Hajdú-bihari vonatbaleset: a vétlen mozdonyvezető életveszélyben, a MÁV-vezér is Sápon

Amint arról beszámoltunk, súlyos baleset történt Hajdú-Biharban: Sápnál frontálisan ütközött két vonat.
Pafféri Zoltán, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. vezérigazgatója is a helyszínre látogatott, ahol sajtótájékoztatón számolt be a történtekről Hadnagy Attila, a MÁV Zrt. debreceni pályavasúti területi igazgatóságának vezetője és Balogh Péter Tamás főhadnagy, a Hajdú-Bihar vármegyei rendőr-főkapitányság sajtóreferensével együtt.
Elmondták: a hajnali órákban egy tehervonat eddig tisztázatlan okból nem vette figyelembe a számára a behaladást tiltó jelzést és nekiütközött az állomáson várakozó, Biharkeresztesről Püspökladányba tartó személyvonatnak. A vétlen vonat vezetője súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett. Összesen heten sérültek meg, közülük négy utas, egy jegyvizsgáló, valamint a balesetet okozó mozdonyvezető könnyebben.
Pafféri Zoltán közölte, hogy a katasztrófavédelem munkatársai 3 és fél órás munkával szabadították ki a mozdonyvezetőt a roncsok közül, majd a mentők a debreceni kórházba vitték a sérültet. Kérdésre elmondta azt is, hogy az érintett vasútvonalat idén adták át, így az elektronikus biztosítóberendezés működöt.
A MÁV az utasok és a munkavállalók felé biztosítással rendelkezik, gyorssegélyt folyósít számukra, amíg a vizsgálat tart.
Hadnagy Attila, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatóságának vezetője a sajtótájékoztatón azt mondta: a helyreállításon körülbelül 30 szakember dolgozik. Először a személyvonat sérült szerelvényét szabadították ki, majd a tehervonat teherkocsijait húzták félre, hogy az összeütközött mozdonyokat szét tudják választani. A vasúti pályában viszonylag kisebb, mintegy 10 millió forintos kár keletkezett. Körülbelül 200 méter hosszan a kapcsolószerek sérültek meg, ezeket később helyreállítják.
Az M1 aktuális csatornának nyilatkozva Balogh Péter Tamás, a Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense azt mondta, hogy a püspökladányi rendőrkapitányság vasúti veszélyeztetés bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított eljárást. Szakértők bevonásával vizsgálják a baleset körülményeit - tette hozzá.
Frissítés
A Cívishír érdeklődésére Karacs Imre, Sáp polgármestere elmondta, hogy a hajnali vasúti balesetben heten sérültek meg. Az egy súlyos sérültet Debrecenbe szállították, a három könnyű sérült a berettyóújfalui kórházba került, míg három személyt a helyszínen láttak el a mentők. A két sérült mozdonyt már elvontatták a baleset helyszínéről, azok a sápi állomás egyik mellékvágányán vannak.
A sérültek között nem volt sápi lakos, a balesetet szenvedett személyvonat Biharkeresztesről érkezett. A baleset híre természetesen beszédtéma most is a faluban.

Újabb részletek
A pernyét szállító, 28 vagonból álló, 440 méter hosszú és 2150 tonnás tehervonat a vörös jelzőt túlhaladva, szemből rohant be az állomási peron mellett várakozó, Püspökladányba tartó személyvonatba. Az ütközés erejétől a tehervonat a két kocsiból álló személyvonatot a perontól mintegy kétszáz méterrel hátrébb tolta, a teherszerelvény dízelmozdonya és a személyvonat villanymozdonya összeakadt, vezetőfülkéik pedig teljesen összeroncsolódtak.
A szakemberek először a személyvonat sérült szerelvényét szabadították ki, majd a tehervonat teherkocsijait húzták félre, hogy az összeütközött mozdonyokat szét tudják választani.
A mozdonyok első tengelyei leugrottak a sínről, a szakemberek ezeket helyezik vissza a vasúti pályára, amely szintén károsodott az ütközésben – mondta el Hadnagy Attila, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatóságának vezetője a helyszínen MTI-nek. Hozzátette, a pályán a kapcsolószereket hajtogatta le a kisiklott tengely, a károsodás azonban egyelőre nem tűnik komolynak. A kisiklott mozdonyoknak a sínekre történő visszaemelését követően kezdődhet el a helyreállítás, majd ezután lehet visszaadni a forgalomnak a vasúti pályát.
A teherszerelvény mozdonya az MMV Magyar Magánvasút Zrt. tulajdonában van, és Romániába szállította volna rakományát. Azt egyelőre nem lehet tudni, működött-e a tehervonat mozdonyán az úgynevezett éberségi berendezés, amely a mozdonyvezetők figyelmét és ébrenlétét ellenőrzi és a reagálás elmaradása esetén megállítja a vonatot.






























