Elítélték a debreceni villamos-szerencsétlenség okozóját

Nem jogerősen 1 év 8 hónap – végrehajtásában 3 év próbaidőre felfüggesztette – fogházbüntetéssel sújtotta a Debreceni Járásbíróság február 19-én azt a villamosvezetőt, aki a tilos jelzés ellenére elindult, és a járművel nekiütközött egy autóbusznak a megyeszékhely belvárosában. A férfit maradandó fogyatékosságot és tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében marasztalták el, 2 év 6 hónapra eltiltották a vasúti járművek vezetésétől. Kötelezték továbbá 672 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére.
Tizenegy sérült a belvárosban
Az ítéleti tényállás szerint a vádlott 2018 júniusában, a délutáni órákban az 1-es villamossal közlekedett. 17 óra 20 perc körül a Kálvin tér felől a Miklós utca irányába indult. A szerelvény a Kossuth – Piac – Széchenyi utcák kereszteződése előtti Régi Városháza megállóhelyen 17 óra 22 perckor megállt. Az utasok le- és felszállását követően a vádlott 17 óra 23 perckor úgy indult el, és hajtott a kereszteződésbe, hogy a lámpája tilosat jelzett. A szerelvény közel 20 kilométeres sebességre gyorsult, majd nem biztosított elsőbbséget egy jobbról érkező, helyi járatú autóbusznak. A villamos fékezés nélkül, a haladási sebességével gurult a busz bal oldalának, majd kisiklott. A busz hátsó része átsodródott a szemközti buszsávba, ahol – intenzív fékezést követően – az ütközési ponttól számítva közel 69 méter távolságban állt meg.
A bíróság megállapítása szerint a villamos vezetője 12 másodperccel korábban indult el, mint szabad lett volna.
A két járművön összesen 11 személy sérült meg. Négyen 8 napon túl gyógyuló, míg további hét utas 8 napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett. Egy 67 éves nőt súlyos, maradandó fogyatékossággal járó sérülés ért.
[Beillesztett cikk: Debreceni villamosbaleset: egy ember életveszélyesen megsérült – FOTÓK, VIDEÓ]
Hajszálon múlott egy súlyosabb baleset
Tóth Ildikó bíró az ítélet indokolása során elmondta: az ítéleti tényállást, mind a szakértői vélemények, mind a tanúvallomások és egyéb bizonyítékok alátámasztották. A vádlott védekezése több irányú volt. Kiterjedt a villamos sebességére, a közlekedési jelzőlámpák fázistervére és a tanúk által elmondottak valóságalapjára. Azonban a villamosvezető védekezését a műszaki szakértői vélemény, a tanúvallomások és a menetíró készülék adatai egyaránt cáfolták.

– Amennyiben az autóbusz sárga jelzésen haladt át a kereszteződéshez érve, úgy a villamos vezetőjének tilos jelzésre kellett ugyanezt megtennie. A mért és a számítható adatok, a dokumentált okirati bizonyítékok teljesen összhangban voltak a fázisterv adataival. A villamossal a sofőr lényegesen hamarabb indult el, mint ahogy szabadjelzést kapott, azaz az ütközés bekövetkezésekor a villamosnak még tilos jelzése volt – hangsúlyozta Tóth Ildikó.
Az egyértelmű – folytatta –, hogy a kereszteződésben, a szabálytalan gyalogosok megállítása miatt meg kell „moccantani” a villamost. Ez nem jogszabályellenes, de a tilos jelzésen áthaladás már alapvető szabályt sért. Megállapították azt is, hogy a vádlott az elinduláskor csak balra nézett, miközben indokolt lett volna a nagyobb körültekintés.
A bíró szerint csak a buszvezető lélekjelenlétén és vezetéstechnikai manőverén múlt az, hogy nem történt sokkal súlyosabb baleset. Ha ugyanis nem tudja uralma alatt tartani a buszt, a jármű akár a sarki üzletben is kiköthetett volna.






























