Úgy tűnik, a debreceni BMW-gyár mellett építenék meg a közlekedési múzeumot
A Debrecen közelében épülő BMW-gyár mellett építené fel az új közlekedési múzeumot az Építészeti és Közlekedési Minisztérium. Az M35-ös autópálya és a gyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel a 14 ezer négyzetméteres múzeumot is tartalmazó létesítményt – értesült a Népszava egy hozzájuk eljutott pályázati dokumentációból. Mint írták, az intézménynek az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítania konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek. A célok között az is szerepel, hogy a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”.
A tervezési program szerint a kijelölt terület optimális, mivel intenzív kapcsolatban áll az autógyárral, bár hozzáteszik, a környezete „vegyes”. A terület körül szántóföldek, autópálya, állattartó telepek és ipari, mezőgazdasági létesítmények vannak. A városközpont 10 kilométerre van, és a helyszín csak autóval közelíthető meg. A tervezőnek emiatt egy transzfer-buszjárattal kell számolnia.
A minisztériumi várakozás szerint a „Magyar Közlekedési Múzeum - Debrecennel” egy olyan intézmény jöhet létre, ahol azon túl, hogy a látogatók megismerkedhetnek a magyarországi járműtervezés és -gyártás történetével, találkozhatnak a kutatás-fejlesztés legújabb eredményeivel is. „Együtt gondolkodhatnak a jövőről”, vélhetőleg a BMW csapatával.
A tervezett létesítmény 6800 négyzetméterét foglalná el az állandó és az időszaki kiállítás, valamint a fogadótér. 3900 négyzetméter lehet a műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely, 1900 négyzetméter jutna irodákra és az üzemeltetésre. 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia és rendezvénytérrel, 3D moziteremmel számolnak, és helyet kaphat egy 350 négyzetméteres oktatási központ és egy ugyanekkora étterem és közösségi tér, továbbá egy 150 négyzetméteres panoráma tetőterasz.
A dokumentum külön kiemeli, hogy „a múzeum és a BMW között létrejövő stratégiai együttműködés kiemelt lehetőséget biztosít a legfrissebb technológiák és koncepciótervek legkorszerűbb kiállítástechnikai megoldásokkal történő megjelenítésére”. A múzeum köré épülhet egy 15 ezer négyzetméteres tesztpálya is. Úgy számolnak, évente 350 ezer látogató keresi majd fel a létesítményt. A dokumentáció szerint augusztus elején írnák ki az egyfordulós nyílt ötletpályázatot, míg a pályaművek beadásának határideje novemberben lenne, az eredményt még karácsony előtt kihirdetnék. A pályamunkák díjazására 120 millió forintos keretet határoznának meg.
A közlekedési múzeum városligeti épületét 2015-ben zárták be azzal az ígérettel, hogy három év múlva egy teljesen új, korszerű intézmény nyílik majd a helyén. Az épületet ledózerolták, de az Orbán-kormány 2017-ben új helyszínként a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepét jelölte ki, amelyet rozsdaövezeti rehabilitációként a szakma is üdvözölt. A tervezéssel egy New York-i székhelyű építészirodát bíztak meg, amely 2023 elejére be is fejezte volna a munkát, de Lázár János sok más állami projekttel együtt ezt is leállította.