Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni

| 2023. 09. 01. | 21:28:00
Bodó Sándor az M4-es gyorsforgalmi útról is beszélt.
A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár az ismert körülmények miatt az ország vezetése takaréklángra állította a közutas beruházásokat, Hajdú-Bihar 5. számú választókerületében azért vannak tervek, csak éppen nem 2023-as, hanem 2024-es megvalósítással. Igaz, ezek a tervek már 2022-ben is ismertek voltak, mégpedig 2023-as kivitelezéssel. És persze ott vannak a gyors és főleg biztonságos célbaérés lehetőségét erősítő 2x2 sávos utak! Ezek közül a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti, 12,1 kilométeres szakaszát az ország vezetése tavaly kivette a beruházások közül, majd év elején visszatette. A választókörzet várva várt gyorsforgalmi útja, az M4-es is közelít a vármegyehatárhoz.

Minderről Bodó Sándort, a térség országgyűlési képviselőjét kérdezte a Cívishír.

– Néhány méter híján 19 kilométer hosszban és közel 3,5 milliárd forintból négy mellékútszakasz felújítása történhet meg jövőre. A Hajdúszoboszló és Hajdúszovát közötti út 1839 méter hosszúságban kap új aszfaltborítást a 2. és 4. kilométerszelvényében. A hajdúnánási körgyűrű első öt kilométeréből 4 ezer 465 métert aszfaltoznak újra. Ugyancsak négy kilométert meghaladó szakaszon újul meg az aszfalt a Bihartorda és Sáp közötti mellékúton. A leghosszabb felújítandó szakasz 8,39 kilométer, ez a Hajdúszoboszlót Nádudvarral összekötő mellékút még hátralévő része – részletezte a politikus, aki a 2x2 sávos utak ügyében újdonságokkal is szolgált.

Az M4 Kisújszállás-kelet és Berettyóújfalu közötti, mintegy 60 kilométeres szakaszának építését a szaktárcától kért és kapott részletes tájékoztatója alapján ismertette.

Az M4 szóban forgó szakaszát tervezi megvalósítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Korábban már elkészültek a teljes szakasz kiviteli tervei, viszont a Karcag térségét érintő részszakaszra – mintegy 20 kilométer hosszon – a karcagiak kérésére új nyomvonalat kellett találni, és arra el kellett készíteni a tanulmánytervet. Mostanra elkészült a környezeti hatástanulmány és beszerezték a környezetvédelmi engedélyeket is. A Karcag térségét érintő részszakasz engedélyezési és kiviteli tervdokumentációra vonatkozó közbeszerzési információk összeállítása még tavaly elkezdődött, az eljárást azonban nem indították meg, mert a projektet egy kormányhatározattal felfüggesztették, majd egy másik alapján zöld utat adtak az előkészítés építési engedély szintjéig. Ennek közbeszerzési eljárását 2023. III. negyedévében tervezi megindítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az engedélyezési terv szinttel bezárólag történő tervezése körülbelül 14 hónapig tart; ez csak a féléves közbeszerzési eljárást követően lehetséges.

A karcagi részszakasz kiviteli terveinek elkészítése, majd a teljes Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu közötti kivitelezés a koncesszor, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. feladata lesz, míg az államé a területek megszerzése.

– Tekintsünk azonban egy kicsit távolabb. A Törökszentmiklós és Kisújszállás-kelet között már építik a gyorsforgalmi utat. A következő lépés a Kisújszállás–Berettyóújfalu közötti rész lesz, és ami azon belül nagyon foglalkoztat bennünket, az a Püspökladányig terjedő szakasza. Reális esélyt látok arra, hogy a Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu 60 kilométerét ketté kell bontani, aminek a középpontjában Püspökladány van. Az építési engedély szintig elő kell készíteni, 2023 harmadik negyedévében a közbeszerzési eljárás megindul. A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti rész megvalósítására 36 hónap van, tehát abból 2-2,5 év van még hátra. Nagy kérésünk, hogy amikor ott készen vannak, folytassák Püspökladány irányába. Akkorra azonban a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasznak késznek kell lenni engedélyekben, pénzben – fűzte hozzá Bodó Sándor.

M4 vagy 42-es főút

A választókörzet 2x2 sávosításra váró útjának, a 4-es számú főút Hajdúszoboszló és Debrecen közötti, 12,1 kilométer hosszú szakasza, hozzá három darab külön szintű csomópont megépítésének kiviteliterv-szintig történő elkészítése jelenleg is zajlik. A kiviteli tervet a rendelkezésre álló építési engedély, a társadalmi és szakmai igények, valamint az időközben megvalósult, kapcsolódó út- és vasútfejlesztési beruházások alapján kell elkészíteni. A 2017-ben kiadott jogerős építési engedély megszerzése óta felmerült újabb társadalmi és szakmai igények figyelembe vételével 2021. december 21-én kötötték meg a tervezési szerződést. A módosított engedélyezési tervdokumentációt ez év június 28-án mutatták be, a végleges módosított engedélyezési terv szeptemberben lesz kész.

A tervező további feladata egyebek mellett, hogy a módosított építési engedély birtokában ez év végéig készítse el a kiviteli tervet.

Egy kormányhatározat a projekt számos elemét 2022 júniusában felfüggesztette, majd az ágazati miniszter által 2023 februárjában hozott döntéssel támogatta a további előkészítését, a kivitelezését. Ehhez azonban kell a kormány döntése és forrásbiztosítása is. Amennyiben ezek megvannak, a kivitelezési közbeszerzési eljárás legkorábban 2024. I. negyedévében indítható. Az eredményes közbeszerzési eljárás esetén a vállalkozási szerződés hatálybalépésétől számítva a kivitelezés becsült átfutási ideje mintegy 32 hónap.

Ha már a vármegyénk ötös választókörzetének úthálózatának minőségemelésénél tartunk, akkor nem mehetünk el a 42-es út siralmas állapota mellett sem.

Bodó Sándor képviselő tökéletesen tisztában van azzal, hogy a nemzetközi főútra bizony ráférne egy alapos rehabilitáció. Ezek kisebb szakaszokban az elmúlt években meg is történtek; Püspökladány és Báránd teljes belterületi szakaszán, és részben Földesen. Viszont a többi részen – főleg Báránd és Földes között – kátyús, gödrös, nyomvályús, döcögős, és nem egy helyen aszfalthiányos a főút. – Kérnénk mi a 42-es főút teljes felújítását és az M4-es gyorsforgalmi utat is, viszont a realitás az, hogy a kettő együtt nem megy. Így csupán a legrosszabb részek szakaszos felújítására van lehetőség a következőkben is – mondta Bodó Sándor.

CH

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Halálos tűz Püspökladányban
Halálos tűz Püspökladányban
A kiégett konyhában egy nő holttestét találták meg.
Tűz és robbanás Hajdúböszörményben
Tűz és robbanás Hajdúböszörményben
Négy embert kórházba szállítottak.
Kigyulladt egy kazánház Hajdúdorogon
Kigyulladt egy kazánház Hajdúdorogon
A Petőfi Sándor utcába vonultak a tűzoltók.
Konténer égett Hajdúnánás külterületén
Konténer égett Hajdúnánás külterületén
A helyi tűzoltók érkeztek a helyszínre.
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Sokan adományoztak, mások ajándékoztak, míg vannak, akik szeretetet adtak advent negyedik vasárnapján.
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Több utcát is érint a beruházás.
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Sok a gyerek, szükséges a fejlesztés.
Bakondi: a titkosszolgálatoknak nem könnyű
Bakondi: a titkosszolgálatoknak nem könnyű
A belbiztonsági főtanácsadó a hazai adventi vásárokról is szót ejtett.
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Több hajdú-bihari város is jól jár.
Vonatgázolás Hajdúdorog és Hajdúböszörmény között
Vonatgázolás Hajdúdorog és Hajdúböszörmény között
Az utasokért mentesítő járat érkezik.
Ahol kenyér és víz lesz az asztalon karácsonykor
Ahol kenyér és víz lesz az asztalon karácsonykor
Így várják az ünnepeket a bodaszőlői romák. +Fotók, videó!
Bárándon mindent a gyermekekért, családokért
Bárándon mindent a gyermekekért, családokért
Az elmúlt évtizedben a lakosságszám a hajdú-bihari átlagot duplán meghaladó mértékben csökkent.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisbaba halt meg szénmonoxid-mérgezésben
Kisbaba halt meg szénmonoxid-mérgezésben
Karácsonyi tragédia Budapesten.
Hirdetés
Hirdetés
Meghalt a szlovén Kamniki-Alpokban eltűnt magyar
Meghalt a szlovén Kamniki-Alpokban eltűnt magyar
A sérült férfi után négy napig kutattak. Társa kihűlt, de nem esett baja.
Hirdetés
Gazdaság
Vendégmunkás-kvóta: jövőre 35 ezer a maximum
Tovább szigorították a szabályozást.
Biztosítás: sok lakásnál tíz évnél is régebbi
Az ilyen ingatlanok biztosítása nem megfelelő értékre szól - hívják fel a figyelmet.
Utakat újítanának fel Nyíracsádon
Több utcát is érint a beruházás.
Óvodákat bővítenek Hajdúhadházon
Sok a gyerek, szükséges a fejlesztés.
Rezsicsökkentésre nyertek pénzt
Több hajdú-bihari város is jól jár.
„Csúcsteljesítményt örömmel is el lehet érni”
Évértékelő beszélgetés dr. Ábrahám Lászlóval, a Sensirion Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Fények, csengettyűk, köszöntők Polgár főterén
Sokan adományoztak, mások ajándékoztak, míg vannak, akik szeretetet adtak advent negyedik vasárnapján.
A globális klímavédelemhez járul hozzá a Sensirion legújabb terméke
A globális klímavédelemhez járul hozzá a Sensirion legújabb terméke
Az A2L szenzort az amerikai piac igényének és elvárásának megfelelve a Sensirion az elsők között fejlesztette ki.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés