•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Magyarország népe öregszik, és egyre kevésbé vallásosHa Pakson győz, listavezető is lehet a DVSCÉg egy családi ház DebrecenbenA debreceni író, költő könyvét 10 ezer diák kapja meg ingyenEgy lépéssel közelebb a Debrecen és Szeged közötti út négysávosításáhozCsontvelő-transzplantációra kényszerül a debreceni tehetségGyász! Elhunyt a debreceni sportélet nagy öregjeÚj meddőségi központot avattak DebrecenbenFekete-Győr András Debrecenről szónokolt a parlamentbenNem csak a keleti rangadót hagyta ki a debreceni kapus

Hirdetés

Hirdetés

Helyben járóCATLenergiaellátás

CATL-energiaellátás: nem lettünk okosabbak...

civishir.hu

2023.02.19. 16:40

CATL-energiaellátás: nem lettünk okosabbak...
A kép illusztráció (Pikist)

Szilágyi Balázs, a kínai akkumulátorgyár közügyekért felelős vezetője válaszolt kérdéseinkre.

Hirdetés

Becslésünk szerint az első fázisban 80 megawatt lesz az átlagos villamosenergia-fogyasztás, a három fázis együttes csúcsfogyasztása 300 megawatt lesz – ennyi konkrétum szerepelt Szilágyi Balázsnak, a CATL akkumulátorgyár közügyekért felelős vezetőjének a gyáróriás energiaellátása felől érdeklődő, február 13-án elküldött kérdéssorunkra február 17-én küldött válaszában.

Szilágyi Balázst a Debrecen egyik irodanegyedében székelő helyi CATL-központban kerestük meg azzal, hogy a Cívishír a tervezett akkumulátorgyár létesítésével, majd később a működésével kapcsolatban a leghitelesebb forrásból származó és a legpontosabb adatokat, információkat továbbíthassa olvasóihoz. Mindezzel elejét vehetjük a féligazságokon, téves következtetéseken alapuló közbeszédnek. Szándékunkkal Szilágyi Balázs egyetértett, ahhoz partneri segítséget ígért, és megállapodásunknak megfelelően a környezetvédelmi eljárás február 13-i lezárását követően

az energiaellátás; a vízellátás, szennyvízelvezetés, hűtőtornyok; levegőminőség, zajszennyezés; talaj, termőföld; valamint munkaerő, azok elhelyezése (lakhatás), szállítás témakörökben keressük meg a CATL-t. A sorban az első a gyár energiaellátása lesz.

Annál is inkább fontos az energiaellátás, mert Barcsa Lajos alpolgármester ugyancsak február 13-án tartott sajtótájékoztatóján egy megdöbbentően nagy összeget jelölt meg a déli ipari park áramellátásának megvalósítására: ezen a téren egy több mint 100 milliárd forintos fejlesztésről döntött a kormány. Ennek tükrében közöljük a Cívishír kérdéseit és Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetőjének válaszait az akkumulátorgyár energiaellátásáról.

Információink szerint az akkumulátorgyárnak hatalmas energiaigénye lesz. Pontosabban: egy paksi atomerőmű-blokknyi energia kell a zavartalan működéshez. Lehet-e már tudni, hogy – figyelembe véve a gyár három lépcsőben történő megépítését is – mennyi energia kell a zavartalan és biztonságos működéshez. Ez milyen mértékben növekszik az akkumulátorgyár fejlesztésével?
Szilágyi Balázs: Becslésünk szerint az első fázisban 80 megawatt lesz az átlagos villamosenergia-fogyasztás, a három fázis együttes csúcsfogyasztása 300 megawatt lesz. A csúcsfogyasztás nyáron, a légkondicionálók használata esetén várható. Jelentősen optimalizáltuk energiafogyasztásunkat a korábbi tervekhez képest.

A CATL és a magyar állam a debreceni gyár létesítésére kötött megállapodása idején még nem volt szó energiaválságról, az energia árának drasztikus növekedéséről. Akkor milyen forrásból származó, milyen szerkezetű és mekkora költségű energiaellátást terveztek a gyárnak?
Szilágyi Balázs: A befektetésről szóló döntés szeptemberben (2022-ben – a szerk.) született meg. Az energiapiaci helyzet hasonló volt a jelenlegihez. Tárgyalásokat folytatunk energiavásárlási megállapodásokról, illetve a gyárterülettől távolabb eső naperőmű-beruházásról.

A háború kitörése a szomszédban sok mindent átírt, így feltételezem, az energiaárak emelkedése miatt a gyár energiaellátását is. A háború közelsége és az energiaár jelentős emelkedése drágította-e, ha igen, milyen mértékben, összegben az akkumulátorgyár energiaellátását? Az eredetihez képest változott-e a gyár energiaellátásának terve, módja. Amennyiben igen: miben, milyen mértékben?
Szilágyi Balázs: A terveket a jelenlegi helyzetnek megfelelően készítettük el.

Az energiaszektorra jó rálátással bíró szakemberek úgy vélik, első körben csak a gyárépítés első lépésének energiaellátására kell fókuszálni, azt kell maradéktalanul megoldani. Majd ahogy épül a gyár, úgy kell az akkori energiahelyzethez alkalmazkodva kiépíteni a további energiaellátást. Van ennek az elméletnek valóságalapja? Ha igen, akkor ez a valóságban milyen energiaforrásokat, milyen mennyiséget jelent a gyárépítés első lépcsőjében?
Szilágyi Balázs: Az építkezés energiaellátása nem igényli a hálózat jelentős fejlesztését. A termeléshez új alállomás és új nagyfeszültségű hálózati csatlakozás épül.

A január 20-i közmeghallgatáson elhangzott: a CATL saját naperőműparkot tervez létesíteni az energiaszükséglet biztosítására. Arról azonban nem volt szó a közmeghallgatáson, hogy az energia tárolására is létre kell hozni felépítményt. Ezek hol lesznek? Mekkora a területigényük ezeknek? Mikor kezdik az építkezést, mikorra fejezik be? És ahogy növekszik a gyár termelési kapacitása, azzal miként tart lépést a naperőműpark és a tárolótér fejlesztése?
Szilágyi Balázs: Szabványos konténer kialakítású energiatároló rendszerről van szó. Ennek elhelyezése nem okoz kihívást.

Valóban igaz, hogy a végső cél a gyár karbonsemlegessége? Ezt milyen módszerrel, eszközökkel és mikorra tervezik elérni?
Szilágyi Balázs: A termékek maguk is a karbonsemlegességet szolgálják. Megújuló energia felhasználásával és a karbonkibocsátás elnyelésével törekszünk a karbonsemlegességre.

A debrecenieknek a gyár energiaellátásával kapcsolatban három félelme jutott el hozzánk. 1. Elveszi az elektromos energiát a várostól, és nem lesz áram a lakosságnak. 2. A naperőművek és a tárolókapacitás hatalmas területeket vesz el a település határában. 3. A visontai és/vagy tiszaújvárosi hőerőműből kerül ide az energia, a vezetékek pedig elcsúfítják a várost, annak környékét. A félelmekben, feltevésekben megfogalmazottaknak van-e valóságalapja? Beleértve, hogy távolról szállítják majd ide az energiát. Amennyiben igen, akkor azt hogyan lehet megvalósítani a város lakosságának biztonságát, egészségét, komfortérzetét figyelembe véve?
Szilágyi Balázs: Külön áramvezeték-bekötést kap a Déli Ipari Park, nem érinti a lakosság energiaellátását. A gyár épületeinek tetején tervezünk napelemeket elhelyezni. Külön naperőmű Debrecentől távolabb létesülhet.

Hány embert foglalkoztatnak majd a gyár zavartalan energiaellátásának biztosítására? Milyen szakembereket igényel a gyárnak ez a részlege?
Szilágyi Balázs: A CATL energiamenedzsment rendszere a legfejlettebb technológiát fogja alkalmazni, és a legmagasabb sztenderdeknek fog megfelelni.

Az akkumulátorgyár építésével, működésével kapcsolatos cikksorozatunkat természetesen folytatjuk, és reméljük, a következő, a gyár vízellátását firtató kérdéskörre konkrét válaszokat kapunk. Ugyanakkor a Cívishír nem zárkózik el az energiaellátással kapcsolatos kérdéseire adott teljesebb, pontosabb, a feltett kérdésekre választ adó információk közlésétől sem.

CH

CATLenergiaellátás

Hirdetés

Hirdetés

Gazdasági hírek

Helyben járó

Fekete-Győr András Debrecenről szónokolt a parlamentben

Helyben járó

Hello Szakma! – fókuszban a pályaválasztás Debrecenben

Helyben járó

Ünnepel a Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

Hajdú-Bihar

A mikepércsi kerékpárosok nagyon fognak örülni ennek a fejlesztésnek!

Közélet

Nettó átlagkereset: 385 ezer 600 forint

Gazdaság

Családi pótlék: az összeg 15 éve befagyott

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

Helyben járó

Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

Közélet

Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

Közélet

Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

Hajdú-Bihar

Püspökladányban is kopogtat a BMW?

Helyben járó

A Hajdúszoboszlón lakó vendégmunkásokról forgatott az RTL

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Helyben járóGazdaság

    Értékes telken adna túl a debreceni önkormányzat

  • Helyben járóGazdaság

    Több száz koporsót vesz a debreceni cég

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Falvakba, kisvárosokba telepít automatát a GLS

  • KözéletGazdaság

    Kibővíthetik a csokot

  • Helyben járóGazdaság

    A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. 50 éves

Hirdetés

Időjárás

Hirdetés

Legnézettebb

  • Helyben járóBűn

    Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

    Két vidéki banda csapott össze.

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

    A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.

  • Közélet

    Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

    Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.

  • Közélet

    Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

    A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Püspökladányban is kopogtat a BMW?

    A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.

Hirdetés

Programajánló

2023. Szeptember

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 01

Programok

  • Debrecenben is futnak a mellrák ellen

  • Kinyitja a tudomány kapuit a Debreceni Nemzetközi Iskola

  • Feldíszítik az eget a Hortobágy felett

  • Vigassággal köszöntik az őszt Nagymacson

  • Az Elefánt és a Platon Karataev is ellátogat Debrecenbe

Bulvár

Bűn
rendőrséggyorshajtás

L.L. Junior 100 km/órával hajtott át a Petőfi hídon, és még videózott is

Bulvár
zenehalál

Elhunyt az olasz, akinek a dalait az egész világ ismerte

Bulvár
erőszakáldozat

Megyeri Csilla: Az áldozathibáztatás megforgatta bennem a kést



Legolvasottabb

  • Jubilánsait ünnepelte a debreceni orvosi kar

    2023.09.25

  • Látta valaki, ahogy felborult ez az autó?

    2023.09.26

  • Klórgáz miatt vonultak a Nagyerdőre

    2023.09.25

Kiemelt

  • Egy lépéssel közelebb a Debrecen és Szeged közötti út négysávosításához

    2023.09.26

  • Gyász! Elhunyt a debreceni sportélet nagy öregje

    2023.09.26

  • Új meddőségi központot avattak Debrecenben

    2023.09.26

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.27)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem