700 milliárdból új Debrecen épül – így Lázár János
Óriási munkaerőmobilitás várható Debrecen életében a jövőben, ezért a város útjait minden irányból fejleszteni kell – közölte Lázár János építési és közlekedési miniszter január 9-én, kedden Debrecenben.
A debreceni úthálózatra összességében 700 milliárd forintot költ a kormány a következő három évben, annak érdekében, hogy minden ide települő gyár végezni tudja a munkáját, mert az a magyar GDP-t növeli – jegyezte meg. A város lakossága az ipari beruházások következményeként rövid időn belül 50 ezer fővel nőhet, így Debrecent és térségét infrastrukturális szempontból alkalmassá kell egy jóval nagyobb léptékhez – tette hozzá. Példaként említette 47-es út négysávosítását, az M4-es tovább építését Berettyóújfaluig, a Debrecen és Nyíregyháza közötti gyorsvasút megépítését. Ezek azonban külön projektjei a magyar államnak, és nem képezik részét a Debrecennek szánt, 700 milliárdot érő beruházásoknak - mondta Lázár János.
Az ívóvíz- és a szenvízhálózat fejlesztésre, a Debrecenen belüli úthálózatra és a város körüli úthálózat kiépítésére, az ipari parkok közúti infrasturktúrájának fejlesztésére fogunk költeni összesen 700 milliárd forintot
- emelte ki Lázár János, hozzátéve azt, hogy ebben nincs benne a Debreceni Egyetem fejlesztése, mert az további 200 milliárd forintot tehet majd ki.
Az infrastrukturális fejlesztéseket rélszben a minisztérum, részben pedig a debreceni önkpormányzat valósítja meg. Ennek a feltételeiről már megállapodtak Papp Lászlóval - közölte a miniszter.
Ingyenes utazás a debreceni diákoknak
Papp László polgármester arról beszélt, hogy Debrecen az elmúlt években az ország gazdaságfejlesztési centrumává vált, ezáltal pedig jelentős közlekedésfejlesztés valósult meg, és ezek a jövőben folytatódnak. A város első embere szerint a Lázár János minisztériumával kötött megállapodás értelmében 2024-ben tizenkilenc fejlesztés indul el, összességében mintegy 42 milliárd forintból.
Ezek a befektetések gazdasági és társadalmi szempontból is jól hasznosulnak, hiszen 2030-ra várhatón Debrecen adja majd a GDP négy és fél százalékát. A mostani beruházásoknak köszönthetően 18 ezer új munkahely jön létre a városban, ebből több mint 6 ezer munkahelyet pedig már be is töltöttek. Éppen ezért újra kell gondolni az agglomeráció közlekedését - tette hozzá, majd bejelentette, hogy 14 év alatt minden debreceni gyermek ingyen utazhat a DKV járatain, továbbá minden, debreceni tanulói jogviszonnyal rendelkező diák is díjmentesen utazhat. Ez mintegy 16 ezer diákot érint, ennyi Debrecen Kártyát osztanak ki márciusig.
Vármegyei és országos napjegyek
A közösségi közlekedésről Lázár János elmondta, márciustól megszűnik minden bérlettípus, csak az ország- és vármegyebérlet marad, és átalakítják a kedvezmények rendszerét is. Bevezetnek két új jegyet: a vármegyei napijegy 990 forintba kerül, a magyarországi napijegy pedig 4990 forintba. Ezek a jegyek érvényesek a magyar állam által működtett összes Volán-MÁV közlekedési eszközre.
A kedvezmények rendszere is átalakul: a 65 év felettiek mellett a 14 év alattiak is ingyen utazhatnak majd, a 14 és 25 év közöttiek pedig 50 százalékos kedvezményt kapnak, akárcsak az oktatásban és az egészségügyben dolgozók, akik korlátlan 50 százalékos kedvezményt kapnak, ha regisztrálnak. A közalkalmazotti igazolvány megszűnik. Akik eddig jogosultak voltak a 90 százalékos kedvezményre, a továbbiakban ingyenesen utazhatnak.
Lázár János elmondta azt is, hogy várhatóan az őszi hónapoktól lehetővé teszik a bankkártytás fizetést az összes sárga Volánbuszon, ezután a készpénzes fizetést 200 forint plusszal terhelik.