Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni

| 2023. 09. 01. | 21:28:00
Bodó Sándor az M4-es gyorsforgalmi útról is beszélt.
A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár az ismert körülmények miatt az ország vezetése takaréklángra állította a közutas beruházásokat, Hajdú-Bihar 5. számú választókerületében azért vannak tervek, csak éppen nem 2023-as, hanem 2024-es megvalósítással. Igaz, ezek a tervek már 2022-ben is ismertek voltak, mégpedig 2023-as kivitelezéssel. És persze ott vannak a gyors és főleg biztonságos célbaérés lehetőségét erősítő 2x2 sávos utak! Ezek közül a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti, 12,1 kilométeres szakaszát az ország vezetése tavaly kivette a beruházások közül, majd év elején visszatette. A választókörzet várva várt gyorsforgalmi útja, az M4-es is közelít a vármegyehatárhoz.

Minderről Bodó Sándort, a térség országgyűlési képviselőjét kérdezte a Cívishír.

– Néhány méter híján 19 kilométer hosszban és közel 3,5 milliárd forintból négy mellékútszakasz felújítása történhet meg jövőre. A Hajdúszoboszló és Hajdúszovát közötti út 1839 méter hosszúságban kap új aszfaltborítást a 2. és 4. kilométerszelvényében. A hajdúnánási körgyűrű első öt kilométeréből 4 ezer 465 métert aszfaltoznak újra. Ugyancsak négy kilométert meghaladó szakaszon újul meg az aszfalt a Bihartorda és Sáp közötti mellékúton. A leghosszabb felújítandó szakasz 8,39 kilométer, ez a Hajdúszoboszlót Nádudvarral összekötő mellékút még hátralévő része – részletezte a politikus, aki a 2x2 sávos utak ügyében újdonságokkal is szolgált.

Az M4 Kisújszállás-kelet és Berettyóújfalu közötti, mintegy 60 kilométeres szakaszának építését a szaktárcától kért és kapott részletes tájékoztatója alapján ismertette.

Az M4 szóban forgó szakaszát tervezi megvalósítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Korábban már elkészültek a teljes szakasz kiviteli tervei, viszont a Karcag térségét érintő részszakaszra – mintegy 20 kilométer hosszon – a karcagiak kérésére új nyomvonalat kellett találni, és arra el kellett készíteni a tanulmánytervet. Mostanra elkészült a környezeti hatástanulmány és beszerezték a környezetvédelmi engedélyeket is. A Karcag térségét érintő részszakasz engedélyezési és kiviteli tervdokumentációra vonatkozó közbeszerzési információk összeállítása még tavaly elkezdődött, az eljárást azonban nem indították meg, mert a projektet egy kormányhatározattal felfüggesztették, majd egy másik alapján zöld utat adtak az előkészítés építési engedély szintjéig. Ennek közbeszerzési eljárását 2023. III. negyedévében tervezi megindítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az engedélyezési terv szinttel bezárólag történő tervezése körülbelül 14 hónapig tart; ez csak a féléves közbeszerzési eljárást követően lehetséges.

A karcagi részszakasz kiviteli terveinek elkészítése, majd a teljes Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu közötti kivitelezés a koncesszor, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. feladata lesz, míg az államé a területek megszerzése.

– Tekintsünk azonban egy kicsit távolabb. A Törökszentmiklós és Kisújszállás-kelet között már építik a gyorsforgalmi utat. A következő lépés a Kisújszállás–Berettyóújfalu közötti rész lesz, és ami azon belül nagyon foglalkoztat bennünket, az a Püspökladányig terjedő szakasza. Reális esélyt látok arra, hogy a Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu 60 kilométerét ketté kell bontani, aminek a középpontjában Püspökladány van. Az építési engedély szintig elő kell készíteni, 2023 harmadik negyedévében a közbeszerzési eljárás megindul. A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti rész megvalósítására 36 hónap van, tehát abból 2-2,5 év van még hátra. Nagy kérésünk, hogy amikor ott készen vannak, folytassák Püspökladány irányába. Akkorra azonban a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasznak késznek kell lenni engedélyekben, pénzben – fűzte hozzá Bodó Sándor.

M4 vagy 42-es főút

A választókörzet 2x2 sávosításra váró útjának, a 4-es számú főút Hajdúszoboszló és Debrecen közötti, 12,1 kilométer hosszú szakasza, hozzá három darab külön szintű csomópont megépítésének kiviteliterv-szintig történő elkészítése jelenleg is zajlik. A kiviteli tervet a rendelkezésre álló építési engedély, a társadalmi és szakmai igények, valamint az időközben megvalósult, kapcsolódó út- és vasútfejlesztési beruházások alapján kell elkészíteni. A 2017-ben kiadott jogerős építési engedély megszerzése óta felmerült újabb társadalmi és szakmai igények figyelembe vételével 2021. december 21-én kötötték meg a tervezési szerződést. A módosított engedélyezési tervdokumentációt ez év június 28-án mutatták be, a végleges módosított engedélyezési terv szeptemberben lesz kész.

