A közgyűlés asztalán Hajdú-Bihar útjai
Hosszúra nyúlt a hajdú-bihari önkormányzat ez évi utolsó, a Vármegyeháza Árpád-termében december 13-án megtartott közgyűlése.
A közlekedésfejlesztés aktuális helyzetéről elsőként az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára, Pántya József tartott részletes beszámolót.
Elmondta, hogy elkészült tavaly az M35 csomópontja Józsánál, ehhez tervezés alatt van a Józsát északról elkerülő, 3,4 kilométer hosszúságú út, amely a térséget plusz elemmel kapcsolja be az autópálya-hálózatba, javítja az északnyugati gazdasági övezet megközelíthetőségét. Tizenhat hónapra lesz szükség az M35-ös autópálya és a 35-ös számú főút között a Balmazújvárosi út/Füredi út–Csigekert utca–Szabó Lőrinc utca csomópont átépítésére. A 35-ös főút Debrecen-Józsa és a 354-es főút között 2x2 sávosra történő fejlesztéséhez kiválasztották a tervezőt. A 354-est a 33-assal összekötő út első ütemeként a Vezér utcáig terjedő szakasz kivitelezőjének kiválasztása még tart. A Füredi út és a Böszörményi út csomópontjának fejlesztése a kezdeti tervezés időszakban van; és ahogy Pántya József fogalmazott, megnézik, hogy milyen lehetőségek vannak a forgalom gyorsabb és biztonságosabb átvezetésére.
Számos útberuházás kapcsolódik a debreceni déli gazdasági övezethez. A 481-es főút bővítésének kiviteli tervei várhatóan 2026 áprilisára készülnek el. Az útfejlesztés több szakaszban valósul meg; először a 47-es és az ipari park főbejárata közötti közel három kilométeren lesz kétszer kétsávos. A maga nemében nemcsak a vármegyében, hanem országosan is komoly beruházásnak számít a Debrecent keletről elkerülő út 47-es főút és a 354-es főút közötti, mintegy 25 kilométeres szakaszának megépítése. A nyomvonal tanulmánytervéhez még a környezeti hatástanulmány és környezetvédelmi engedély megszerzése szükséges. A tervezés jelenlegi fázisában két nyomvonalváltozat körvonalazódik. Egy a városhoz a (kertségekhez) jobban hozzásimuló és egy távolabbi.
A 4-es főúton több fejlesztés is lesz vármegyében. A főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának négysávosítására a környezetvédelmi engedélyt kiadták, a kiviteli terv készítésének közbeszerzését kiírták. Elkészültek a Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakasz 2x2 sávosításának kiviteli tervei, a területelőkészítésre a forrásigényt a kormány vizsgálja. Debrecenben elkezdődtek a Kassai út fejlesztésének előkészítő munkái. Elkészült az Árpád tér–Zákány utca közötti szakasz szolgáltatási színvonalának fenntartása érdekében a tanulmányterv. A Rakovszky utca Ótemető utcai csomópontjának kapacitásbővítő fejlesztésére a kivitelező közbeszerzési kiválasztása februárban indulhat.
A 48-as főút Vámospércsi út kapacitásbővítő fejlesztésének I. üteme, a Hétvezér - Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztése 2025. második negyedévében kezdődhet. 471-es főút 1+000 - 2+850 kilométer szelvények közötti szakaszának négysávosítása szeptember 10-re el kellett volna készülni, a módosított határidő 2025 második negyedéve. Itt a csúszás oka – ahogy a közgyűlési előterjesztésben szerepelt – a „kivitelező három helyszínen való akadályoztatása”. A 471-es főút első kilométerén a négysávosítás becsült ideje 36 hónap. A megvalósítás a kormány engedélyére vár. A 33-as Debrecen Nyíl utca fejlesztése igen lassan halad.
Már aláírták a környezetvédelmi engedély megszerzéséig tartó tervezési szerződést.
