Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről

Cívishír | 2024. 03. 08. | 19:59:52
2027-ig két rendhagyó közlekedési csomópont is létrejön a városban.
Az öreg 1-es megtáltosodik, a grandiózus 3-as várat – ezt kell tudni a debreceni villamosprojektekről
A KCSV6 villamosok helyett modernebbek érkezhetnek (Fotó: DKV Zrt./Facebook)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Sokkal gyorsabb menetidő, az időről időre kényszerű, százmilliókba kerülő pályahelyreállítások elmaradása, 9 új villamos: néhány szóra leegyszerűsítve ezt jelentheti a debreceniek számára az, hogy a kormány a napokban áldását adta az 1-es villamos rekonstrukciós csomagjára. Több mint 23 milliárd forintos beruházásról van szó, saját erőből az önkormányzat erre nem lenne képes. Ezért nagy szó, hogy a következő esztendőkben megvalósulhat a szakértők szerint tokkal-vonóval 3 évet igénylő projekt.

A debreceni közgyűlés 2023 novemberében fogadta el azt a majdnem 200 oldalas akciótervet – a fenntartható mobilitásról –, amelyben leírják: a város legrégebbi – 1911-ben kialakított – vonalán elengedhetetlen a pálya „faltól falig” felújítása. A Debrecen Plazától kifelé lényegében a teljes infrastruktúra megérett a korszerűsítésre – az Ispotály utcai szakaszra ez szintén igaz. A csomagnak ez a része 14,7 milliárd forintot emésztene fel a teljes költségből. 

Ezt azonban megelőzi az a 150 millió forintosra becsült előkészítés, amely során az ilyenkor szokásos megvalósíthatósági tanulmány és állapotfelmérés mellett az engedélyes kiviteli terv is megszületne.

A második fázisra visszatérve: a pályarekonstrukció során a Szent Anna és Miklós, valamint a Kossuth és Széchenyi utcák között szintén szükséges lesz hozzányúlni a sínekhez és általában a meglévő erősáramú létesítményekhez. Felsővezeték-szerelő gépjárműveket kell vásárolni, gondoskodni az építkezés közbeni utasforgalomról, elvégezni a munkálatokhoz kapcsolódó útépítéseket, burkolatjavításokat. Fontos: az összes megállóhelyet olyan fedett váróval és utastájékoztatással látják el, mint a 2-es vonalán. 

Egy korábbi pályafelújítás az 1-es vonalon (Fotó: DKV Zrt./Facebook)

A harmadik fázis ezzel párhuzamosan futna, s ez maga a villamosbeszerzés. A jelenlegi KCSV6-okat cserélnék le alacsony padlós, kétoldali ajtóelrendezésű, 200-225 férőhelyes villamosokra. Érthető módon a 2-es vonalon futó CAF modelleket preferálnák. E beszerzéseknél 8,5 milliárd forinttal kalkulál a város. A mobilitási tervben összesen 23,35 milliárd forint költséggel számolnak, a kormányzat majdnem ennyit hagyott jóvá a beruházásra. 

Papp László polgármester a Cívishírnek egyelőre annyit mondott, hogy a kormányzati támogatást óriási előrelépésnek tartja, a beruházás pedig több kellemes, nem várt meglepetést hozhat a városlakóknak. Mivel ezek szakmai egyeztetése még zajlik, idő előtti volna részletekbe belemenni.

Hatvanmilliárdos álom

A 2021-2027-es EU-s költségvetési ciklusban viszont biztosan nem fog megvalósulni a 3-as villamos, Debrecen egyik grandiózus közlekedési elképzelése. Ez a vonal kelet-nyugati irányban metszené a várost, jóval hosszabb nyomvonalon, mint a 4,4 kilométeres 1-es vagy az 5 kilométeres 2-es.

A 3-a villamos nyomvonalterve többször változott az elmúlt tíz évben. A jelenleg irányadó verziónál a Tócóvölgy vasútállomás jelenti a nyugati és egy, a Dobozi lakótelepnél, a 100-as vasútvonal mellett létrehozandó állomáshely a keleti végpontot. A 3-as villamos nagymértékben könnyítené a debreceniek közlekedését, de mindenekelőtt a Tócóvölgy, a Tócóskert, a Hatvan utcai kert, a Lóskúti utca környéke, a Nagysándor-telep és a Dobozi lakótelep elérését. Meg persze a belvárosét, ahol közös csomópontja lenne a villamosjáratoknak.

A beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmánya mai áron 300 millió, az engedélyes kiviteli tervek 1,5 milliárd, a pálya a megállókkal és egy tócóvölgyi kocsiszínnel 41,5 milliárd, a tervekben szereplő 14 villamos beszerzése 13 milliárd forintba kerülne. A teljes beruházás költsége közelítené a hatvanmilliárdot.

Az ország nem csak Debrecenből áll és ez valóban nagyon hosszú villamosvonal – kommentálta Papp László azt, hogy a projekt nem nyerte el a kormány támogatását. Ugyanakkor azon dolgozunk – folytatta a polgármester –, hogy külön forráskeretet kapjunk a tervezésre. A cél az, hogy a következő, 2027 utáni uniós költségvetési ciklusra már készen álljanak az engedélyes tervek, ismerve a megvalósítás kiviteli költségét.

Mindent egyben

Az évtized második felétől egyre jelentősebb szerepet kaphatnak Debrecen életében azok a közlekedési csomópontok, amelyekből 2027-ig kettőt feltétlenül létrehoznának. Az egyiket a Kassai úton, a trolik végállomásánál, a másikat a repülőtérhez közeli Tesco mögötti területen. Utóbbi értelemszerűen a légi kikötő, a déli ipari park közlekedési kapcsolatát erősítené a belvárossal. Mindkét csomóponton P+R parkolók („park and ride”) épülnének, vagyis a cél, hogy az autósok letegyék a kocsit és autóbuszra, trolira vagy valamilyen mikromobilitási eszközre szálljanak. 

A már említett városi akcióterv az angol „hub” vagy a „decentrum” kifejezést használja ezekre a csomópontokra. A cél ugyanis az lenne, hogy e helyek ne csak szélesebb közösségi közlekedési lehetőségeket kínáljanak, hanem oda kérhessük egy online vásárlás csomagjait, legyenek online elérhető postai és kormányhivatali szolgáltatások. Egy jeggyel, bérlettel egyszerre lehetne utazni, használni a P+R parkolót, igénybe venni egy elektromos kerékpárt vagy akár zárt helyen tudni a saját biciklinket, rollerünket.

Ratalics László

Villamosokra adtak pénzt Debrecennek, a 3-as vonalra nem
Az 1-es pályáját korszerűsítik és a vasúti közlekedés sebességét is gyorsítanák.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Küzdelem a babáért: legyünk felkészültek testben és lélekben!
Küzdelem a babáért: legyünk felkészültek testben és lélekben!
A reproduktív medicina szakképesítés bevezetése reményt ad a szakemberhiány enyhülésére – hangzott el Debrecenben.
Lakástüzek Hajdú-Biharban: 249 vonulás októberig
Lakástüzek Hajdú-Biharban: 249 vonulás októberig
A tűzzel érintett lakóház közül egyikben sem volt füstérzékelő.
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
Compliance: a Debreceni Egyetem élen jár
A szabályozottság, a megfelelés elengedhetetlen - mondta a kancellár.
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Több mint kétszázmillió forintot már 2023-ban megkaptak az italkereskedésről ismert ingatlan tulajdonosai.
Dugulás-elhárítésért 3,3 millió forintot is kértek
Dugulás-elhárítésért 3,3 millió forintot is kértek
A debreceni rendőrök elfogták a bandát.
Embercsempészek garázdálkodtak Hajdú-Biharban
Embercsempészek garázdálkodtak Hajdú-Biharban
Fegyházbüntetést kér az ügyészség a Debreceni Törvényszéktől.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Kitüntette kiválóságait a debreceni orvostudományi kar
Kitüntette kiválóságait a debreceni orvostudományi kar
Három professzor munkáját ismerték el.
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Megkérik az árát a termőföldnek, az biztos.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Sámsoni út: képtelen végrehajtás
Több mint kétszázmillió forintot már 2023-ban megkaptak az italkereskedésről ismert ingatlan tulajdonosai.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Földárverés: milliárdokat költött néhány hajdú-bihari
Megkérik az árát a termőföldnek, az biztos.
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
A négyzetméterár átlagosan 530 ezer forint.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Az állam veszi meg a debreceni tejüzemet
Az állam veszi meg a debreceni tejüzemet
Megtiltották a külföldi tulajdonszerzést.
Felpörgött a használt autók importja
Felpörgött a használt autók importja
A tartósan erős forintárfolyam láthatóan tovább erősítette az érdeklődést a külföldi autópiacok iránt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kezdődnek az őszi érettségik
Kezdődnek az őszi érettségik
Több mint 24 ezren vizsgáznak.
Hirdetés
Hirdetés
Teherautó és motor ütközött a 47-esen
Teherautó és motor ütközött a 47-esen
Baleset Derecske és Tépe között.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Újabb együttműködés a BMW és az egyetem között
A debreceni műszaki karral írt alá megállapodást a gyár.
Több mint 8 milliót kérnek egy garázsért
A négyzetméterár átlagosan 530 ezer forint.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Támogatott tartalom
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Akár 200 millió forint tőkéhez juthatnak a vállalkozások
Akár 200 millió forint tőkéhez juthatnak a vállalkozások
A részvételhez online előszűrés szükséges.
Compliance mint versenyelőny
Compliance mint versenyelőny
Fókuszban a szabálykövetés jövője – konferenciát rendeznek Debrecenben.
Candlelight koncert a debreceni Nagytemplomban
Candlelight koncert a debreceni Nagytemplomban
A gyertyák meleg fénye, a legismertebb klasszikus dallamok és a helyszín magasztossága együtt teremtenek megismételhetetlen élményt.
Hirdetés
Hirdetés