Hajdú-Bihar közlekedése a közgyűlés előtt

Hajdú-Bihar vármegye közgyűlése október 31-i ülésén tárgyalja a vármegye közlekedésének aktuális kérdéseit. A napirend a tervezett és megkezdett közúti, vasúti és kerékpárutas beruházásokat tartalmazza. A közgyűlési előterjesztés részletesen ismerteti a projekteket, ezek közül több jelentős fejlesztést is bemutatunk.
Közútfejlesztések
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) részletes tájékoztatást adott a Hajdú-Bihar vármegyei útfejlesztésekről, köztük a Debrecenben már zajló vagy előkészítés alatt álló projektekről is. A Balmazújvárosi út/Füredi út – Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca csomópont átépítésének befejezési határideje 2026. július 6. A beruházással párhuzamosan Debrecen önkormányzata az ivóvíz- és szennyvízvezetékek kiváltását is elvégzi a munkaterületen. A 354-es és 33-as főút összekötésének első üteme (354-es főút – Vezér utca közötti szakasz) sikeres közbeszerzés után indult, a 7,93 milliárd forintos projekt befejezése 2026 novemberére várható. Javában tart a Szoboszlói út–Külsővásártér csomópont fejlesztése is, amely 2026. június 16-ra készülhet el. A 48-as főút Vámospércsi úti beruházásának első ütemében (Hétvezér és Budai Nagy Antal utcai csomópont) a munkaterületet márciusban kapta meg a kivitelező, a projekt 2026. szeptember 12-én zárul, jelenlegi készültsége 24,8 százalék.
Számos fejlesztés előkészítés alatt áll. A Debrecen–Józsa északi tehermentesítő útnál a kiviteli tervdokumentáció 2026 júniusára készülhet el. A 35-ös főút Debrecen-Józsa – 354-es főút közötti szakaszának 2x2 sávos bővítésére vonatkozó tervek szintén 2026 júniusára várhatók. A Füredi út–Böszörményi út csomópont fejlesztése további tervezést igényel. A 481-es főút bővítéséhez szükséges engedélyezési eljárások októberben elindultak, a kiviteli tervek 2026 májusára készülhetnek el. A 33-as főút Nyíl utcai fejlesztését környezeti hatástanulmány lassítja. A 4-es főút Debrecen, Kassai út fejlesztésére a tervezés a kiválasztott változat mentén folytatódik, a közbeszerzési eljárás kiírása 2025 negyedik negyedévében várható. A Rakovszky utca–Ótemető utcai csomópont kapacitásbővítő fejlesztésére kiírt közbeszerzés eredménytelen lett, ezért augusztus 1-jén új, feltételes tárgyalásos eljárás indult.
Kiemelt helyet kapott Debrecen keleti elkerülő útja, amelynek hiányzó, a 47-es és 354-es főút közötti, mintegy 25 kilométeres szakaszának tervezési szerződését 2023. november 22-én írták alá. Az elfogadott nyomvonal a város szerkezetéhez jobban illeszkedik, figyelembe veszi a védett területeket, természeti adottságokat, ivóvízbázist és jövőbeni fejlesztéseket. A végleges tanulmányterv májusra elkészült, a környezetvédelmi engedély novemberre várható. A kivitelezési tervek elkészítésének átfutása várhatóan 36 hónap, a területszerzés 1,5 év.
A 47-es főút 5+280–7+630 kilométerszelvény közötti négysávosításának tervei 2026 júniusára készülnek el. A 47-es főút 4+440 kilométerszelvényében (Ék utca) új csomópont épül, a kiviteli tervek decemberre várhatók. A Homokkerti felüljáró kapacitásbővítése továbbra sem mozdult előre: az előterjesztés szerint a torlódásokat a környező jelzőlámpás csomópontok korlátozott áteresztőképessége okozza, ezen kell javítani.
Szerepel a tervek között a 4-es főút Nyíregyházáig és Hajdúszoboszlóig történő négysávosítása. A Nyíregyháza felé tartó szakasz környezetvédelmi engedélyét tavaly januárban kiadták, a tervezés közbeszerzése decemberben indulhat. A teljes folyamat 36 hónapig tart, a kivitelezés további négy évig. Hajdúszoboszló felé a kiviteli tervek 2024. november 18-án készültek el, 347 ingatlan érintett, a területszerzés várható időigénye 2 év.
A vármegye távolabbi részein is több útépítés előkészítése zajlik. A Berettyóújfalu nyugati elkerülője előkészítés alatt van. A Kisújszállás (Kelet)–Püspökladány–Berettyóújfalu közötti M4 gyorsforgalmi út, valamint Karcag elkerülőjének előkészítése folyamatban van. A 47-es főút Berettyóújfalu–Békéscsaba közötti 2x2 sávosítása tervei 2027 második negyedévére készülhet el, az ezt követő terület-előkészítés egy év, a kivitelezés pedig várhatóan négy évig tart.
Vasúti beruházások
Folyamatban van a Debrecen–Balmazújváros vasútvonal korszerűsítése és villamosítása, a műszaki átadás 2026 májusában várható. A „FATÉR” megállóhelyet április 29-én átadták, a Macs Ipari Park Terminál kiegészítő munkái április 30-án lezárultak.
A Debrecen–Apafa–Mátészalka vasútvonal villamosítására és pályafejlesztésére vonatkozó közbeszerzés június 26-án jelent meg. Az ajánlatok elbírálása folyamatban van, a szerződéskötés 2026 első negyedévére várható.
A Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal korszerűsítése előkészítési fázisban van. Elkészültek a végleges engedélyezési tervek, az engedélyek beszerzése zajlik. A tenderdokumentáció összeállítása megtörtént, az ajánlattételi felhívás közzététele a napokban várható, a kivitelezés 2026 második negyedévében kezdődhet.
Kerékpárutak építése
A Debrecen–Vámospércs kerékpárút Panoráma úti csomópont és Vámospércs közötti, 7,52 kilométeres hiányzó szakaszának tervei és engedélyei már 2022-ben elkészültek. A beruházás mintegy 20 ingatlant érint, a megvalósításról szóló döntés után 18 hónapos terület-előkészítés következik, majd a kivitelezés várhatóan 15 hónapig tart.
A Hortobágy–Balmazújváros–Debrecen kerékpárút első szakaszára (Hortobágy–Balmazújváros) kiadták az építési engedélyt. A területelőkészítés 30 hónapot vesz igénybe, a kivitelezés további 20 hónapig tart. A második szakasz (Balmazújváros–Debrecen) tervezése 34,5 hónap, a területszerzés 18 hónap, az építés pedig 20 hónap lehet.
A Tiszafüred–Hortobágy közötti, 36,5 kilométeres új kerékpárút engedélyezési tervei elkészültek, az építési engedély kiadták. A projekt finanszírozásra vár, a kivitelezés várhatóan 20 hónapig tart.
Alsóbbrendű utak karbantartása
A következő években látványosan javul a vármegye közúti infrastruktúrája: a Magyar Falu Program és a TOP Plusz fejlesztések révén összesen 64,6 kilométernyi útszakasz kap új burkolatot 2027-ig.
A Magyar Falu Útfelújítási Program keretében 2024–2025 között több mint 15 kilométer alsóbbrendű út korszerűsítése valósul meg, főként a kisebb térségi tengelyeken. A legjelentősebb beavatkozások a Püspökladány–Balmazújváros, Berettyóújfalu–Körösszegapáti és Hajdúszovát–Derecske közötti szakaszokon történnek, de megújul a Tiszacsege–Debrecen és a Gáborján–Mezőpeterd útvonal egy-egy része is.
A TOP Plusz program forrásaiból további 49,5 kilométer út újul meg, 10,2 milliárd forint értékben. A fejlesztések olyan forgalmas összekötő utakat érintenek, mint a Hajdúhadház–Hajdúsámson, Berettyóújfalu–Pocsaj, Hajdúböszörmény–Hajdúhadház és a Nádudvar–Hajdúszoboszló közötti szakaszok. A munkálatok egy része már elkezdődött, a legtöbb helyszínen 2026 tavaszán indulnak a kivitelezések, a program teljes befejezése 2027-re várható.
Vasúti közlekedés
A 100-as számú Budapest–Debrecen–Záhony vasútvonalon a jelenlegi 120 km/óra engedélyezett sebesség a biztosítóberendezések korszerűsítésével szakaszonként 160 km/órára emelkedik. A vonalon zajlik a vármegye távolsági vasúti forgalmának nagy része, kiemelt jelentőségű a Püspökladány–Debrecen közötti elővárosi közlekedés is. Az elmúlt években Debrecen környékén több menetrendi fejlesztés történt. A vonalat FLIRT motorvonatok, mozdonyos szerelvények és IC-kocsik szolgálják ki. 2022-től a TOKAJ, 2023 őszétől pedig a NYÍRSÉG InterCity járatokon új, bisztrószakasszal rendelkező IC+ kocsik közlekednek, amelyek akadálymentesek és kerékpárszállításra is alkalmasak.
A 101-es számú Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal teljes átépítése és villamosítása befejeződött, így Biharkeresztesig már 100 km/óra sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A személyforgalom főként vármegyei szinten zajlik, a Sáp–Püspökladány szakaszon az utasok Debrecen felé átszállással utazhatnak tovább. A belföldi járatok mellett jelenleg öt vonatpár közlekedik Nagyvárad és Püspökladány között.
Autóbuszos közlekedés
Hajdú-Biharban 11 országos és 92 regionális autóbuszvonal működik, összesen 1463 kilométeres hálózaton. Egy átlagos munkanapon 1659 járat szolgálja az utazókat. A települések közel 60 százaléka (49 település) kizárólag autóbusszal érhető el, a távolsági járatok pedig hét másik vármegyébe biztosítanak közvetlen kapcsolatot.
2024-ben öt új autóbuszvonal indult, három pedig megszűnt a hálózati átalakítások miatt. Helyi közösségi közlekedést Balmazújvárosban és Hajdúszoboszlón üzemeltet a Volánbusz Zrt. Kiemelt fejlesztési terület a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet, ahová négy új ipari járat indult, igazodva a munkarendhez és a vasúti csatlakozásokhoz.
A vasúti kapcsolatok javítása érdekében több menetrendi módosítás és ágazatközi együttműködés is megvalósult. 2024-ben a Volánbusz 890 autóbusszal teljesítette feladatait, ebből 273 jármű szolgálta a vármegyei utasokat. Az autóbuszpark átlagéletkora tovább csökkent. Öt autóbusz-állomás újult meg, emellett műszaki és infrastruktúra-fejlesztések is történtek. A fejlesztések célja az utazási komfort növelése, a menetrendek optimalizálása és a térség nagyfoglalkoztatóinak hatékony kiszolgálása.


























































