Cívishír
2018.06.13. 14:04
Levelezgetés helyett egyre több járművezetőt inkább előállít a rendőrség Debrecenben és a megyében.
Az egyiket záróvonalas előzés után csípték meg a rendőrök nemrég, a másikat gyorshajtás miatt intették le. A közös bennük a meglepetés, ami azután történt. Az egyenruhások ugyanis nem érték be szabálysértési feljelentéssel, hanem előállították a sofőröket. Akik közül az egyik emiatt lekéste azt a temetést, ami miatt egyáltalán útnak indult.
Mivel az utóbbi napokban amúgy is hallottunk kósza híreket arról, hogy a rendőrök április óta „sima” közlekedési szabálysértések esetében is előállítással élnek, a Cívishír előbb nem hivatalosan informálódott, van-e valamilyen változás, amiről a közlekedőnek tudnia kellene. Jöttek is infók, megerősítve azt, amit kezdetben nem nagyon hittünk: a tavasz vége óta valóban elő-előállítanak olyan járművezetőket, akiket korábban nem vittek be az adott kihágásért. Beszéltünk rendőrökkel, volt, aki maga is neccesnek érezte az új gyakorlatot annak tükrében, hogy bár a jogszabályok természetesen lehetővé teszik számukra az előállításokat, az állampolgárokat hidegzuhanyként érheti a többórás intézkedés, hiszen senki sem kommunikálta a változást.
Ezek hatására a megyei főkapitánysághoz fordultunk hivatalos válaszokért, hiszen csak jó volna tudni, tényleg elvisz-e a rendőr például egy behajtani tilos tábla figyelmen kívül hagyásáért, miközben az autót kényszerűen ott kell hagyni Debrecen legdrágább parkolási zónájában. Aztán az ember azt sem tudja, ugye, mikor térhet vissza a gépkocsiért.
Múlt heti érdeklődésünkre végül az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálatától érkezett válasz. Vagy valami afféle. Merthogy kérdésünkre, miszerint alkalmaznak-e újabban előállításokat olyan közlekedési szabálysértéseknél, melyeknél korábban nem volt gyakorlatban, a válasz tömör: nem. Majd utalnak az 1994. évi rendőrségről szóló törvényre, amely „lehetőséget biztosít azon személyek előállítására, akikkel szemben a szabálysértési eljárás azonnal lefolytatható”.
Nohát, tényleg? S akkor is előállítanak, ha elismerem a közlekedési jogsértést?
Válasz: a jogsértés elismerése nem releváns. Tehát: akkor is elvisz a rendőr, ha szemlesütve, bűnbánó farokcsóválás közepette elismerjük, hogy hibáztunk.
Próbáltuk volna kipuhatolni, mégis melyek azok a közlekedési szabálysértések, amelyek esetén bizton számíthatunk előállításra és mennyi ilyen intézkedés történt az utóbbi időszakban. De lepattantunk, mint a fogzománc, mondván, nem végeznek ilyen jellegű adatgyűjtést.
Ha az ORFK-nál valamiért nem is érezték át a problémánkat, azért innen-onnan csak sikerült összeszedni a szükséges részleteket, hogy érdemben leírjuk, mi a szitu.
Legalábbis Hajdú-Biharban valóban növekedett az utóbbi két hónapban a KRESZ megsértése miatt előállított járművezetők száma. Ennek pedig két kézenfekvő oka van. Az egyik, hogy a rendőrségen belső és külső nyomás van az ügyek gyorsabb befejezésére. Ha a vétő sofőrt előállítják, pár órán belül távozhat a közlekedésrendészetről a büntetést kimondó határozattal, s akár rögtön be is fizetheti a csekket. A rendőrség számára ez sokkal, de sokkal kevesebb adminisztrációval jár, mint heteken át levelezni, írásos nyilatkozatot kérni az eljárás terheltjétől stb., ráadásul költséghatékonyabb. Mi úgy tudjuk, éppen ezért növekedik is az ilyen intézkedések száma a megyében. A hatóság persze nem csak a közlekedési szabálysértések esetében igyekszik gyorsítani a különféle ügymenetein; például a büntetőeljárásról szóló, júliustól hatályba lépő új törvény a korábbi 30 helyett már csak 15 napot biztosít számára a gyorsított eljárásokra. Vagy gondoljunk a civil rendőrautókba telepített kamerák esetére, miáltal rövidre zárhatók a szabályszegések után felvetődő bizonyítási nehézségek.
A másik ok, hogy 2018-ban az előző évhez képest növekedett a személyi sérüléssel járó balesetek száma, s a rendőrségi vezetők úgy látják, a jó cél érdekében megéri az elrettentés eszközéhez nyúlni.
Az meg főleg, hogy a rendőrt nem kell érdekelje, mennyibe kerül a parkolás Debrecen belvárosában, ha ott kell hagyni a kocsinkat, és vele menni.
Az előállítás maximális időtartama egyébként 8 óra, mely indokolt esetben egyszer 4 órával meghosszabbítható. Csak jelezzük. Hátha számolgatnia kell.
Ratalics László
52 évet élt.
Otromba tréfa vagy valami más?
Az egyetemi vezetés kikerülésével döntöttek. Úgy tűnik, nagy hiba volt.
Ha S. Andrea meg is éli a feltételes szabadlábra helyezését, addigra elmúlik hatvan.
A jelenleg Kisvárdán kézilabdázó 19 éves irányító-átlövő kétéves szerződést kötött a DVSC SCHAEFFLER csapatával.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2021.01.19)