Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni

| 2023. 09. 01. | 21:28:00
Bodó Sándor az M4-es gyorsforgalmi útról is beszélt.
A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár az ismert körülmények miatt az ország vezetése takaréklángra állította a közutas beruházásokat, Hajdú-Bihar 5. számú választókerületében azért vannak tervek, csak éppen nem 2023-as, hanem 2024-es megvalósítással. Igaz, ezek a tervek már 2022-ben is ismertek voltak, mégpedig 2023-as kivitelezéssel. És persze ott vannak a gyors és főleg biztonságos célbaérés lehetőségét erősítő 2x2 sávos utak! Ezek közül a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti, 12,1 kilométeres szakaszát az ország vezetése tavaly kivette a beruházások közül, majd év elején visszatette. A választókörzet várva várt gyorsforgalmi útja, az M4-es is közelít a vármegyehatárhoz.

Minderről Bodó Sándort, a térség országgyűlési képviselőjét kérdezte a Cívishír.

– Néhány méter híján 19 kilométer hosszban és közel 3,5 milliárd forintból négy mellékútszakasz felújítása történhet meg jövőre. A Hajdúszoboszló és Hajdúszovát közötti út 1839 méter hosszúságban kap új aszfaltborítást a 2. és 4. kilométerszelvényében. A hajdúnánási körgyűrű első öt kilométeréből 4 ezer 465 métert aszfaltoznak újra. Ugyancsak négy kilométert meghaladó szakaszon újul meg az aszfalt a Bihartorda és Sáp közötti mellékúton. A leghosszabb felújítandó szakasz 8,39 kilométer, ez a Hajdúszoboszlót Nádudvarral összekötő mellékút még hátralévő része – részletezte a politikus, aki a 2x2 sávos utak ügyében újdonságokkal is szolgált.

Az M4 Kisújszállás-kelet és Berettyóújfalu közötti, mintegy 60 kilométeres szakaszának építését a szaktárcától kért és kapott részletes tájékoztatója alapján ismertette.

Az M4 szóban forgó szakaszát tervezi megvalósítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Korábban már elkészültek a teljes szakasz kiviteli tervei, viszont a Karcag térségét érintő részszakaszra – mintegy 20 kilométer hosszon – a karcagiak kérésére új nyomvonalat kellett találni, és arra el kellett készíteni a tanulmánytervet. Mostanra elkészült a környezeti hatástanulmány és beszerezték a környezetvédelmi engedélyeket is. A Karcag térségét érintő részszakasz engedélyezési és kiviteli tervdokumentációra vonatkozó közbeszerzési információk összeállítása még tavaly elkezdődött, az eljárást azonban nem indították meg, mert a projektet egy kormányhatározattal felfüggesztették, majd egy másik alapján zöld utat adtak az előkészítés építési engedély szintjéig. Ennek közbeszerzési eljárását 2023. III. negyedévében tervezi megindítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az engedélyezési terv szinttel bezárólag történő tervezése körülbelül 14 hónapig tart; ez csak a féléves közbeszerzési eljárást követően lehetséges.

A karcagi részszakasz kiviteli terveinek elkészítése, majd a teljes Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu közötti kivitelezés a koncesszor, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. feladata lesz, míg az államé a területek megszerzése.

– Tekintsünk azonban egy kicsit távolabb. A Törökszentmiklós és Kisújszállás-kelet között már építik a gyorsforgalmi utat. A következő lépés a Kisújszállás–Berettyóújfalu közötti rész lesz, és ami azon belül nagyon foglalkoztat bennünket, az a Püspökladányig terjedő szakasza. Reális esélyt látok arra, hogy a Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu 60 kilométerét ketté kell bontani, aminek a középpontjában Püspökladány van. Az építési engedély szintig elő kell készíteni, 2023 harmadik negyedévében a közbeszerzési eljárás megindul. A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti rész megvalósítására 36 hónap van, tehát abból 2-2,5 év van még hátra. Nagy kérésünk, hogy amikor ott készen vannak, folytassák Püspökladány irányába. Akkorra azonban a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasznak késznek kell lenni engedélyekben, pénzben – fűzte hozzá Bodó Sándor.

M4 vagy 42-es főút

A választókörzet 2x2 sávosításra váró útjának, a 4-es számú főút Hajdúszoboszló és Debrecen közötti, 12,1 kilométer hosszú szakasza, hozzá három darab külön szintű csomópont megépítésének kiviteliterv-szintig történő elkészítése jelenleg is zajlik. A kiviteli tervet a rendelkezésre álló építési engedély, a társadalmi és szakmai igények, valamint az időközben megvalósult, kapcsolódó út- és vasútfejlesztési beruházások alapján kell elkészíteni. A 2017-ben kiadott jogerős építési engedély megszerzése óta felmerült újabb társadalmi és szakmai igények figyelembe vételével 2021. december 21-én kötötték meg a tervezési szerződést. A módosított engedélyezési tervdokumentációt ez év június 28-án mutatták be, a végleges módosított engedélyezési terv szeptemberben lesz kész.

