Bűnpártolás miatt tett feljelentést a debreceni balesetben meghalt Mázló Attila édesanyja
Bűnpártolás miatt tett feljelentést a 2023 eleji debreceni halálos balesetben elhunyt Mázló Attila édesanyja és jogi képviselője; az asszony bizonyíthatónak tartja, hogy a vádlott által vezetett gépkocsi fedélzeti számítógépéből fontos adatot töröltek a tragikus ütközést követően.
Mint arról már többször írtunk, 2023. január 7-re virradóan közlekedési balesetben vesztette életét a 21 éves Mázló Attila. A létavértesi férfi hazafelé autózott Volkswagen Golfjával, amikor a Vágóhíd utcai felüljáró tetején lényegében belerohant egy Mercedes-AMG C43 típusú gépkocsi. Ezt egy akkor 19 éves debreceni fiatal, Sz. P. vezette, akivel szemben a főügyészség idén júniusban halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vádat. Két év 6 hónap fogházbüntetést indítványoztak ellene, mellékbüntetésként 3 évre eltiltanák a közúti járművezetéstől.
A vádhatóság szerint a baleset azért következett be, mert a Mercedes-AMG C43 vezetője 85-90 kilométeres sebességnél – a gyorshajtás és a gyakorlatlansága következtében – áttért a szemközti sávba, s a jármű bal elejével nekiütközött a szabályosan haladó Golfnak. Mint egy szemtanú vallomására hivatkozva januárban írtuk, a Golf a levegőbe emelkedett, helyben megpördült, a felüljáró korlátjának csattant. Olyan erők hatottak, hogy Mázló Attila – hiába volt bekötve – az úttestre esett az ülésével együtt.
Utólagos törlés?
Az édesanya – aki júniusban a Mátészalkai Rendőrkapitányságon a jogi képviseletét ellátó Bárándy és Társai Ügyvédi Irodához tartozó Gábor Lászlóval együtt ismeretlen elkövető ellen tett feljelentést – úgy gondolja, hogy Sz. P. nem 85-90 kilométeres sebességgel hajtott akkor éjjel. A feljelentésben azt írják, a Mercedest a rendőrség nem foglalta le. Ezt ők már akkor kifogásolták, mondván, egy ilyen autó elektronikus vezérlőegysége tartalmazza az ütközés pillanatában keletkezett adatokat. Vagyis a nyomozók a pontos sebességet is megismerhették volna.
A nő a közelmúltban megtudta – legalábbis ezt tartalmazza a feljelentés –, hogy az összetört Mercedest eladásra kínálják azon a telepen, ahová a baleset után elszállították. Két, műszaki ismeretekben jártas ismerőse elment, és a megfelelő eszközökkel lemásolták a fedélzeti számítógép tartalmát. Azt észlelték, hogy minden korábbi menetadat megvan, kivéve a sebességre vonatkozókat. Azt ugyanis valaki utólagosan törölte – jelentik ki a beadványban. Azonban más, meglévő adatok – mint például a tengelyforgási sebesség – számukra azt üzeni, hogy a „jelenleg dokumentált állapot fiktív, utólagosan korrigált, kreált”. Szerintük a Mercedes sebessége jóval magasabb lehetett az ütközéskor a vádiratban megállapítottnál.
A feljelentésben foglalt bűnpártolás ezzel függ össze, mert a nő és a jogi képviselő állítja: a menetadatokat módosító személy pénzt kapott azért, hogy „belenyúljon” a számítógépbe (ők megnevezik a feleket, a Cívishír ezt egyelőre nem teheti meg). A feljelentők indítványozzák bizonyítás lefolytatását konkrét tanúk meghallgatásával, az állításaikat igazoló, rendelkezésre álló tárgyi bizonyítékok lefoglalását. Kérik továbbá a Mercedes lefoglalását és műszaki szakértő kirendelését a számítógépében tárolt menetadatok helyreállítása érdekében.
A Cívishír érdeklődésére a rendőrség közölte: a mátészalkai kapitányság büntetőeljárást folytat az ügyben, ugyanakkor a nyomozás érdekeire tekintettel többet nem mondhatnak.
Amennyiben a bűnpártolást anyagi haszonszerzés érdekében követik el, 3 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtandó.
Egy debreceni autókereskedő érdeklődésünkre azt mondta, semmi meglepő nincs abban, ha egy vevőjelölt diagnosztikai eszközzel érkezik hozzá. – Ez gyakori és érthető, hiszen a járművásárlók szeretnék minél behatóbban megismerni a kiszemelt autót. Megfelelő ismeretekkel és eszközzel pedig viszonylag gyorsan adatokhoz lehet jutni az elektronikus vezérlőegység által. Ezek a számítógépek sokkal több információt tárolnak, mint az emberek általában hiszik – tudtuk meg tőle, s azt is hozzátette, hogy ő nem szokta elhárítani az ilyen kéréseket.
Megfelelő ismeretek és professzionális eszköz birtokában nemcsak az adatok megismerése, hanem a vezérlőegység programozása, bizonyos rendszerek aktiválása, leállítása sem bonyolult feladat.
Ratalics László