Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni

| 2023. 09. 01. | 21:28:00
Bodó Sándor az M4-es gyorsforgalmi útról is beszélt.
A 42-es főút teljes felújítására még sokat kell várni
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár az ismert körülmények miatt az ország vezetése takaréklángra állította a közutas beruházásokat, Hajdú-Bihar 5. számú választókerületében azért vannak tervek, csak éppen nem 2023-as, hanem 2024-es megvalósítással. Igaz, ezek a tervek már 2022-ben is ismertek voltak, mégpedig 2023-as kivitelezéssel. És persze ott vannak a gyors és főleg biztonságos célbaérés lehetőségét erősítő 2x2 sávos utak! Ezek közül a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti, 12,1 kilométeres szakaszát az ország vezetése tavaly kivette a beruházások közül, majd év elején visszatette. A választókörzet várva várt gyorsforgalmi útja, az M4-es is közelít a vármegyehatárhoz.

Minderről Bodó Sándort, a térség országgyűlési képviselőjét kérdezte a Cívishír.

– Néhány méter híján 19 kilométer hosszban és közel 3,5 milliárd forintból négy mellékútszakasz felújítása történhet meg jövőre. A Hajdúszoboszló és Hajdúszovát közötti út 1839 méter hosszúságban kap új aszfaltborítást a 2. és 4. kilométerszelvényében. A hajdúnánási körgyűrű első öt kilométeréből 4 ezer 465 métert aszfaltoznak újra. Ugyancsak négy kilométert meghaladó szakaszon újul meg az aszfalt a Bihartorda és Sáp közötti mellékúton. A leghosszabb felújítandó szakasz 8,39 kilométer, ez a Hajdúszoboszlót Nádudvarral összekötő mellékút még hátralévő része – részletezte a politikus, aki a 2x2 sávos utak ügyében újdonságokkal is szolgált.

Az M4 Kisújszállás-kelet és Berettyóújfalu közötti, mintegy 60 kilométeres szakaszának építését a szaktárcától kért és kapott részletes tájékoztatója alapján ismertette.

Az M4 szóban forgó szakaszát tervezi megvalósítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Korábban már elkészültek a teljes szakasz kiviteli tervei, viszont a Karcag térségét érintő részszakaszra – mintegy 20 kilométer hosszon – a karcagiak kérésére új nyomvonalat kellett találni, és arra el kellett készíteni a tanulmánytervet. Mostanra elkészült a környezeti hatástanulmány és beszerezték a környezetvédelmi engedélyeket is. A Karcag térségét érintő részszakasz engedélyezési és kiviteli tervdokumentációra vonatkozó közbeszerzési információk összeállítása még tavaly elkezdődött, az eljárást azonban nem indították meg, mert a projektet egy kormányhatározattal felfüggesztették, majd egy másik alapján zöld utat adtak az előkészítés építési engedély szintjéig. Ennek közbeszerzési eljárását 2023. III. negyedévében tervezi megindítani az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az engedélyezési terv szinttel bezárólag történő tervezése körülbelül 14 hónapig tart; ez csak a féléves közbeszerzési eljárást követően lehetséges.

A karcagi részszakasz kiviteli terveinek elkészítése, majd a teljes Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu közötti kivitelezés a koncesszor, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. feladata lesz, míg az államé a területek megszerzése.

– Tekintsünk azonban egy kicsit távolabb. A Törökszentmiklós és Kisújszállás-kelet között már építik a gyorsforgalmi utat. A következő lépés a Kisújszállás–Berettyóújfalu közötti rész lesz, és ami azon belül nagyon foglalkoztat bennünket, az a Püspökladányig terjedő szakasza. Reális esélyt látok arra, hogy a Kisújszállás-kelet–Berettyóújfalu 60 kilométerét ketté kell bontani, aminek a középpontjában Püspökladány van. Az építési engedély szintig elő kell készíteni, 2023 harmadik negyedévében a közbeszerzési eljárás megindul. A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti rész megvalósítására 36 hónap van, tehát abból 2-2,5 év van még hátra. Nagy kérésünk, hogy amikor ott készen vannak, folytassák Püspökladány irányába. Akkorra azonban a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasznak késznek kell lenni engedélyekben, pénzben – fűzte hozzá Bodó Sándor.

