Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Jelentős késések, pótlóbuszok a záhonyi vonalon
Jelentős késések, pótlóbuszok a záhonyi vonalon
Lassú haladásra, átszállásra kell készülni.
Mindenre fittyet hányt a mezősasi sofőr
Mindenre fittyet hányt a mezősasi sofőr
Jogosítvány nélkül, bódult állapotban okozott balesetet.
Megkötött az aszfalt: feloldották a debreceni lezárást
Megkötött az aszfalt: feloldották a debreceni lezárást
Elmúlt a hőség, vége a korlátozásnak.
Fészek lakópark: aggodalmakra reagált az alpolgármester
Fészek lakópark: aggodalmakra reagált az alpolgármester
A debreceni városrészben víziközmű-fejlesztés kezdődik.
Baleset Derecskénél: hárman kerültek kórházba
Baleset Derecskénél: hárman kerültek kórházba
Mentők érkeztek egy hajdúszoboszlói karambolhoz is.
Autóbuszállomás: egy jó, egy rossz hír
Autóbuszállomás: egy jó, egy rossz hír
Fontos debreceni dátum a távolsági járatokkal utazók számára.
Augusztus 20.: éjszakai járatok Debrecenben
Augusztus 20.: éjszakai járatok Debrecenben
Villamosok és autóbuszok is szállítják az utasokat.
Kerülje el ezt a debreceni útszakaszt!
Kerülje el ezt a debreceni útszakaszt!
A hőség miatt magas az újonnan terített aszfalt hőmérséklete.
Debrecenben már karneváli a hangulat
Debrecenben már karneváli a hangulat
Augusztus 20-ig rengeteg program várja az érdeklődőket.
DVSC-védjegyek kerülhetnek az önkormányzat tulajdonába
DVSC-védjegyek kerülhetnek az önkormányzat tulajdonába
Erről is dönt a debreceni közgyűlés.
Dobrev: minden lépésüket figyelni fogom
Dobrev: minden lépésüket figyelni fogom
A babaváró hitel kapcsán szólalt meg.
A vihar okozta kiadásokra kérnének pénzt
A vihar okozta kiadásokra kérnének pénzt
Vis maiorra hivatkozik a debreceni polgármester.
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Támogatások, hitelkönnyítés is szerepel a rendeletben.
Pénzt kap Debrecen a belső elkerülőre
Pénzt kap Debrecen a belső elkerülőre
Több szakaszban valósulna meg a nagyberuházás, megvan, hogy melyik lesz az első.
Katasztrofális az állapot Magyarországon
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s
A beruházás 9 milliárd forintba kerül.
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Két családi pótlék érkezik augusztusban
Az iskolakezdésre jól jöhet.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Jelentős késések, pótlóbuszok a záhonyi vonalon
Jelentős késések, pótlóbuszok a záhonyi vonalon
Lassú haladásra, átszállásra kell készülni.
Hirdetés
Hirdetés
Elhunyt a Cserépfaluban eltűnt futó
Elhunyt a Cserépfaluban eltűnt futó
Egyelőre rejtély, hogy mi történhetett vele.
Hirdetés
Hirdetés
Napos hétkezdet, esős folytatás
Napos hétkezdet, esős folytatás
Augusztus 20-án remek idő ígérkezik.
Gazdaság
Dobrev: minden lépésüket figyelni fogom
A babaváró hitel kapcsán szólalt meg.
A vihar okozta kiadásokra kérnének pénzt
Vis maiorra hivatkozik a debreceni polgármester.
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Támogatások, hitelkönnyítés is szerepel a rendeletben.
Pénzt kap Debrecen a belső elkerülőre
Több szakaszban valósulna meg a nagyberuházás, megvan, hogy melyik lesz az első.
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Támogatott tartalom
Az ország kenyerét Debrecenben szegték meg
Az ország kenyerét Debrecenben szegték meg
A Balmaz-Sütöde sikere nemcsak egy vállalkozásé, hanem a hajdú-bihari közösségé is.
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Kezelések széles skáláját kínálják a pácienseknek.
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés