Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Új kilátó Fancsikán: 2024-re ígérték, ám egyelőre csak álom
Új kilátó Fancsikán: 2024-re ígérték, ám egyelőre csak álom
Nem tudni, mikor készül el a Panoráma úti létesítmény.
Újabb 237 méteren aszfaltoztak Debrecenben
Újabb 237 méteren aszfaltoztak Debrecenben
Ez 123 millió forintjába került az önkormányzatnak.
Másfélszeresére emelkedik a debreceni építményadó
Másfélszeresére emelkedik a debreceni építményadó
Legyen minden ingyen, de a közszolgáltatások maximális hatásfokkal működjenek? – kérdezett vissza a polgármester az ellenzéki kritikákra.
Megérkezett az Angyali üdvözlet Debrecenbe
Megérkezett az Angyali üdvözlet Debrecenbe
El Greco műve január elejéig tekinthető meg.
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Súlyos baleset az M35-ösön, Debrecennél
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
A debreceni Ady Endre Gimnázium ragyogni fog
A debreceni Ady Endre Gimnázium ragyogni fog
Vízkeresztig lesz mit nézni az Ady parkban.
Szombatonként ingyenessé válik a parkolás a belváros egy pontján
Szombatonként ingyenessé válik a parkolás a belváros egy pontján
Pénztárcába vágó változások Debrecenben.
Súlyos baleset Debrecenben
Súlyos baleset Debrecenben
A tűzoltókat is riasztották a Kishegyesi útra.
Tökéletes fenéklemez- és alvázvédelem Debrecenben
Tökéletes fenéklemez- és alvázvédelem Debrecenben
Az új eljárással előbb elvégzik a tökéletes rozsdamentesítést, majd többrétegű védelmet kap a jármű alja.
Kósa Lajos: Békeidőben kell fegyverkezni
Kósa Lajos: Békeidőben kell fegyverkezni
Ha kitör a háború, már késő - mondta a debreceni politikus az Országgyűlésben.
Másfélszeresére emelkedik a debreceni építményadó
Másfélszeresére emelkedik a debreceni építményadó
Legyen minden ingyen, de a közszolgáltatások maximális hatásfokkal működjenek? – kérdezett vissza a polgármester az ellenzéki kritikákra.
Szombatonként ingyenessé válik a parkolás a belváros egy pontján
Szombatonként ingyenessé válik a parkolás a belváros egy pontján
Pénztárcába vágó változások Debrecenben.
Visszakapja fényét az egykori Gázláng pálya
Visszakapja fényét az egykori Gázláng pálya
Félmilliárdos fejlesztés indulhat Hajdúszoboszlón.
Emelnék a szociális étkeztetés napi adagját Debrecenben
Emelnék a szociális étkeztetés napi adagját Debrecenben
A népkonyhai szolgáltatás megtartása mellett.
Új igazgatósági tagokat javasol Debrecen polgármestere
Új igazgatósági tagokat javasol Debrecen polgármestere
Ismerős arcok tűnhetnek fel a holdingcég irányításában; számos felügyelőbizottság megbízatása lejár.
Emelkedik a benzin és a gázolaj ára
Emelkedik a benzin és a gázolaj ára
Rossz hír az autósoknak.
Aláírták a bérmegállapodást, de van benne egy záradék is
Aláírták a bérmegállapodást, de van benne egy záradék is
Három százalékot meghaladó gazdasági növekedéssel számol a kormány.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Az autóbérlés előnyei és hátrányai
Az autóbérlés előnyei és hátrányai
Mit érdemes tudnod a döntés előtt?
Hirdetés
Gazdaság
Szombatonként ingyenessé válik a parkolás a belváros egy pontján
Pénztárcába vágó változások Debrecenben.
Visszakapja fényét az egykori Gázláng pálya
Félmilliárdos fejlesztés indulhat Hajdúszoboszlón.
Emelnék a szociális étkeztetés napi adagját Debrecenben
A népkonyhai szolgáltatás megtartása mellett.
Új igazgatósági tagokat javasol Debrecen polgármestere
Ismerős arcok tűnhetnek fel a holdingcég irányításában; számos felügyelőbizottság megbízatása lejár.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Autópálya-matrica Hajdú-Bihar vármegye útjaira
Autópálya-matrica Hajdú-Bihar vármegye útjaira
Az M35 és M3 autópályák fontos közlekedési útvonalat jelentenek.
Új sláger hódít, SMACKedveltelek a Lóci Játszik zenekartól!
Új sláger hódít, SMACKedveltelek a Lóci Játszik zenekartól!
Akár egy elektromos Honda robogót is nyerhetsz.
Zöldebb és otthonosabb lesz Polgár
Zöldebb és otthonosabb lesz Polgár
Elhelyezték az elmúlt évek legnagyobb beruházásának alapkövét.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés