Ma már több elhízott gyermek van, mint alultáplált

A világon minden ötödik, vagyis nagyjából 391 millió gyermek túlsúlyos egy nemzetközi jelentés szerint. Hubai Gabriella, az Unicef Magyarország kommunikációs munkatársa az InfoRádióban azt mondta, sokkal több szemléletformáló kampányra lenne szükség ahhoz, hogy a gyermekek egészségesebben étkezzenek, mivel az elhízás számos egészségügyi kockázatot hordoz.
Bár az alultápláltság és a növekedésben való elmaradás az alacsony és közepes jövedelmű országokban továbbra is komoly probléma az öt év alatti gyermekek körében, az elhízás és a túlsúly aránya folyamatosan növekszik. Az Unicef legfrissebb jelentése, a 2025. évi Gyermekélelmezési riport egyebek mellett azt állapította meg, hogy ma már több az elhízott gyermek, mint az alultáplált. Az elhízás – mint a túlsúly legsúlyosabb formája – már minden tizedik, vagyis nagyjából 188 millió gyermeket érint világszerte. Az Unicef Magyarország kommunikációs munkatársa elmondta: az ezredforduló óta 13 százalékról 9,2 százalékra csökkent a soványság az 5–19 éves fiatalok körében, az elhízás aránya viszont 3 százalékról 9,4 százalékra nőtt ugyanebben a korosztályban.
Hubai Gabriella hozzátette: a rendelkezésre álló adatok szerint Szubszaharai Afrika és Dél-Ázsia kivételével a világ minden más régiójában több a túlsúlyos kiskorú, mint az alultáplált. A jelentés szerint ez főként annak tudható be, hogy a gyermekek étrendjében manapság nagyon sok a cukros, adalékanyagokkal, egészségtelen zsírokkal és finomított keményítővel teli, ultrafeldolgozott, gyorséttermes, egészségtelen étel.
Arról is beszélt, hogy a világon minden ötödik gyermek túlsúlyos. Különösen rossz a helyzet az Amerikai Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emírségekben, Chilében és több csendes-óceáni szigetországban (Niue, Cook-szigetek, Nauru). Egy 64 ezer (13–24 év közötti) fiatalt bevonó globális felmérésben – amelyet az Unicef U-Report platformjain keresztül végeztek 170 országban – a válaszadók 75 százaléka számolt be arról, hogy az adatfelvételt megelőző egy hét során biztosan látott reklámot cukros italokról, nassolni valókról vagy gyorséttermi ételekről, sőt még a konfliktusok által sújtott országokban is 68 százalék nyilatkozta, hogy találkozott ilyen hirdetésekkel.
Hubai Gabriella szerint sokkal több szemléletformáló kampányra lenne szükség ahhoz, hogy a gyermekek egészségesebben étkezzenek.
Ebből a megfontolásból indította el az Unicef Magyarország idén nyáron a KajaKaland című játékos, családokat bevonó edukációs programját. Ennek két fő célja van: egyrészt, hogy segítse a világ legkiszolgáltatottabb, alultáplált vagy éhező gyermekeinek a túlélését, valamint, hogy támogassa a magyar gyermekek megfelelő táplálkozását. A KajaKaland egy izgalmas, interaktív utazás, ahol a főzés öröme találkozik a világ felfedezésének élményével. A postai levélcsomagok egyszerűen elkészíthető, gyerekbarát recepteket, valamint az egészséges táplálkozáshoz kötődő hasznos információkat és a világ kultúráival kapcsolatos szórakoztató, ismeretterjesztő anyagokat tartalmaznak. A 12 hónapra szóló programot 10–16 éves korosztálynak tervezték, de az egész család élvezheti, és 99 éves korig bárki tanulhat belőle. Egy éven át minden hónapban névre szólóan kapják meg a küldeményeket a gyermekek.
Hubai Gabriella hozzátette: a program révén sokkal komfortosabban mozoghatnak a konyhában a kicsik is, tudatosabban alakíthatják ki az étrendjüket, miközben „remek családi időtöltésben lehet részük kütyük nélkül”.



