A tervező további feladata egyebek mellett, hogy a módosított építési engedély birtokában ez év végéig készítse el a kiviteli tervet.

Egy kormányhatározat a projekt számos elemét 2022 júniusában felfüggesztette, majd az ágazati miniszter által 2023 februárjában hozott döntéssel támogatta a további előkészítését, a kivitelezését. Ehhez azonban kell a kormány döntése és forrásbiztosítása is. Amennyiben ezek megvannak, a kivitelezési közbeszerzési eljárás legkorábban 2024. I. negyedévében indítható. Az eredményes közbeszerzési eljárás esetén a vállalkozási szerződés hatálybalépésétől számítva a kivitelezés becsült átfutási ideje mintegy 32 hónap.

Ha már a vármegyénk ötös választókörzetének úthálózatának minőségemelésénél tartunk, akkor nem mehetünk el a 42-es út siralmas állapota mellett sem.

Bodó Sándor képviselő tökéletesen tisztában van azzal, hogy a nemzetközi főútra bizony ráférne egy alapos rehabilitáció. Ezek kisebb szakaszokban az elmúlt években meg is történtek; Püspökladány és Báránd teljes belterületi szakaszán, és részben Földesen. Viszont a többi részen – főleg Báránd és Földes között – kátyús, gödrös, nyomvályús, döcögős, és nem egy helyen aszfalthiányos a főút. – Kérnénk mi a 42-es főút teljes felújítását és az M4-es gyorsforgalmi utat is, viszont a realitás az, hogy a kettő együtt nem megy. Így csupán a legrosszabb részek szakaszos felújítására van lehetőség a következőkben is – mondta Bodó Sándor.

CH

További híreink
Indul a vonatpótlás Debrecen és Nagykereki között
Indul a vonatpótlás Debrecen és Nagykereki között
A buszok órás ütemben közlekednek kora reggeltől késő estig
Berettyóújfaluban lendületben a szakképzés
Berettyóújfaluban lendületben a szakképzés
Fejlesztések, okostermek és több száz diák Erasmus-tapasztalata indította az új tanévet.
Már 153 ezer daru pihen a Hortobágyon
Már 153 ezer daru pihen a Hortobágyon
Számuk folyamatosan emelkedik.
Haragból hamisan vádolta újszentmargitai ismerősét
Haragból hamisan vádolta újszentmargitai ismerősét
A nő azt mondta, elvették személyes iratait és a bankkártyáját.
Füst és jókedv Tégláson – ilyen a Kolbásztöltő Nap!
Füst és jókedv Tégláson – ilyen a Kolbásztöltő Nap!
Hagyomány, gasztronómia, összetartás.
Lenyűgöző fotókon a Lemmon-üstökös
Lenyűgöző fotókon a Lemmon-üstökös
Ezt az égi csodát életünkben csak egyszer láthatjuk!
Borsnál fogták el a „szökött rabot”
Borsnál fogták el a „szökött rabot”
Hajdú-bihari és Bihor megyei rendőrök gyakorlatoztak.
Új korszak kezdődik Vámospércs útjain
Új korszak kezdődik Vámospércs útjain
Közlekedésbiztonsági beruházások indultak a városban.
Díjazták a Polgár lelkét formáló tanárnőt
Díjazták a Polgár lelkét formáló tanárnőt
Hadházi Renáta hisz abban, hogy az írás és olvasás nemcsak tudás, hanem az emberi méltóság kulcsa is.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Idegenbeli bravúr a DEAC-tól
Idegenbeli bravúr a DEAC-tól
A debreceniek már nyolcadikok a tabellán.
Hirdetés
Hirdetés
Adathalász leveleket küldenek az MVM nevében
Adathalász leveleket küldenek az MVM nevében
Ne adja meg bankkártyájának adatait!
Hirdetés
Hirdetés
Csőtörés a Debreceni Köztemetőben
Csőtörés a Debreceni Köztemetőben
Már dolgoznak a hiba elhárításán.
Gazdaság
Újra kellene tárgyalni a bérmegállapodást
A kedvezőtlen gazdasági mutatók miatt.
160-as tempó Debrecen és Nyíregyháza között
Nagyszabású vasúti projekt veheti kezdetét.
Milliárdos beruházás indulhat el Debrecenben
Mészáros Lőrinc cége dolgozhat a szennyvíztelep fejlesztésén.
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Válassz technikumot vagy szakképző iskolát – tanulj szakmát, építs jövőt!
Támogatott tartalom
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
A sneaker ma már nem csupán cipő, hanem kultúra.
Szombati munkanap: ugyanúgy parkol Debrecen
Szombati munkanap: ugyanúgy parkol Debrecen
A DV Parking Kft. tájékoztatója.
Da Nanni – Nápoly a konyhádban
Da Nanni – Nápoly a konyhádban
Igazi olasz szenvedély érkezett Magyarországra — és már Debrecen környékén is elérhető.
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Felejthetetlen születésnapi este Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés