Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bérletfronton közelednek az álláspontok Debrecenben

Cívishír | 2025. 08. 15. | 09:04:57
A kormány és a város közös célja, hogy a DKV járatain is használható legyen a vármegye- és országbérlet – 2026 lehet a fordulópont.
Bérletfronton közelednek az álláspontok Debrecenben
Remélhetőelg tatja Lázár János a Berettyóújfaéuban "bedobott " dátumot, és januártól akár a kettes villamoson isutazhatunk vármegye- vagy országbérlettel (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecenben és persze Hajdú-Biharban is régóta beszédtéma, hogy mikor érhet véget az a helyzet, ami szerint a vármegye- és országbérletek érvényesek ugyan a megyeszékhelyre beérkező vonatokon és helyközi buszokon, de a városon belüli közlekedésben már újabb jegy vagy bérlet szükséges. Az agglomerációból naponta bejáró utasok szerint ez nemcsak kényelmetlen, hanem költséges is. A helyiek pedig jogosan kérdezik: ha Debrecen az ország második legnagyobb városa, a „vidék fővárosa”, a „második főváros” – ahogy az már a kormány több tagjától is elhangzott –, akkor miért nem tudja biztosítani azokat a közlekedési feltételeket, amelyek a budapestieknek már járnak? De ugyanez jár az esztergomiaknak, az érdieknek az Ercsiben élőknek, és egy integrált bérlettel a szegedieknek és a csongrádiaknak.

A téma idén június elején új lendületet kapott, amikor Lázár János építési és közlekedési miniszter a Berettyóújfaluban megtartott „Lázárinfón” nyilvánosan így fogalmazott: 2026. január 1-re megoldják, hogy a vármegye- és országbérleteket, valamint a DKV bérleteket kölcsönösen elfogadják. Ez azt is jelenti, hogy az ország-vagy vármegye bérlettel lehet utazni a debreceni közösségi közlekedés járatain is. A kijelentés reményt keltett, de felvetette a kérdést: valóban tartható ez a határidő?

Országos cél a bérletintegráció

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Cívishír megkeresésére úgy reagált: a sok lakossági bejelentés és a fórumon elhangzott kérdés nyomán foglalkoznak a témával. Már több városban működik a kölcsönös bérletelfogadás, és a tárca célja, hogy minél több településen valósággá váljon az ország- és vármegyebérlettel a helyi közösségi közlekedés igénybevétele.

Debrecen esetében is folynak az egyeztetések, amelyek a tarifális és technikai feltételek kialakítására irányulnak. A minisztérium szerint akár még idén kialakulhat a javaslat, ám ennek egyik kulcskérdése a gazdaságosság. Vizsgálják, miként részesülne a DKV a bevételekből, és hogyan lehet úgy kialakítani a rendszert, hogy az utasok számára kedvező, a városnak és az államnak pedig finanszírozható legyen.

A minisztérium ugyanakkor rögzítette: jelenleg Debrecen áll szerződésben a DKV Zrt.-vel, ezért a helyi közlekedés működtetése elsődlegesen az önkormányzat feladata.

Tavaly óta folyamatos a munka

A debreceni polgármesteri hivatal azt közölte: a bérletelfogadásról szóló első szakmai egyeztetések már a vármegye- és országbérletek tavalyi bevezetése után megkezdődtek. Azóta a DKV, a MÁV-csoport és a minisztérium szakemberei vizsgálják a szolgáltatók díjtermékeit, értékesítési csatornáit, technikai megoldásait és a rendszerek közötti adatmegosztás lehetőségeit.

A város szerint a vármegye- és országbérletek integrálása több szempontból is előnyös lenne: csökkenne az utazási költség, az agglomerációból érkezők könnyebben választanák a közösségi közlekedést, és rugalmasabbá válna a helyiek mindennapi utazása. Emellett kiegyensúlyozottabb forgalomelosztást és jobb város–előváros közlekedési integrációt várnak a lépéstől. „Minden újabb tömegközlekedést érintő intézkedéssel az utasok számának növelése a cél” – zárul a polgármesteri hivatal válasza.

Sok a részletkérdés, nő a nyomás

A bérletek kölcsönös elfogadása nem csupán technikai beállítás kérdése. A feleknek meg kell állapodniuk a bevételmegosztásban, a rendszerfejlesztés költségeiben és a finanszírozási felelősségben. A DKV jelenleg is veszteséges, működését a város tartja fenn – kérdés, hogy a bérletintegráció csökkentené-e a hiányt, vagy épp új terheket hozna.

Az utasok részéről ugyanakkor egyre erősebb az igény a gyors megállapodásra. Más nagyvárosok példája azt mutatja: ahol a helyi és a helyközi közlekedés tarifarendszere összeér, ott nő a közösségi közlekedést választók száma.

Bár Lázár János ígérete világos határidőt szabott, a bérletintegráció Debrecenben még számos egyeztetésen és számításon múlik. A minisztérium és a városvezetés is kész a megoldásra, és a tervek szerint az év végéig kialakulhat egy javaslat. A döntés azonban nem csak a politikai akaraton múlik: pénzügyi, technikai és szervezési feltételeket is teljesíteni kell. Hogy 2026. január 1-jén valóban felszállhat-e egy vármegyebérletes utas a 31-es buszra vagy a kettes villamosra, az a következő hónapok tárgyalásain dől el.

A debreceni közösségi közlekedésről is beszélt berettyóújfalui fórumán Lázár János (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Gyász Debrecenben: elhunyt Gaál János
Gyász Debrecenben: elhunyt Gaál János
A Debreceni Egyetem Klinikai Központ és az Általános Orvostudományi Kar saját halottjának tekinti
Karambol után lángolt egy autó Debrecenben
Karambol után lángolt egy autó Debrecenben
Az érintett útszakaszt teljes szélességében lezárták.
Kezdődik a karneváli hét Debrecenben
Kezdődik a karneváli hét Debrecenben
Augusztus 20-án 12 virágkocsi vonul fel a városban.
Pénzt kap Debrecen a belső elkerülőre
Pénzt kap Debrecen a belső elkerülőre
Több szakaszban valósulna meg a nagyberuházás, megvan, hogy melyik lesz az első.
A mesterséges intelligencia Debrecen szolgálatában
A mesterséges intelligencia Debrecen szolgálatában
Az MI alkalmazását segítené az önkormányzatoknál az UrbanTech Platform
Papp László beszél István király szobránál
Papp László beszél István király szobránál
Itt a hivatalos programja a debreceni augusztus 20-nak.
Megrongálták a Felsőjózsát ellátó gerincvezetéket
Megrongálták a Felsőjózsát ellátó gerincvezetéket
A debreceni városrészben megkezdték a hibaelhárítást.
Debreceni falon debreceni történet
Debreceni falon debreceni történet
Újabb belvárosi mural, amely megfogja az embert.
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
A munka és a tanulás a GTK-n kéz a kézben jár
Az OTP Bank stratégiai partnerként vesz részt a Debreceni Egyetem pilotprogramjában.
Viharkárok felszámolása Debrecenben: tovább tart a munka
Viharkárok felszámolása Debrecenben: tovább tart a munka
Több ezer köbméternyi zöldhulladékot már elszállítottak a közterületekről.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gyász Debrecenben: elhunyt Gaál János
Gyász Debrecenben: elhunyt Gaál János
A Debreceni Egyetem Klinikai Központ és az Általános Orvostudományi Kar saját halottjának tekinti
Hirdetés
Hirdetés
Varga Kevin Nyíregyházára szerződött
Varga Kevin Nyíregyházára szerződött
A Debrecenben 100 NB I-es találkozón lépett pályára korábban.
Hirdetés
Hirdetés
Karambol után lángolt egy autó Debrecenben
Karambol után lángolt egy autó Debrecenben
Az érintett útszakaszt teljes szélességében lezárták.
Gazdaság
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Támogatások, hitelkönnyítés is szerepel a rendeletben.
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
Plusz 100 milliárd a 30 év felettiek elhelyezkedésére
Leginkább a hátrányos helyzetűeken segítenek.
Több mint 38 ezren kapnak pályakezdési juttatást
Az összeg a hónap végéig megérkezik a számlára.
Támogatott tartalom
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
Skoda Superb-t venne tartós bérletbe a DKV
A debreceni közlekedési társaság beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés