Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Attila halála: megmutatták a tragédiáról készült felvételt

| 2022. 09. 28. | 18:08:00
Októberben ítélet születhet Debrecenben.
Attila halála: megmutatták a tragédiáról készült felvételt
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szeptember 28-án a műszaki és orvosszakértők, továbbá egy tanú meghallgatásával folytatódott a segítségnyújtás elmulasztásának vétségével vádolt 82 éves debreceni férfi tárgyalása a járásbíróságon; a vád szerint 2019. november 14-én hajnalban elgázolta a város ismert figuráját, a 48 éves Rostás Attilát a debreceni Csapó és Rákóczi utcák kereszteződésében.

Az agrármérnök vádlott fenntartotta eredeti vallomását, miszerint a vádiratban rögzített bűncselekményt, azaz azt, hogy elgázolta a sértettet, majd megállás és segítségnyújtás nélkül elhajtott, nem követte el. Korábban kijelentette, nem érzi magát felelősnek, bűnösnek, a lelkiismerete tiszta.

A nyomozás és a tárgyalás fejleményeiről részletesen beszámoltunk, melyet elolvashat ITT, ITT és ITT.

Látta, hogy elesik Attila

A negyedik szemtanú, a gépjárművezetőként dolgozó férfi elmondta, a baleset hajnalán munkába indult a Bethlen utcáról. A Fórum bevásárlóközpontnál járt, amikor látta, hogy egy személy halad át a gyalogátkelőhelyen. Először azt hitte, egy részeg fiatal, közelebb érve mozgásáról felismerte Attilát. Ekkor már lassított. Elmondása szerint Attila átért a tanúval szemben lévő forgalmi sávba, és elesett.

– Én ekkor már szinte csak gurultam. Szembe jött egy pickup a belső sávban, mögötte-mellette egy másik autó. Attila nem tudott felállni. Láttam, hogy nem lassít a szembe jövő autó, kétszer rávillantottam, de megállás nélkül átment rajta, és továbbhaladt – mondta a tanú.. Kijelentette, biztos abban, hogy villantással jelzett a pickup sofőrjének, és azt is elmondta, a vádlott járművéhez hasonló kocsit nem látott a baleset környékén.

A vádlott korábban azt állította, a gyalogátkelőhely után, a buszmegálló vonalában érezte, hogy áthajtott valamin, amit ő csomagnak, egy mozdulatlan fekete tárgynak határozott meg, de most, a meghallgatásán a tanú azt mondta – mint az összes többi –, hogy ilyen tárgyakat az úton nem látott. A bíró felolvasta a férfi korábbi vallomását is. Csaknem 3 évvel ezelőtt azt mondta, a pickup sofőrje lassítás és irányváltás nélkül haladt át a gyalogoson, de nem érzékelte, hogy megemelkedett volna a kocsi. Akkor kiemelte, azért nem szállt ki segíteni, mert akkor őt is elgázolta volna a szemből érkező autó. Felidézték, a rendőrök a baleset napján elvitték az udvarba, ahol megtalálták a vádlott autóját, ami egy sötétzöld színű Nissan terepjáró.

Egy másik szemtanú, a vádlott mögött haladó férfi emlékezett egy rendszámtöredékre – 3 betűből 2 egyezett –, és az ő leírása alapján elképzelhetőnek tartotta, hogy ez az autó hajtott át a gyalogoson. Az ügyész kérdésére most nyomatékosította, a gázoló autós nem próbálta meg kikerülni a földön fekvő embert. 

A tanúnak levetítették a Csapó utcai buszmegálló térfigyelő kamerájának felvételét. A baleset pontos mozzanatai nem láthatók, de a fekete-fehér felvételen jól kivehető Attila haladása, majd esése. Ezt követően látszik, hogy egy autó elhalad, nem sokkal utána egy másik. A Csapó utca irányából több autó is érkezik a kereszteződéshez – ahogy a tanúk korábban elmondták – , így kitakarják a kép egy részét. 

A szemtanú elmondta, a balesetet okozó jármű típusát nem tudta megállapítani, csak azt, hogy sötét autó volt. A tragédia után a Burgundia utca felől is érkeztek autósok, nekik jeleztek, hogy lassítsanak. Ezt meg is tették, kikerülték a helyszínt.

Szakértői vélemények

Az igazságügyi boncjegyzőkönyvből kiderült, Attila halála „erőszakos úton, traumás sokk” miatt következett be. A tárgyaláson részletesen ismertették sérüléseit, ami megfelelt annak, hogy elgázolták, és a testen a jármű kereke áthaladt. Sérülései nagy erejű, tompa erőbehatástól keletkeztek, és olyan súlyosak, kiterjedtek voltak, közvetetten életveszélyes állapottal párosultak, így életének megmentésére esély sem volt.

Az együttes igazságügyi orvosszakértői és műszaki szakértői véleményből megtudtuk, a sérülései alapján megállapították, a sértett nem függőleges testhelyzetben volt a baleset bekövetkeztekor, és a nyomozati adatok szerint a gépjármű jobb oldali kereke haladt át a testén. A járművön a későbbiekben sérülés, rongálódás nyomait nem figyelték meg. Az ügyvéd hangsúlyozta, ezt a körülményt a vádlott nem ismeri el, mivel nyomadat nincs arra vonatkozóan, hogy védence ott volt a baleset időpontjában, továbbá autóján sem biológiai, sem fizikai nyom nem volt.

Az igazságügyi orvosszakértő megállapítása szerint a jármű a sértett combjának és medencéjének környékén ment át. Mivel az áldozat ruhában volt, így a szakértő szerint nyom, DNS nem feltétlenül kerül a kerékre vagy az autó egyéb részére. Kiemelte, a sérülések nem jártak sok vérrel, így azt a ruha fel is foghatta. Kérdésre elmondta, a vizes útszakaszon, továbbá a jármű haladása során – a súrlódás miatt – a csekély nyomok akár el is tűnhettek. A védőügyvéd emlékeztetett, nemcsak a ruhával fedett testrészek sérültek, így álláspontja szerint félrevezetésre adhat okot az a kijelentés, hogy a nyomok eltűnhettek az autóról, ugyanis más szakértők szerint a kocsi alkalmas volt az átvizsgálásra.

A jelen lévő két orvosszakértő egybehangzóan azt mondta, a sérülésekből következtetni lehetett arra, milyen helyzetben volt a sértett, határozottan megállapították, hogy földközelben volt Attila. 

Ezt követően a bíró egy másik egyesített igazságügyi szakértői véleményt ismertetett. Ebben leírták, a sértett zakójának vizsgálata során, az anyagmaradványok között talált fekete színű festékszemcse származhat a vádlott kocsija alkatrészének festékbevonatáról. Bebizonyosodott, hogy Attila kapucnis kabátján talált fekete színű anyagfelkenődés biztosan nem a vádlott kocsijából származik, de nem zárható ki, hogy a sértett ruházatában talált talajrög és talajmaradvány az idős férfi autójához köthető.

Ezután Attila arcsérüléseit vették górcső alá, és a szakértő elmondta, azok részben keletkezhettek az eséskor is, de annyira komplexek, hogy egy részük biztosan a gázolás következménye. A védő ismételte, szerinte a vádlott járművén külsérelmi nyomnak kellene lennie, de ilyen nincs, és kiemelte, az eljárás során csak védence járművét vizsgálták át.

Az igazságügyi műszaki szakértő elmondta, egyértelmű nyomokkal nem lehetett megállapítani, hogy a vádlott autója haladt-e át az elhunyton, de a videófelvételt többször megnézve, a dokumentumok és a tanúvallomások alapján fogalmazta meg azt, hogy az idős férfi lehetett az elkövető. Kitért arra is, hogy két, hasonló balesetnél is készített szakértői véleményt, és azokon az autókon sem talált úgynevezett direkt nyomot. A vádlott autójának lökhárítója 35-40 centiméterre van a talajtól, és megítélése szerint a féloldalasan, földön fekvő sértett magassága ettől nem volt több, így nem feltétlenül kellett „találkoznia” Attilának és a gépjármű karosszériájának. 

A védő kiemelte, alapkérdésben iratellenes a szakértői vélemény, hiszen annak egy része (egy beidézett szöveg) nem felel meg a valóságnak. Nevezetesen, hogy azt írta le jelentésében, hogy a vádlott vallomása szerint a test a gyalogátkelőhelyen helyezkedett el, pedig a vádlott nem ezt állította. Ez a szakértő módosította, és úgy fogalmazott, lehetséges, hogy a vádlott kerekei haladtak át a sértetten, de hasonló típusú jármű is lehetett. 

Az orvosszakértők is megnézték a kamerafelvételt, majd elmondták, a helyszínrajz alapján látható, hogy a sértett alsó végtagja lehetett az autó alatt, továbbá a gépjárműszakértő modellezésén is úgy van vázolva. Ez arra is magyarázat lehet, miért nincs DNS, és arra is, miért volt olyan sok külsérelmi nyom az elhunyton, hiszen a teste a földre csapódott a gázolás során. A bíró a tanúvallomásokból felolvasta, ki hogyan emlékezett Attila testhelyzetére a baleset során, majd az ügyész emlékeztetett, a bizonyítási kísérlet során is egybehangzóan elmondták, mit láttak, ők mutatták meg, melyik sávban történt a tragédia. Az orvosszakértő kijelentette, nincs másik gázolásra utaló nyom. 

Milyen sebességnél lett volna elkerülhető a baleset?

A tárgyalás során arra is fény derült, a vizsgált autón műszaki hiba nem volt, rongálódást nem fedeztek fel rajta. Az eljárás során részletes számításokat végeztek arra vonatkozóan, a sofőrnek milyen távolságban kellett volna felismernie a földön fekvő sértettet. A vádlott a baleset estéjén tett vallomásában azt mondta, körülbelül 40 kilométer per órával haladt, a gyalogátkelőhely előtt pedig lassított 25-30 kilométer per órára. A kereszteződés előtt szétnézett, autót, gyalogost nem látott, a kereszteződés után figyelt fel ő is és járműben utazó felesége is egy döccenésre.

A szakértő leirata alapján több mérés is volt az útviszonyokat figyelembe véve, és azt állapították meg, hogy ha 60 kilométer/órával haladt volna (az útszakaszon megengedett legnagyobb sebesség is ennyi) a sofőr, akkor foltszerű akadályként 100, akadályként 41,8, emberi alakként pedig 28,5 méterről lett volna látható Attila. Így vészfékezés, intenzív fékezés és normál lassító fékezés esetén is emberi alakként féktávolságon belül volt a sértett.

Ha 30 kilométer per órával vizsgálták, akkor alakként fel kellett volna ismerni féktávolságon kívül. Ha 50 kilométer per órával haladt volna, akkor féktávolság határán kellett volna alakként felismerni. Az alapszakértői vélemény szerint a vezető feltehetően fékezés nélkül hajtott át a gyalogoson, így a tényleges észlelési helyet nem tudták meghatározni. A baleset vészfékezés esetén 43, intenzív fékezésnél 38, normál lassító fékezés esetén pedig 30 kilométer per órás sebesség alatt lett volna elkerülhető. Abszolút sebességtúllépést nem állapítottak meg, továbbá észlelési késedelmet sem, ugyanis nincs tényleges észlelési pont. Elhangzott az is, a gázolás során súlypontemelkedést majd -süllyedést kellett tapasztalnia a sofőrnek; ha egy kerékkel hajtott át Attilán, akkor pedig billenés jött létre. Azaz fizikálisan is észre kellett venni a balesetet, még ha a vizes út miatt hanghatással nem is járt, járhatott. 

Azaz kijelenthető, ugyan Attila sötét ruhában volt, de észlelni kellett emberi alakként. 

Fogarasi Renáta

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Mindent látunk, amíg eljutunk az utolsó utca utolsó házáig
Mindent látunk, amíg eljutunk az utolsó utca utolsó házáig
Bereczki-Csák Helga debreceni újságíró, író beszélt első regényéről.
Így emlékeztek meg a világégésről Debrecenben!
Így emlékeztek meg a világégésről Debrecenben!
A cívisívárost is addig soha nem látott pusztítás érte.
Varga Zoltán Gyurcsány nélkül is megy tovább
Varga Zoltán Gyurcsány nélkül is megy tovább
A debreceni DK-s büszke, és nem hátrál.
Uniós csatlakozás: rendhagyó ünnep Hajdú-Biharban
Uniós csatlakozás: rendhagyó ünnep Hajdú-Biharban
Mozogjon 21 kilométert, és nyerjen!
Családi nap a debreceni idősek otthonában
Családi nap a debreceni idősek otthonában
Együtt ünnepeltek az ellátottak és hozzátartozóik.
Karambol: beszorultak az utasok a 354-esen
Karambol: beszorultak az utasok a 354-esen
Teljes útzár a mentés idejére.
Hosszú harcra készül a rendőrség Hajdú-Biharban
Hosszú harcra készül a rendőrség Hajdú-Biharban
„Apaként és rendőrként is mélyen egyetértek a céllal – ezért megéri küzdeni.”
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Az iparban jelentősen megnőtt a gumifelhasználás.
Autók ütköztek Pallagnál
Autók ütköztek Pallagnál
Két gépkocsi karambolozott.
MTA: négy debrecenit is rendes taggá választottak
MTA: négy debrecenit is rendes taggá választottak
A tudományos akadémia 199. közgyűlésén.
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Így járnak a buszok a Mihály-napi vásár idején
Így járnak a buszok a Mihály-napi vásár idején
Közleményt adott ki a debreceni társaság.
Végül csak megtört a hajdú-bihari kocsmaüzemeltető
Végül csak megtört a hajdú-bihari kocsmaüzemeltető
A zárt ajtó mögött milliós értéket találtak a pénzügyőrök.
Nem várt vendégek a balmazújvárosi dílernél
Nem várt vendégek a balmazújvárosi dílernél
Otthonában fogták el a férfit.
Hosszú harcra készül a rendőrség Hajdú-Biharban
Hosszú harcra készül a rendőrség Hajdú-Biharban
„Apaként és rendőrként is mélyen egyetértek a céllal – ezért megéri küzdeni.”
180-nal menekült a rendőrök elől ittasan, lopott autóval
180-nal menekült a rendőrök elől ittasan, lopott autóval
Debrecenben nyomoznak a borsodi férfi ellen. +Videó
Debreceni boltból lopott, majd kirabolt egy futárt
Debreceni boltból lopott, majd kirabolt egy futárt
Az előkészítő ülésen nem fogadta el a mértékes indítványt.
„Ennyi elég lesz?” – rendőröket akart megvesztegetni
„Ennyi elég lesz?” – rendőröket akart megvesztegetni
Súlyosabb büntetést akar a Debreceni Fellebbviteli Főügyészség.
Kővel tarkón dobott egy gyereket Nyíradonyban
Kővel tarkón dobott egy gyereket Nyíradonyban
A kilencéves sértettet ezután meg is kergette.
Kiskorútól csalt ki pornográf felvételt egy debreceni
Kiskorútól csalt ki pornográf felvételt egy debreceni
Az ügy a törvényszéken folytatódik.
Fogva tartotta Debrecenben élettársát
Fogva tartotta Debrecenben élettársát
A fiatal nő életveszélyes sérüléseket szenvedett.
Debreceni balhé egy sörért
Debreceni balhé egy sörért
Eladónőt vert meg egy férfi.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Két magyar diplomatát kiutasítanak Ukrajnából
Két magyar diplomatát kiutasítanak Ukrajnából
Bekérették Magyarország kijevi nagykövetét.
Hirdetés
Hirdetés
Kiderült, mikor lesz XIV. Leó beiktatási szertartása
Kiderült, mikor lesz XIV. Leó beiktatási szertartása
Az eseményre számos világi és vallási vezetőt meghívtak.
Új kapuk nyílhatnak Berekböszörményben
Új kapuk nyílhatnak Berekböszörményben
A csonka toronytól a villamosig – történelmi emlékhelyek és modern közlekedés lehetősége villan fel.
Hirdetés
Gazdaság
Vámháború: a britek jó alkut kötöttek
Sok munkahelyet sikerül így megtartaniuk.
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Az iparban jelentősen megnőtt a gumifelhasználás.
A háztartási termékekre is jön az árrésstop!
A Kormányinfón jelentette be a miniszter.
Belevágott a városvezetés a tócóvölgyi lakásépítésbe
Piaci alapon és a vagyonkezelő beruházásában is épülnének lakóingatlanok.
Száj- és körömfájás: Szlovákia nem lazít
A betegség terjedésének veszélye továbbra is fennáll - közölték.
Elkészült a 2026-os költségvetési törvényjavaslat
Nyugdíjakra 7700, gazdaságfejlesztésre 5500, határvédelemre 2016 milliárd forintot fordítanak.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Tina Turner lelke Debrecenben
Tina Turner lelke Debrecenben
Rebecca O’Connor, a világ egyetlen Tina Turner által támogatott előadója, május 18-án lép színpadra a Kölcsey Központban.
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
A közlekedési kultúra napján, május 11-én, vasárnap újra felnyílnak a sorompók a DKV Zrt. Salétrom utcai telephelyén.
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
A nyílászárók szerepe az otthon hatékonyságában.
Hirdetés