Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nagyon lassan jön a 160-as vasúti tempó

Cívishír | 2025. 03. 04. | 08:10:07
Talán ebben az évben Debrecenbe ér, de csak a késésben lévő vonatokon.
Nagyon lassan jön a 160-as vasúti tempó
A modern FLIRT vonatok mindenféle szempontból alkalmasak a 160 kilométer/órás sebességre (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A modern FLIRT vonatok mindenféle szempontból alkalmasak a 160 kilométer/órás sebességre (Fotó: Cívishír)

Telnek az évek a felújított vasúti pályák felett is, és még mindig csak ígéret az, amiért megtörtént a sínek, a betontalpfák, a sínpárok aljzatának és még ki tudja, mi mindennek a cseréje azért, hogy gyorsabban közlekedhessünk vonaton. 

160 kilométer óránként – ezt várják a Püspökladány-Kisújszállás szakaszon tíz éve, míg a Püspökladány és Debrecen közöttin „csak” négy éve. 

Másfél éve az Építési és Közlekedési Minisztérium kérdéseinkre azt közölte, hogy Debrecen és Kisújszállás között már 2024-ben, a Debrecen-Budapest Nyugati pályaudvar közötti teljes szakaszon pedig várhatóan 2025-ben közlekedhetnek a vonatok 160 kilométer/óra sebességgel.

2025-öt írunk, és még egyetlen vonat sem közlekedik 160-nal. Miért nem? És mikor fog? – kérdeztük a téma illetékesétől, immár a MÁV-tól. Válaszuk lényege, hogy várhatóan már az idén, de csak azok a személyszállító szerelvények, amelyek alkalmasak erre a sebességre, és csak akkor, ha a vonat késében van. Ez lesz a teszt, és ha annak az utasok számára pozitív hozadéka van, akkor menetrend-módosítást kér a MÁV.

Az utasok biztonságáért

Nézzük azonban részleteiben a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának a Cívishír kérdéseire adott válaszát. Ebben hangsúlyozta: a pályaépítések befejezése nem jelenti egyben a projektek zárását és a sebességemelés bevezethetőségét. A kivitelezési munkák befejezése után következik a műszaki átadás-átvétel, a projekt pénzügyi zárása, majd a hatósági engedélyek kiállítása. Az emelt sebességre alkalmas pálya állapota természetesen csak folyamatos karbantartás mellett tartható szinten. Ez a MÁV-csoport számára kiemelt feladatot jelent, esetenként azonban – gyakran a vasúttársaságon kívül álló okok miatt – ideiglenes sebességkorlátozások bevezetése válhat szükségessé. (Ilyen lehetett a Püspökladány és Karcag között az elmúlt hónapokban késéseket okozó vasúti építkezés – a szerk.)

A MÁV emlékeztetett bennünket a 2023-ban a témában küldött válaszára, hogy a vasútvonal Budapest és Debrecen között több szakaszon átépült 2004 és 2020 között. A 160 kilométer per órás sebesség feltétele – a pályaparamétereken kívül – a megfelelő GSM-R rendszer, és az arra épülő ETCS-L2 (European Control System) biztosítóberendezés kiépítése és beüzemelése. Ennek kivitelezése még tart, és várhatóan 2025-ben átadják. A 160 kilométer per órás sebességgel történő közlekedéshez szükséges informatikai feltételek teljesítése tehát már folyik a debreceni fővonalon. A kommunikációs igazgatóság rámutatott, hogy az ETCS elsődleges rendeltetése a vonatok közlekedésének felügyelete, és ami a legfontosabb: a vasúti forgalom biztonságának a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben történő garantálása. Azaz az utasaiknak az emelt sebesség alkalmazásához előírt nagyobb fokú biztonsága a jelenlegi rendszerekhez képest. A rendszer speciális elemein keresztül kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján ugyanis folyamatosan figyelmeztetési, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől, továbbá ellátja a vonatra és a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is. Jobban ki lehet használni a pályakapacitásokat, javul a vasúti közlekedés megbízhatósága, pontosabbak lesznek a vonatok. Az ETCS fejlesztéseknek nem csak a személyszállításban, de az árufuvarozásban is jelentős a haszna.

A 160 kilométer/órás közlekedés további feltétele az arra a sebességre engedélyezett, alkalmas járműpark (motorvonat, mozdony és kocsi) megléte. A debreceni fővonalon főként a Cívis InterRégiókban közlekednek fedélzeti ETCS rendszerrel kompatibilis, korszerű Stadler FLIRT motorvonatok. Az InterCityk közlekedésben az alkalmas kocsik (IC+) beállításával válik majd lehetővé a 160-as tempó.

