Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Befejezték a munkát a csomópontban.
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
Az influenzajárvány idején újra és újra felvetődik a debreceni vakcina-előállítás kérdése.
Karácsonyi ebéd a debreceni hajléktalanoknak
Karácsonyi ebéd a debreceni hajléktalanoknak
Többfogásos menüt szolgálnak fel az elesetteknek.
Szájápolással tehetsz a szívinfarktus ellen
Szájápolással tehetsz a szívinfarktus ellen
Alkalmazható népegészségügyi eredményt értek el Debrecenben
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Gohér utca, Egyetem tér, Vekeri-tó – ezek is szóba kerültek az ülésen.
Fényből fűzött reménység karácsony előtt
Fényből fűzött reménység karácsony előtt
Szeretetdobozokkal és hosszú távú összefogással segít a református szeretetszolgálat és a vármegye.
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
A levegőhigiénés index rendszere négy kategóriát tartalmaz.
Máris új vezetője van a Szőlő utcai javítóintézetnek
Máris új vezetője van a Szőlő utcai javítóintézetnek
Nick János Debrecenben tanult, szabolcsi gyermekvédelmi központban dolgozott.
Reagált a debreceni képviselő: nincs tartozása
Reagált a debreceni képviselő: nincs tartozása
Korbeák György közleményt adott ki.
Nélkülözők karácsonyát teszi szebbé a Dorkász
Nélkülözők karácsonyát teszi szebbé a Dorkász
1500 kék vödröt szeretnének átadni Debrecenben.
Ráerősít az ünnepekre a MÁV
Ráerősít az ünnepekre a MÁV
A megszokottnál több jármű közlekedik.
A magyarok a száraz bort preferálják
A magyarok a száraz bort preferálják
Sört a felnőtt lakosság több mint fele fogyaszt.
Csomagküldési panaszok: már a GVH is vizsgálódik
Csomagküldési panaszok: már a GVH is vizsgálódik
Olyan megoldást keresnek, amely javítja a fogyasztók helyzetét.
Országgyűlés: debreceni öngyilkossági kísérleteket emlegettek
Országgyűlés: debreceni öngyilkossági kísérleteket emlegettek
Pedofilvédő, gyerekbántalmazó szörnykormány - mondta az ellenzéki.
Terror: a harmadik magyar áldozatot is megnevezték
Terror: a harmadik magyar áldozatot is megnevezték
Nagyszőlősön született 1946-ban.
Több mint ezer hamis mezt foglaltak le
Több mint ezer hamis mezt foglaltak le
Egy webáruházra csaptak le.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Fenyőfa: az igazi környezetbarátabb, mint a mű
Fenyőfa: az igazi környezetbarátabb, mint a mű
A karácsonyra szánt fenyőfákat erre a célra kialakított ültetvényeken nevelik.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Helyreáll a rend a debreceni kereszteződésében
Befejezték a munkát a csomópontban.
Hirdetés
Egymilliárdos „örökség”, rendőrségi ügyek Nyíradonyban
Egymilliárdos „örökség”, rendőrségi ügyek Nyíradonyban
Kemény számokkal és ígéretekkel állt a lakosság elé a városvezetés.
Hirdetés
Hirdetés
Fehér karácsony helyett szürkeség jut
Fehér karácsony helyett szürkeség jut
Borult, párás, ködös időre számíthatunk a következő napokban.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Infláció: Varga Mihály ezt jósolja
Az alapkamat maradt 6,5 százalék.
Egy bérlet, ami mindent visz – Debrecenben is
Létrejött a debreceni és az állam közlekedési társaságok közötti tarifaközösség.
Sámsoni úti négysávosítás: itt az idő?
A Debreceni Törvényszék és az Alkotmánybíróság is elutasította a felperesi kereseteket, panaszokat.
Magyar gazdák tüntetnek Brüsszelben
Az eseményre minden uniós tagállamból érkeznek résztvevők, összesen csaknem 10 ezren.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Hirdetés
Hirdetés