Pántya József elmondta azt is: Berettyóújfalu nyugati elkerülőjének engedélyezési és kiviteli tervei elkészültek, elkezdődtek a területszerzési és területelőkészítési feladatok. A projekt megvalósítása a kormány elfogadására vár. Az M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány – Berettyóújfalu közötti gyorsforgalmi út előkészítése elhúzódott a karcagi elkerülő újratervezése miatt. Itt az építési engedélyig tartó megállapodást október 3-án aláírták. Napirenden van a 47-es főút Berettyóújfalu és Békéscsaba közötti 85,7 kilométeres szakaszának 2x2 sávossá alakítása, a munkálatok előkészítése zajlik.
160-as sebesség láthatáron sincs
Pántya József a Hajdú-Biharban folyó és tervezett vasútfejlesztésekről is részletesen beszélt. Mint mondta: elkezdődött a debreceni északnyugati gazdasági övezet kialakításával összefüggő vasúti és közműinfrastruktúra-fejlesztések II. üteme. Ez tartalmazza a vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek felújítását, korszerűsítését Macs állomástól Balmazújváros állomásig a 100 kilométer/óra sebesség figyelembevételével, a balmazújvárosi állomás átépítésével és a teljes szakasz biztosítóberendezési fejlesztésével együtt.
A munkálatok tervezetten 2026 májusára befejeződnek. Macson ipari terminál épül, ez 2025. májusra készül el. A 106-as vasútvonal nyomvonalát módosítják a déli gazdasági övezet bővítése és a reptér kifutópályájának tervezett építése miatt. Kialakítanak egy tehervagon-terminált is.
Elkezdődött a Debrecen-Berettyóújfalu vasútvonal fejlesztésének engedélyezési és kiviteli terveinek készítése, az engedélyek megszerzése. Mintegy 38,6 kilométer hosszúságban épül új vonalszakasz, ez része lesz a Budapest-Debrecen-Kolozsvár gyorsvasútnak. Ezek mellett a 106. számú vasútvonalat átépítik Debrecen állomás és a Repülőtéri kiágazás közötti két kilométeren, továbbá új nyomvonalra kerül a Repülőtéri kiágazás és Sáránd között kilenc kilométeren. Új megállóhelyek létesülnek a repülőtér jelenlegi termináljánál és az új nyomvonalon a Debreceni Ipari Parknál. Jelenlegi ütemezés szerint 2025 III. negyedévben várható szerződéskötés a tervezési feladatokra. Debrecen–Apafa-Mátészalka vasútvonal villamosítása és pályafejlesztése az előkészítés fázisában van.
Készülnek a Debrecen–Nyíregyháza vonal kiviteli tervei, ezt követően kezdődhetnek a munkálatok, amelyek három évig tartanak. A Szajol–Debrecen vasútvonal ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése december 31-én befejeződik. Pántya József kitért a vasútfejlesztés nagy problémájára, miszerint nincsenek jól előkészített projektek. Mindeközben egyértelműen látszik, hogy az Európai Unió közlekedésfejlesztési forrásai a kötött pálya irányába terelődtek.
A helyettes államtitkár két kerékpárút építéséről is beszélt. Debrecen-Vámospércs kerékpárúton a Panoráma úti csomópont és Vámospércs közötti, hiányzó 7,52 kilométer hosszú szakaszra megvannak a tervek és építési engedélyek. A Balmazújváros-Debrecen kerékpárút tervezése közbeszerzési dokumentumainak összeállítása pedig megkezdődött.
Fejlesztéseket sürgettek a képviselők
A vármegye közlekedéséről több képviselő is kérdezett, a válaszok Pántya Józseftől érkeztek. Szegi Emma (Fidesz-KDNP) Kaba város polgármestereként javasolta, hogy a 4-es főútat Püspökladányig kellene négysávúsítani, mivel a mostani 2X1 sávon nagyon sok a baleset. Hangsúlyozta, a 2X2 sávos út kabai megléte mintegy előfeltétele a 234 hektáros kabai ipari park jövőbeni hasznosításának. A válaszból kiderült, az M4 Kisújszállás-Püspökladány szakaszának terveztetése még folyik, mert a karcagi elkerülőt át kellett tervezni. A Püspökladány-Berettyóújfalu szakasznak elkészültek a kiviteli tervei. Kabát is segítheti, hogy az M4 2025. december 1-től már Kisújszállás Kelet-ig ér.
Czeglédi Gyula (Fidesz-KDNP), Hajdúszoboszló polgármestere szorgalmazta a 4-es főút mielőbbi négysávosítását, hiszen a kiviteli tervek már 2023-ban is megvoltak. Pántya József jogosnak nevezte a polgármester felvetését. Tóth József (DK) Polgár polgármestere a 35-ös út polgári elkerülője csomópontja biztonságosabbá tételének elmaradása okáról kérdezett. A helyettes államtitkár elmondta, hogy uniós források vannak a balesetveszélyes csomópontokban végzendő munkákra, az országos csomag szűk pénzügyi fedezettel rendelkezik, de a polgári csomópont benne van. Kiss László (Momentum) is a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti 2X2 sávosra bővítéséről kérdezett. Pántya József válaszából azt lehetett érteni, hogy minden fillér helyét jól meg kell nézni, az említett útszakasz esetében még elő kell teremteni a területszerzési és területrendezési finanszírozás nagy összegét.
Porkoláb Gyula (Fidesz-KDNP) arra volt kíváncsi, hogy lesz-e megálló Derecskén a Debrecen-Berettyóújfalu új vasútvonalon; Nagy Zoltán (Mi Hazánk) Hajdúböszörmény alpolgármestere pedig a 35-ös városáig tartó négysávosítását javasolta. Pántya József elmondta, az új vasútvonal távol lesz Derecske belvárosától, ezért oda nem érdemes vasútállomást építeni, majd emlékeztette a képviselőt, hogy a 106-os vonalon van állomása Derecskének. A 35-ös kétszer kétsávosítás igény jogos, de nehézzé teszi annak pozitív elbírálását az, hogy Hajdúböszörmény mellett van autópálya.
Kevés alsóbbrendű út újul meg jövőre
Szoták Zoltán Magyar Közút Nonprofit Zrt. vármegyei igazgatója adott tájékoztatást a vármegyei közlekedésfejlesztés aktuális helyzetéről. Elmondta, 2007-2024. között összesen 546 kilométeren újultak meg Hajdú-Bihar útjai 62,638 milliárd forint költségből és 510 ezer tonna bedolgozott aszfalttal. A most és a jövőben folyó útfelújításokat a TOP és TOP Plusz, valamint a Magyar Falu program finanszírozza. TOP Plusz-ban négy projektben, négy- és ötszámjegyű utak, 49,4 kilométer hosszúságban, közel 10,3 milliárd forintból újulnak meg.
Ezek az utak a következők: Hajdúszoboszló vasúti átjárótól a 4-es főút Hajdúszoboszló elkerülőig; Hajdúhadház és 471-es főút közötti; Hosszúpályi külterület és átkelési szakasza; Hajdúnánás körgyűrű; Szentpéterszeg átkelés, Gáborján, Hencida átkelés; Földes külterület és átkelési szakasza; Hajdúböszörmény, Újfehértói úttól Hajdúböszörmény Járáshatáráig; Nádudvar városközponttól Nádudvar járáshatáráig; M35 autópálya és Derecske között. Ezek közbeszerzése zajlik, a munkálatok 2025. nyarán kezdődhetnek.
Csiszár Imre (Fidesz-KDNP) a hajdúnánási körgyűrű felújításáról, Simon Zoltán (Fidesz-KDNP), Hajdúdorog alpolgármestere egy külterületi út stabilizálásáról, Kiss László a 42-es állapotáról és az Egyek-33-as főút közötti út javításáról érdeklődött. Szoták Zoltán elmondta: a nánási körgyűrű egy szakaszán 2025. őszén elkezdődhet a kivitelezés; a külterületi út valójában egy mezőgazdasági út; a 42-esen napi szinten kátyúznak, ott jövőre is terveznek szakaszfelújítást. A 42-es főút tejes hosszának felújítására 14 milliárd kellene. De nemhogy erre, még a Püspökladány-Berettyóújfalu közötti legkritikusabb szakaszok burkolatcseréjének másfél milliárdos költségére sincs pénz. Az egyeki utat a közút saját forrásból tudja majd javítani.
CH