítást kér a MÁV.
Az utasok biztonságáért
Nézzük azonban részleteiben a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának a Cívishír kérdéseire adott válaszát. Ebben hangsúlyozta: a pályaépítések befejezése nem jelenti egyben a projektek zárását és a sebességemelés bevezethetőségét. A kivitelezési munkák befejezése után következik a műszaki átadás-átvétel, a projekt pénzügyi zárása, majd a hatósági engedélyek kiállítása. Az emelt sebességre alkalmas pálya állapota természetesen csak folyamatos karbantartás mellett tartható szinten. Ez a MÁV-csoport számára kiemelt feladatot jelent, esetenként azonban – gyakran a vasúttársaságon kívül álló okok miatt – ideiglenes sebességkorlátozások bevezetése válhat szükségessé. (Ilyen lehetett a Püspökladány és Karcag között az elmúlt hónapokban késéseket okozó vasúti építkezés – a szerk.)
A MÁV emlékeztetett bennünket a 2023-ban a témában küldött válaszára, hogy a vasútvonal Budapest és Debrecen között több szakaszon átépült 2004 és 2020 között. A 160 kilométer per órás sebesség feltétele – a pályaparamétereken kívül – a megfelelő GSM-R rendszer, és az arra épülő ETCS-L2 (European Control System) biztosítóberendezés kiépítése és beüzemelése. Ennek kivitelezése még tart, és várhatóan 2025-ben átadják. A 160 kilométer per órás sebességgel történő közlekedéshez szükséges informatikai feltételek teljesítése tehát már folyik a debreceni fővonalon. A kommunikációs igazgatóság rámutatott, hogy az ETCS elsődleges rendeltetése a vonatok közlekedésének felügyelete, és ami a legfontosabb: a vasúti forgalom biztonságának a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben történő garantálása. Azaz az utasaiknak az emelt sebesség alkalmazásához előírt nagyobb fokú biztonsága a jelenlegi rendszerekhez képest. A rendszer speciális elemein keresztül kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján ugyanis folyamatosan figyelmeztetési, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől, továbbá ellátja a vonatra és a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is. Jobban ki lehet használni a pályakapacitásokat, javul a vasúti közlekedés megbízhatósága, pontosabbak lesznek a vonatok. Az ETCS fejlesztéseknek nem csak a személyszállításban, de az árufuvarozásban is jelentős a haszna.
A 160 kilométer/órás közlekedés további feltétele az arra a sebességre engedélyezett, alkalmas járműpark (motorvonat, mozdony és kocsi) megléte. A debreceni fővonalon főként a Cívis InterRégiókban közlekednek fedélzeti ETCS rendszerrel kompatibilis, korszerű Stadler FLIRT motorvonatok. Az InterCityk közlekedésben az alkalmas kocsik (IC+) beállításával válik majd lehetővé a 160-as tempó.
Azokon a vonalakon, ahol már átadták és ott, ahol a közeljövőben adják át az ETCS L2-t, a MÁV-csoport először egy forgalomszabályozó tesztidőszakot tart. Ennek részeként első körben a szolgálati menetrendben növelik a járatok sebességét, ami azt jelenti, hogy a magasabb sebesség csak késés esetén használható a menetrendszerűség gyorsabb helyreállítása érdekében. Ezáltal a menetrend pontosabbá, kiszámíthatóbbá válhat. A tesztidőszakban kapott eredményeket a szakértők kiértékelik, és ahol az utasok számára, továbbá a menetidőre pozitív hozadéka van, ott a megrendelő felé menetrend-módosítással él a MÁV-csoport.
– CH –















