A tervező további feladata egyebek mellett, hogy a módosított építési engedély birtokában ez év végéig készítse el a kiviteli tervet.

Egy kormányhatározat a projekt számos elemét 2022 júniusában felfüggesztette, majd az ágazati miniszter által 2023 februárjában hozott döntéssel támogatta a további előkészítését, a kivitelezését. Ehhez azonban kell a kormány döntése és forrásbiztosítása is. Amennyiben ezek megvannak, a kivitelezési közbeszerzési eljárás legkorábban 2024. I. negyedévében indítható. Az eredményes közbeszerzési eljárás esetén a vállalkozási szerződés hatálybalépésétől számítva a kivitelezés becsült átfutási ideje mintegy 32 hónap.

Ha már a vármegyénk ötös választókörzetének úthálózatának minőségemelésénél tartunk, akkor nem mehetünk el a 42-es út siralmas állapota mellett sem.

Bodó Sándor képviselő tökéletesen tisztában van azzal, hogy a nemzetközi főútra bizony ráférne egy alapos rehabilitáció. Ezek kisebb szakaszokban az elmúlt években meg is történtek; Püspökladány és Báránd teljes belterületi szakaszán, és részben Földesen. Viszont a többi részen – főleg Báránd és Földes között – kátyús, gödrös, nyomvályús, döcögős, és nem egy helyen aszfalthiányos a főút. – Kérnénk mi a 42-es főút teljes felújítását és az M4-es gyorsforgalmi utat is, viszont a realitás az, hogy a kettő együtt nem megy. Így csupán a legrosszabb részek szakaszos felújítására van lehetőség a következőkben is – mondta Bodó Sándor.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Árokba hajtott egy autó Nyíradonynál
Árokba hajtott egy autó Nyíradonynál
Mentő is érkezett a balesethez.
Egyre inkább Debrecen alvótelepülése Hosszúpályi
Egyre inkább Debrecen alvótelepülése Hosszúpályi
Lakóingatlanokat lehet, munkásszállót viszont tilos építeni.
Rühesség Derecskén: tovább szigorítottak
Rühesség Derecskén: tovább szigorítottak
Az önkormányzat átvállalja az érintett családok gyógyszerköltségét.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Lemondott a képviselő, akire erőszak árnyéka vetült
Lemondott a képviselő, akire erőszak árnyéka vetült
Kanizsay György Béla ezúttal sem jelent meg a hajdúszoboszlói testületi ülésen.
Baleset a 42-esen: a mentőhelikoptert is riasztották
Baleset a 42-esen: a mentőhelikoptert is riasztották
Berettyóújfalu és Földes között történt a karambol.
Elmarad a lovasnapok a Hortobágyon
Elmarad a lovasnapok a Hortobágyon
Az elsődleges szempont az állatok védelme.
Megújul a nyíradonyi művelődési ház
Megújul a nyíradonyi művelődési ház
Csaknem 340 millió forintos beruházás kezdődik.
Vadgázolás Debrecen és Létavértes között
Vadgázolás Debrecen és Létavértes között
Az autó egy fának csapódva állt meg.
Feljelentették Nyíradony polgármesterét
Feljelentették Nyíradony polgármesterét
„Ez az elmúlt hónapok legsötétebb napja” – írták a fideszesek.
Hosszúpályi homokján is gond a belvíz
Hosszúpályi homokján is gond a belvíz
A közmunkások a mesterektől megtanulják a szakmai alapvető fogásait.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kilenc sérült az M7-esen történt balesetben
Kilenc sérült az M7-esen történt balesetben
Két személyautó ütközött össze.
Hirdetés
Hirdetés
Fogytán Donald Trump türelme
Fogytán Donald Trump türelme
Az amerikai külügyminiszter Párizsban üzent Putyinnak.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nyomoznak, hogyan „ugorhatott” a vírus ekkorát
A rábapordányi telepen 875 állatot kellett leölni.
Komádiban ismét lecsapott a madárinfluenza
Megkezdték az állomány felszámolását.
Újabb magyar marhatelepet számolnak fel
Hatszáz tejelő tehenet semmisítenek meg.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
KSH: a bruttó átlagkereset 661 ezer forint
Megérkezett a legfrissebb kimutatás.
Komoly károkat okoztak az áprilisi fagyok
Fontos határidőre figyelmeztet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Óriási plüssmackó 99%-os kedvezménnyel?
Nem, ez még valami annál is jobb!
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Új lovas produkciókkal érkezik a Magyar Nemzeti Cirkusz
Április 17-től Debreceben, a Möbelix melletti területen, vadonatúj sátrukban világhírű művészek lépnek fel.
Parkolási kisokos: zöld zóna
Parkolási kisokos: zöld zóna
Debrecenben új parkolózónákat alakít ki a város július 1-től, melyeket színekkel jelölnek meg
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés