Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Kapu Tiborék Debrecenben mondták...
Kapu Tiborék Debrecenben mondták...
Videón a Debreceni Egyetemen készült közönségtalálkozó.
Lakástűz a debreceni panelben
Lakástűz a debreceni panelben
Negyvenöt embert elzárkózásra szólítottak fel.
Több ezer ember tombolt a debreceni stadionshow-n
Több ezer ember tombolt a debreceni stadionshow-n
Az egyetemi bulin még Kapu Tibor is fellépett. +Fotók
Jön a második Alumni Fesztivál Debrecenben
Jön a második Alumni Fesztivál Debrecenben
A Szenior Egyetem rendhagyó előadással készül és gyerekprogramok is lesznek.
Debreceni felfedezésekre hívnak a hétvégén
Debreceni felfedezésekre hívnak a hétvégén
Várostörténeti séta, fontos épületek bemutatása, fotókiállítás, filmvetítés.
Tűzoltók az Aranybikánál
Tűzoltók az Aranybikánál
Négy debreceni egység érkezett a helyszínre.
Bolyai-ösztöndíj: 13 debreceni kutatót támogattak
Bolyai-ösztöndíj: 13 debreceni kutatót támogattak
A legkiemelkedőbb fiatal tudósok munkáját ismerték el.
Kilencfős debreceni droghálózatot számoltak fel
Kilencfős debreceni droghálózatot számoltak fel
Az iratok már az ügyészségen vannak.
Csőtörés: vízhiány a debreceni utcában
Csőtörés: vízhiány a debreceni utcában
Lajtos kocsival biztosítják a vízvételi lehetőséget.
Mérgező gáz egy bárándi házban
Mérgező gáz egy bárándi házban
Egy embert kórházba szállítottak.
Súlyos vádak a debreceni állatkert volt vezetőjétől
Súlyos vádak a debreceni állatkert volt vezetőjétől
Az önkormányzat pedig vizsgálatról és súlyos szakmai hibákról ír.
Ruszin-Szendi Romulusz: lefoglalták a fegyverem
Ruszin-Szendi Romulusz: lefoglalták a fegyverem
Fegyverrel az oldalán jelenhetett meg a párt egyik vidéki rendezvényén.
Lázár János „történelmi” bejelentése
Lázár János „történelmi” bejelentése
Megkezdtük 869 új busz beszerzését - írja a miniszter.
Régi lőszereket találtak egy magyar gimnáziumban
Régi lőszereket találtak egy magyar gimnáziumban
Az intézményt egy időre kiürítették.
Matricavásárlás: rekordot hozott a nyár
Matricavásárlás: rekordot hozott a nyár
Több mint 4,7 millió úthasználati jogosultságot vettek a közlekedők.
Ismét fizetős lesz a belépés Velencébe
Ismét fizetős lesz a belépés Velencébe
A jegy nélküli látogatókra ötven eurótól háromszáz euróig terjedő bírságot szabhatnak ki.
Lavrov nem akar európai vezetőket a tárgyalóasztalnál
Lavrov nem akar európai vezetőket a tárgyalóasztalnál
Moszkva ragaszkodik a biztonsági garanciákhoz.
Újvidéki tragédia: újabb vádemeléseket jelentettek be
Újvidéki tragédia: újabb vádemeléseket jelentettek be
Elmulasztották az állomásépület szerkezetének a karbantartását is.
Tízből csak nyolc sofőr köti be magát
Tízből csak nyolc sofőr köti be magát
A gépjárművezetők objektív felelősségévé tette a biztonsági övek becsatolását a gépjárművek hátsó ülésén is.
Elhunyt a Debrecenben született költő
Elhunyt a Debrecenben született költő
A nemzet művészének számos verseskötete jelent meg.
Ismét vízum nélkül utazhatunk Amerikába
Ismét vízum nélkül utazhatunk Amerikába
Feloldják a korlátozásokat.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kapu Tiborék Debrecenben mondták...
Kapu Tiborék Debrecenben mondták...
Videón a Debreceni Egyetemen készült közönségtalálkozó.
Hirdetés
Hirdetés
Lakástűz a debreceni panelben
Lakástűz a debreceni panelben
Negyvenöt embert elzárkózásra szólítottak fel.
Hirdetés
Hirdetés
Tóvizi Petra: küzdünk, hajtunk és kaparunk
Tóvizi Petra: küzdünk, hajtunk és kaparunk
Most már a világbajnokság van a szemünk előtt- mondta a debreceniek beállója.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Lázár János „történelmi” bejelentése
Megkezdtük 869 új busz beszerzését - írja a miniszter.
Kétszázmilliós bírságot kapott a Wolt-csoport
További élelmiszerbiztonsági és munkavédelmi eljárások is folyamatban vannak.
Hello Szakma újra a Nagyerdei Stadionban
Több mint 80 kiállító várja az érdeklődőket Debrecenben.
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Kúriai fejlesztések európai uniós forrásból.
Támogatott tartalom
Jöjjön az év utolsó grillezése!
Jöjjön az év utolsó grillezése!
Ezekre az eszközökre lehet még szükséged.
A legkiválóbb gyógyszerészeket keresik
A legkiválóbb gyógyszerészeket keresik
Pályázatot írt ki a Richter: a díjazottak kategóriánként bruttó kétmillió forint értékű elismerésben részesülnek.
Új lendületet kap Hajdú-Bihar aktív turizmusa
Új lendületet kap Hajdú-Bihar aktív turizmusa
Aláírták a 4,3 milliárd forintos támogatási szerződést.
Hirdetés
Hirdetés