M4 vagy 42-es főút

A választókörzet 2x2 sávosításra váró útjának, a 4-es számú főút Hajdúszoboszló és Debrecen közötti, 12,1 kilométer hosszú szakasza, hozzá három darab külön szintű csomópont megépítésének kiviteliterv-szintig történő elkészítése jelenleg is zajlik. A kiviteli tervet a rendelkezésre álló építési engedély, a társadalmi és szakmai igények, valamint az időközben megvalósult, kapcsolódó út- és vasútfejlesztési beruházások alapján kell elkészíteni. A 2017-ben kiadott jogerős építési engedély megszerzése óta felmerült újabb társadalmi és szakmai igények figyelembe vételével 2021. december 21-én kötötték meg a tervezési szerződést. A módosított engedélyezési tervdokumentációt ez év június 28-án mutatták be, a végleges módosított engedélyezési terv szeptemberben lesz kész.

A tervező további feladata egyebek mellett, hogy a módosított építési engedély birtokában ez év végéig készítse el a kiviteli tervet.

Egy kormányhatározat a projekt számos elemét 2022 júniusában felfüggesztette, majd az ágazati miniszter által 2023 februárjában hozott döntéssel támogatta a további előkészítését, a kivitelezését. Ehhez azonban kell a kormány döntése és forrásbiztosítása is. Amennyiben ezek megvannak, a kivitelezési közbeszerzési eljárás legkorábban 2024. I. negyedévében indítható. Az eredményes közbeszerzési eljárás esetén a vállalkozási szerződés hatálybalépésétől számítva a kivitelezés becsült átfutási ideje mintegy 32 hónap.

Ha már a vármegyénk ötös választókörzetének úthálózatának minőségemelésénél tartunk, akkor nem mehetünk el a 42-es út siralmas állapota mellett sem.

Bodó Sándor képviselő tökéletesen tisztában van azzal, hogy a nemzetközi főútra bizony ráférne egy alapos rehabilitáció. Ezek kisebb szakaszokban az elmúlt években meg is történtek; Püspökladány és Báránd teljes belterületi szakaszán, és részben Földesen. Viszont a többi részen – főleg Báránd és Földes között – kátyús, gödrös, nyomvályús, döcögős, és nem egy helyen aszfalthiányos a főút. – Kérnénk mi a 42-es főút teljes felújítását és az M4-es gyorsforgalmi utat is, viszont a realitás az, hogy a kettő együtt nem megy. Így csupán a legrosszabb részek szakaszos felújítására van lehetőség a következőkben is – mondta Bodó Sándor.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
A járdák használatát részben korlátozni kell.
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
Két számban indul Osváth Richárd.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nem elég, hogy drágul a temetés, de be is telik a debreceni köztemető
Alakul az új belvárosi szórakozóhely, távozik Hajnal János, Tiencsin kisöccsei lehetünk.
Bárki kérdezhetett az akkumulátorgyárról a debreceni közgyűlésen
Megtévesztő iszaptűz, leszállási vonalak, létesítményi tűzoltóságok.
Debrecen a legdrágább egyetemváros
Budapesten is csak az elit kerületekben drágábbak az albérletek.
Tizenkilenc ágazatban, 58 szakmával indul a szakképzés Debrecenben
A DSZC-nél a gazdasági környezet kihívásaira válaszolnak.
Ez lehet a megoldás Debrecenben, ha a Roncsbárnak mennie kell
Időszakos átjárási lehetőség a Dósa nádor tér és az Ady tér között – megvalósul?
Támogatott tartalom
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Egy részét elbontják, a megmaradót felújítják.
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Élen a burkolatokban és szaniterekben.
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Bagossy Brothers Company, Curtis, Honeybeast, Zséda.
Hirdetés
Hirdetés