BMW-vezér: mesterterv Debrecenben

Áradták a BMW debreceni gyárát szeptember 26-án; az ünnepségen Orbán Viktor magyar miniszterelnök előttünk álló rázós időszakról beszélt, míg Oliver Zipse, a vállalatcsoport igazgatótanácsának elnöke a jövőnek szánt mestertervként fogalmazta meg a beruházást. Debrecen polgármestere szerint az európai autóipar új korszaka Debrecenben kezdődik.
Az északnyugati iparzónában, 400 hektáron megvalósított hi tech üzem a BMW Csoporton belül is kiemelt figyelmet élvez, hiszen Debrecenben kezdődik meg az autóipari óriás korszakosnak szánt járműplatformjához, a Neue Klasséhoz tartozó modellek gyártása.
Hans-Peter Kemser gyárigazgató nagy döntésnek nevezte a vállalatcsoport évekkel korábbi elhatározását, mely szerint a jövő gyárát kreálják meg Európában új sztenderdek, az innováció, a fenntarthatóság jegyében. Debrecenben tökéletes helyszínre találtak, erős, elkötelezett partnereket, megbízható beszállítókat – mondta. Hozzátette, élenjáró gyárat hoztak létre, amely a BMW értékeinek megfelelően hatékony, fenntartható, életerős.

Papp László a világ legmodernebb, leginkább jövő mutató gyárának nevezte a létesítményt. A beruházással Debrecen új korszakot nyit a régió életében is – közölte Debrecen polgármestere, aki számára a hitről, a küzdeni tudásról és a debreceniségről szól az átadó napja. Utóbbit a hűséggel, a kitartással, a szorgalommal, az összefogással írta le, hangsúlyozva, az európai autóipar új korszaka Debrecenben kezdődik. Erős gazdaság, biztos megélhetés, kitűnő oktatás biztosítja, hogy érdemes legyen jövőt tervezni Debrecenben, amely a szabadság mellett most már a gazdaság őrvárosa is – fogalmazott. Hozzátette, az elmúlt tíz év alatt 21 ezer új munkahely jött létre a városban.
Oliver Zipse a köszöntőjét azzal kezdte, hogy a BMW Csoport a kevés globális játékosok egyike, négy kontinensen naponta 30 millió alkatrész érkezik hozzájuk. – Ez a mestertervünk a jövőnek: hatékonyság, fenntarthatóság, digitalizáció. Egy verhetetlenül flexiblilis technológiai centrumot hoztunk létre, míg a vállalatcsoport politikai változásoktól függetlenül halad előre világszerte – jelentette ki. Kiemelte a hálózatos együttműködések szerepét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a debreceni gyár a világ legjobb megoldásait összesíti. Ígérte: a Neue Klasséval új szinte emelik az autózást, évtizedekkel előre néznek a tervezés során.
Oliver Zipse méltatóan szólt arról, hogy a gyár az első nagy 2018-as bejelentéstől számítva hét év alatt felépült, valamint világszinten élen jár a fenntarthatóság tekintetében. A 2025 márciusától tesztüzemben működő debreceni gyárban több mint ezer robot működik, dolgozóik 15 országból érkeztek.

Amikor 1998-ban Helmut Kohl akkori német kancellárral magyar beruházásokról tárgyaltam, akkor valahogy így képzeltem – hangoztatta köszöntőjében Orbán Viktor, hozzátéve, most elégedett németeket és debrecenieket lát, miközben a gyár mérete lenyűgöző, a minőség fantasztikus.
– A BMW vagány autó, s mi, magyarok is szeretünk így gondolni önmagunkra. Remélem, egyre több magyar család engedheti meg ilyen gépkocsi vásárlását – mondta.
Azzal folytatta, hogy világszinten rázós szakasz következik gyors váltásokkal, bátor manőverekkel, amikor megmérettetnek az országok és a nagyvállalatok is.
– Szelekció jön az iparágakban és az országok között is; lesz, aki talpon marad, lesz, aki térdre esik. Németország és Magyarország is fontos kérdésekkel szembesül: tudnak-e versenyképesen termelni, a polgáraik dolgozni, van-e bátor vezetésük, kiállnak-e az érdekeikért – jelentette ki. Orbán Viktor közölte: létezik út a sikerhez, a BMW pedig Magyarországgal tarthat. – Bezárkózás helyett összekapcsolódás, fékezés helyett gyorsítás, adóemelés helyett adócsökkentés, a cégeknek nem parancsolni, hanem összedolgozni – sorolta. Hangsúlyozta, a magyarok pénzét nem fogják mások háborújára költeni.
A gyár létesítésével összefüggő területvásárlási és támogatási szerződést 2018 őszén a Debreceni Egyetemen írták alá, az előkészítés 2019-ben, a kivitelezés 2022-ben kezdődött. Az egymilliárd eurós beruházással felépült gyártóüzem éves kapacitása 150 ezer gépjármű, a német cég több mint 2000 új munkahelyet hozott létre.
Ratalics László


