Azokon a vonalakon, ahol már átadták és ott, ahol a közeljövőben adják át az ETCS L2-t, a MÁV-csoport először egy forgalomszabályozó tesztidőszakot tart. Ennek részeként első körben a szolgálati menetrendben növelik a járatok sebességét, ami azt jelenti, hogy a magasabb sebesség csak késés esetén használható a menetrendszerűség gyorsabb helyreállítása érdekében. Ezáltal a menetrend pontosabbá, kiszámíthatóbbá válhat. A tesztidőszakban kapott eredményeket a szakértők kiértékelik, és ahol az utasok számára, továbbá a menetidőre pozitív hozadéka van, ott a megrendelő felé menetrend-módosítással él a MÁV-csoport.

– CH –

Hirdetés
További híreink
Áthelyezik a FAG buszmegállót
Áthelyezik a FAG buszmegállót
Ideiglenes megoldás Debrecenben.
Nagy felújítást tervez a Debreceni Egyetem
Nagy felújítást tervez a Debreceni Egyetem
Az Elméleti Tömb korszerűsítésére keresnek kivitelezőt.
Rendőrök keresnek egy debreceni férfit
Rendőrök keresnek egy debreceni férfit
Február 15-e óta nem látták.
Nagyszabású versenyen lett második az NI  |  Emerson
Nagyszabású versenyen lett második az NI | Emerson
A mérnöki és tech pályák színesítését, a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet díjazták.
Ami Magyarországon csak Debrecenben érhető el
Ami Magyarországon csak Debrecenben érhető el
Bemutatták a teljes testfelszínen anyajegy-feltérképezésre, elemzésre és rögzítésre alkalmas FotoFindert.
Budapest-gyűlölet, rombolás, szánalom, Debrecen...
Budapest-gyűlölet, rombolás, szánalom, Debrecen...
A korábbi közlekedésért felelős államtitkár nem nyugszik bele.
Hármas karambol Debrecenben
Hármas karambol Debrecenben
Baleset a Böszörményi úton.
Nagy baleset Debrecennél
Nagy baleset Debrecennél
Több sávot a helyszínelés idejére lezártak.
Lecsaptak két debreceni drogdílerre
Lecsaptak két debreceni drogdílerre
Kristályt árultak. +Videó
Főztek és sütöttek a debreceni rászorulóknak
Főztek és sütöttek a debreceni rászorulóknak
A karitatív testület hagyományteremtő szándékkal szervezte meg a napot.
Két hajdúböszörményi hülyére itta magát
Két hajdúböszörményi hülyére itta magát
Együtt italoztak, majd gondolták, autóznak egyet...
Hármas karambol Vámospércsen
Hármas karambol Vámospércsen
Többeket kórházba szállítottak. +Fotók
Méltatlanság miatt távozik a hajdúhadházi képviselő
Méltatlanság miatt távozik a hajdúhadházi képviselő
Köztartozását többszöri felszólítás után sem rendezte.
Erdősítés: Hajdú-Bihar az egyik nyertes
Erdősítés: Hajdú-Bihar az egyik nyertes
A kormány 310 milliárd forintot fordít az erdők megőrzésére, minőségének javítására.
Óriási dohányfogás a nyírségi portán
Óriási dohányfogás a nyírségi portán
A NAV-osok meglepték a családot.
Halálos baleset Polgárnál: itt a jogerős ítélet
Halálos baleset Polgárnál: itt a jogerős ítélet
Szabálytalan előzés és a körültekintés hiánya vezetett a tragédiához.
Hirdetés
Hirdetés
Új vezérigazgató a Szerencsejáték Zrt. élén
Új vezérigazgató a Szerencsejáték Zrt. élén
Jelenlegi tisztségeit is megtartja.
Hirdetés
Hirdetés
Áthelyezik a FAG buszmegállót
Áthelyezik a FAG buszmegállót
Ideiglenes megoldás Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Varga Mihály átvette kinevezését
Hat éven át vezeti a jegybankot.
Nagyszabású versenyen lett második az NI | Emerson
A mérnöki és tech pályák színesítését, a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet díjazták.
Hankó: a magyar családok a nemzet erőforrásai
Erősíteni kell a családok anyagi biztonságát – hangsúlyozta.
Újabb rekordév, kiemelkedő cash flow-val a Richternél
Közzétették a 2024-es eredményeket.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Cserélnék a Vértesi úti berendezést
Cserélnék a Vértesi úti berendezést
A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Mennyire működik hatékonyan egy split rendszer hidegben?
Mennyire működik hatékonyan egy split rendszer hidegben?
Téli klímahasználat: milyen előnyökkel járhat?
Megújult a Ravak bemutató rész a Gulyás Tüzépen
Megújult a Ravak bemutató rész a Gulyás Tüzépen
Különlegesebb, mint korábban bármikor.
Hirdetés
Hirdetés