Hirdetés

Jön a tél: ütemterv szerint takarít majd a Magyar Közút

civishir.hu

2018.11.08. 13:12

Jön a tél: ütemterv szerint takarít majd a Magyar Közút
Fotók: Cívishír

A tavaszias idő ellenére Debrecenben is téli üzemmódra váltanak. +Képgaléria

Hirdetés

November 10-től kezdődően az enyhe őszi idő ellenére az ország teljes területén téli üzemmódra vált a Magyar Közút Zrt. Ez azt jelenti, hogy 93 mérnökségén keresztül, több mint 4100 fővel és 1000 munkagéppel, 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett látja majd el téli feladatait.

A téli hónapokban a társaság elsődleges feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, valamint – megfelelő időjárási körülmények között – a téli ideiglenes kátyúzás. 

Nagy számok, nagy készültség

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2018-2019-es téli szezonban az országos közúthálózaton

  • 814 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjármű
  • 143 rakodógép
  • 122 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordozó üzemeltetéséről és
  • 113 699 tonna útszóró só
  • 339 tonna kálcium-klorid granulátum
  • 353 321 liter kálcium-klorid oldat
  • 14 431 tonna érdesítő anyag

beszerzéséről gondoskodott.

Ütemterv szerint takarítanak

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látja el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mivel közel 32 ezer kilométernyi útról van szó, a munkálatokat ezért nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakemberek: ez azt jelenti, hogy

először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.

Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig szükség esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra. A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző jellegű sózást is végeznek, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban. Ez azt jelenti, hogy a meteorológiai előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni hatékonyan a társaság szakemberei, ha a lehullott hó eléri a technológia szerinti vastagságot, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon.

A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2-5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5-10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll, addig pedig télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülnie.

Télen téli gumi kell!

A szakemberek mindenképpen arra kérik az autósokat, hogy nyári gumijukat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas abroncsokra. A téli gumik tapadása nagyságrendekkel jobb, mint a nyári vagy akár a négyévszakos gumiké, a téli időszakban ezzel a féktávok hossza is érdemben csökkenthető. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan nem váltanak téli gumira, ami téliesebb útviszonyok mellett jelentősen növelheti a balesetek kockázatát.

További fontos információk

www.kozut.hu
A Magyar Közút Zrt. Facebook-oldala ITT
Útinformáció: 06-1-366-2400
www.utinform.hu​

Galéria

Magyar Közút

Hirdetés

Szóljon hozzá!

Hirdetés

Hirdetés

.