Reptéri vezető a vádlottak padján Debrecenben

A lublini repülőtér egykori kereskedelmi igazgatója tagadta, hogy hamis adatokkal látott el fuvarokmányokat és azt is, hogy a tagja lett volna annak a bűnszervezetnek, amelyik a vád szerint három alkalommal csempészett Magyarországra milliárdos értékű cigarettaszállítmányokat a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren keresztül 2021 elején.
A negyvenes éveiben járó lengyel férfi – Dylczyk I. – a Debreceni Törvényszéken tett vallomást a vele és három vádlott-társa ellen különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó, bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás bűntett vádjával kezdődött büntetőper első, március 17-i tárgyalási napján. Az ügyről januárban számolt be részletesen a Cívishír, akkor az előkészítő ülésen a terheltek nem ismerték be a bűncselekményt, így ítélet sem születhetett. A négyek közül eleve csak az elsőrendű vádlott, S. József és a harmadrendű vádlott, Dylczyk I. jelent meg, az orosz-román kettős állampolgárságú Dimitrij P. és az ukrán Stont V. se akkor, se most nem adott magáról életjelet.
A vádirat értelmében a tettesek 2020 végén határozták el, hogy feketén juttatnak be cigarettát az Európai Unió területére az Egyesült Arab Emirátusokból. Ehhez a debreceni repülőteret választották. Az adózatlan dohányterméket autóalkatrészként hozták be orosz és fehérorosz felségjelzésű repülőgépekkel, célállomásként az ukrajnai Odesszát megjelölve. A cigarettát a debreceni légikikötőben rakodták át kamionokra úgy, hogy a pénzügyőrök szándékosan „félrenéztek”. A francia nyomozóhatóságok 2021 márciusában jelzést küldtek magyar kollégáiknak, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársai rövid időn belül lecsaptak a tiltott árut szállító lengyel járműszerelvényekre Debrecen közelében – összegezhető a vádirat.
Debrecen csak ajánlat volt
Dylczyk I. elmondása szerint több mint 20 éves tapasztalattal bír a légi fuvarozásban, dolgozott Kijevben, tevékenykedett kereskedelmi igazgatóként a lublini repülőtéren, majd 2020 júliusától 2023 szeptemberéig az RDS Cargo nevű, Lengyelországban, Ukrajnában és az Egyesület Arab Emirátusokban is jelen lévő légi szállítmányozó cég alkalmazásában állt (a vád ehhez az időszakhoz kötődik). Az RDS-nél „repülőtéri brókerként” szállítmányozóknak segített különféle áruk célba juttatásában. Közlése szerint katonai, gyógyászati, ruházati és más termékek légi fuvarozását egyaránt segítette, de a veszélyes árukat leszámítva a feladata arra korlátozódott, hogy megtalálja a legkedvezőbb feltételeket a szállítmányok célba juttatásához.
A debreceni repülőtér akkor került a képbe, amikor az RDS Cargo vezetői 2020-ban azzal bízták meg, hogy keressen Ukrajnához közeli légi kikötőket, Odesszába ugyanis megfelelő teherbírású futópálya hiányában nem lehetett szállítani. Debrecent nem ő választotta, a várost csak ajánlotta a feletteseinek. Legalábbis így hallhattuk Dylczyk I.-től a tárgyalóteremben, ahová távmeghallgatás útján Lengyelországból jelentkezett be. Ez az előtörténete annak, hogy felvette a kapcsolatot a debreceni reptérüzemeltető cég egyik vezetőjével, akinek – mivel az ittenieknek nem volt tapasztalatuk a teherjáratok földi kiszolgálásában – a segítségét is felajánlotta a megvalósításhoz. A szakembert – aki már régen nem Debrecenben dolgozik – korábban, a Wizz Air egy budapesti rendezvényén ismerte meg, ezért is fordult hozzá, de nem konspirációs szándékkal.
A vád szerint Dylczyk I. szervezte meg a cigaretta légi szállítását Debrecenbe a dubaji al-Maktúm repülőtérről. A férfi felelt a fuvarokmányokért, ő küldte el azokat a debreceni repülőtér számára, ő állt kapcsolatban a közúti fuvarozást végző céggel.
A vádlott vallomásában hangsúlyozta: az autóalkatrészként leplezett dohánytermék fuvarokmányait nem hamisította meg, hanem csak átmásolta azokat az adatokat, amelyeket a megrendelő cég tüntetett fel egy adatbázisban. A vámosok munkájára semmilyen ráhatása nem volt, a másik három vádlottat egyáltalán nem ismeri – tette hozzá.
A vád szerint a férfi alkalmanként 50 ezer eurót kaphatott, amit ő „nevetségesen alacsony” összegnek nevezett a szállítmány értékéhez képest, mint megjegyezte, ennyit repülőtéri brókerként legálisan is megkeresett kockázat nélkül. Ő egyébként a vádhatóság által megjelölt, a Magyar Államot ért – az áfából és jövedéki adó elmaradásából származó – 8,5 milliárd forintos kárt „légből kapottnak” tartja, mondván, az áru „csak tranzitként és nem importként járt Magyarországon” (a hatályos szabályok szerint viszont ott kell fizetni, ahol a harmadik országbeli áru az Európai Unió területére érkezik).
Dylczyk I. arra is felhívta a figyelmet, hogy végig együttműködő volt a magyar hatóságokkal, nem menekült, nem rejtőzött el. A magyar ügyészség ennek ellenére „makacsul ragaszkodott” a 2022. szeptemberi letartóztatásához, ugyanakkor a vádlott szerint 11 hónapon át „semmi sem történt” az ügyében. Mindezek következtében a saját szállítmányozó cége csődbe ment és jelenleg 5,1 millió dollárt követelnek tőle.
Hangoztatott vallásosság
A tárgyaláson megszólalt az az S. József is, aki közel 200 millió forintot fizetett ki óvadékként annak érdekében, hogy szabad lábon védekezhessen. A kárpátaljai férfi debreceni lakóhelyén – egy Nagyerdei körúti családi házban több mint 300 millió forint értékű devizát, 49 karórát, luxusautókat foglaltak le a NAV munkatársai a vádlott 2022. augusztusi elfogásakor.
Miként az előkészítő ülésen, S. József ezúttal sem kívánt vallomást tenni, ugyanakkor Virágh Pál bíró ismertette a férfi az eljárás korábbi szakaszaiban tett nyilatkozatait. Az első vallomásaiban arról beszélt a nyomozóknak, hogy „büszke a magyarságára, a katolikus neveltetésére”, valamint arra, hogy vagyonos gazdálkodóként sok kárpátaljai családnak biztosít megélhetést. Az is elhangzott, hogy a férfi külügyi szolgálati útlevéllel rendelkezett (nem keverendő a szélesebb körű mentességeket, kiváltságokat biztosító diplomata útlevéllel), továbbá egy 50 ezer tonna gabona vasúti átrakodására alkalmas tároló építésén dolgoztak a magyar-ukrán határ közelében. Később úgy nyilatkozott, „felőrli a tehetetlenség, mert olyan bűncselekménnyel vádolják, amelyet nem követett el” és a bűnüldözők szemére vetette, hogy nem konkretizálják a terhére róttakat.
A következő tárgyalást május 5-én tartják, akkor tovább kérdezik Dylczyk I.-t és folytatódik a bizonyítás.
Ratalics László









































