A trágya talicskázása színtiszta fizika
![A trágya talicskázása színtiszta fizika](https://civishir.hu:10013/media/f48fcd90-e256-4930-bc2d-d0a4677b2b99.jpg?size=850)
A Napraforgó Waldorf Iskola biogazdasága végtelen lehetőséget kínál a diákoknak, hogy találkozhassanak a valódi természettel. A kertművelésórák, mezőgazdasági és erdészeti gyakorlatok keretében rendszeresen kiveszik a részüket a munkákból.
Az NTP-SPEC-21-0044 Naprafarm – Egy biogazdaság természeti nevelési lehetőségei című pályázatnak köszönhetően ebben a tanévben az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő anyagi támogatásával valósíthatott meg az iskola olyan tematikus napokat a biogazdaságban, ahol a kertészkedés, állatgondozás mellett a gazdaság természeti környezetét jelentő Erdőspusztán tett kirándulások is belefértek a programba. A megmozdulások minden évfolyamot és a szülői kört is érintették. A sok élmény mellett az egyes évfolyamok oktatási anyagához kapcsolódva természetpedagógiai foglalkozásokat is szervezhettek a diákoknak.
Így vált varázslattá a betűvetés homokba írással, nyomoztak vadon élő állatok után a sárban-hóban hagyott nyomokat követve, vagy mentették meg a békákat és teknősöket a patak kiszáradó mederszakaszaiból. A diákok a sok élményteli foglalatosság közben észre sem vették, hogy alkalmazott matematikát jelentett a mandala-ágyás megszerkesztése vagy a fóliasátor-tető optimális dőlésszögének kiszámítása. Sőt, a fizika tanulmányaikhoz kapcsolódóan egyszerű gépeket szerkesztettek, és használtak, amikor egy több mázsás körbálát kellett megemelni és az etetőbe juttatni, valamint a gravitációt használták a csepegtető-öntözőrendszer kiépítésekor is, de még a trágya talicskázása is színtiszta fizika. Az is csak utólag vált számukra világossá, hogy a bodzaszörpkészítés során a kémiai tanulmányaikat segítendően számoltak cukortöménységet, vagy a gombák/baktériumok világába csöppentek a szörp hőkezeléssel történő tartósítása során.
A természeti rendszerként üzemelő biogazdaság a Waldorf-pedagógia egyik sarokköveként megjelenve, gyakorlati példákon, alkalmazott tevékenységeken keresztül tudja a diákok elméleti természettudományos ismereteit alkalmazott tudássá változtatni. És mindezt úgy, hogy közben próbálják megérteni, segíteni, támogatni a körülöttünk élő és egyben minket fenntartó természeti világ minden teremtményének csodáját.
![Elkezdődött a párizsi olimpia: hajó szállította a magyarokat Elkezdődött a párizsi olimpia: hajó szállította a magyarokat](https://civishir.hu:10013/media/44d719cb-c326-408f-9914-f7bdaba8162d.jpg)
![Vályogház teteje lángolt Gáborjánban Vályogház teteje lángolt Gáborjánban](https://civishir.hu:10013/media/e2085b56-2420-4804-800c-71531be423ef.jpg)
![Jubilál a Strandok Éjszakája Jubilál a Strandok Éjszakája](https://civishir.hu:10013/media/f9edfb5a-cfb7-4ba2-9900-23357a2a6089.jpg)
![Strandok éjszakája a Hungarospa Strandfürdőben Strandok éjszakája a Hungarospa Strandfürdőben](https://civishir.hu:10013/media/e1ecf89d-cca1-4bc8-bdee-49a0c0002c19.jpg)
![A Hungarospa 97 éves: nagyszabású bulira várják a vendégeket A Hungarospa 97 éves: nagyszabású bulira várják a vendégeket](https://civishir.hu:10013/media/f32baf14-1c95-4771-b566-daae8b677c35.jpg)