Jövőre belevágnak az új felüljáró építésébe?

2026-ban megkezdődhet egy új felüljáró megépítése a Vágóhíd utcán, közvetlenül a jelenlegi mellett, amelyet később elbontanának; a beruházást az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Debrecen-Nyíregyháza vasútvonal fejlesztési csomagjához sorolta a Sámsoni úton kialakítandó aluljáróval együtt.
Az 1910-ben átadott Vágóhíd utcai felüljáró szerkezetéhez a nyolcvanas években nyúltak hozzá utoljára. A nagy forgalmat bonyolító építmény teherbíró képessége annyira meggyengült, hogy 2023 végén megtiltották a 12 tonnánál súlyosabb járművek felhajtását. Így azóta a DKV autóbuszai sem használhatják.

Egy új felüljáró többmilliárdos költségét az önkormányzat nem vállalhatta, egyébként is állami fenntartású közútról van szó. A beruházás a Vágóhíd utca kétszer két sávra bővítésével együtt a 2020-ban bejelentett, főként EU-s és állami finanszírozású Debrecen 2030 program része lett Azon belül a felüljáróépítés végül az ÉKM-hez tartozó Debrecen-Nyíregyháza vasúti beruházás csomagjába került, amelyről Lázár János február 2-án úgy nyilatkozott, mintegy 200 milliárd forintból – 2025 végén vagy a jövő év elején – megkezdődhet 47 kilométernyi vasúti pálya rekonstrukciója. Az új felüljárót is magában foglaló engedélyes kiviteli tervek 2024 őszére elkészültek. Megjegyzendő, Lázár a legutóbbi debreceni munkamegbeszélése után még 320 milliárdos költséget emlegetett a két vármegyét érintő vasúti projekt kapcsán.
A polgármesteri hivatal városfejlesztési főosztályvezetőjétől, Pacza Gergelytől megtudtuk, a kivitelezésről szóló közbeszerzés előkészítés alatt van, s valószínűsíthető, hogy az ÉKM márciusban megjelenteti az erről szóló pályázati felhívást. A terv az, hogy első körben kétszer egy sávos felüljárót építenek a jelenlegi mellé. Később, egy további fejlesztés keretében a régi építményt elbontják és annak a helyére is felépítenek egy kétszer egy sávos újat. Ekkor, így alakulna ki a kétszer két sávos felüljáró.

A felüljáró kapacitásbővítése nélkül nem képzelhető el a Vágóhíd utca környékének funkcióváltása. Márpedig a következő évek határozott célja az, hogy minőségi lakások épüljenek a korábban a gyárairól, manapság már inkább csak a Zsibogóról ismert városrészben. Ennek jegyében 2024-ben teljesen elbontották az egykori baromfifeldolgozó vállalat, a Barnevál épületeit, míg a DVSC hajdani sporttelepét már előtte eldózerolták.
Ratalics László





























