•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Beszakadt az úttest DebrecenbenNem áll meg a villamos a debreceni Honvéd utcánálOnline ügyfélszolgálat indult a családtámogatások miattDEAC: Sopronban kezdenek a kosárlabdázókAutó ütközött teherautóval HajdúhadháználÚjabb nagyszerű debreceni sikerBM: rémhírek terjednek a szülők közöttOtthonosabbá, komfortosabbá tennék BerekböszörménytBemutatták az ország kenyerét DebrecenbenÍgy alakul a közlekedési rend a virágkarnevál idején

Hirdetés

Helyben járóközgyűlésDebrecenNagyállomásberuházásVarga ZoltánfőpályaudvarPapp LászlóGondola Zsolt ZoárdSzabó Benceintermodális csomópont

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír

2020.10.26. 14:53

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Maradna a jelenlegi hurok is a villamospálya esetében a tervezett négyvágányos „fej” helyett

A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.

Hirdetés

Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállítára, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

RaL

közgyűlésDebrecenNagyállomásberuházásVarga ZoltánfőpályaudvarPapp LászlóGondola Zsolt ZoárdSzabó Benceintermodális csomópont

Hirdetés

Gazdasági hírek

Helyben járó

Nemzetgazdaságilag kiemelt beruházás lett a CATL Debrecenben

Helyben járó

Fővárosi segítséggel fejlesztik a debreceni ködszínházat

Hajdú-Bihar

Hajdúböszörményi cég végzi az ebesi utak fejlesztését

Helyben járó

Debrecen polgármestere bedobja a törölközőt, ha ez bekövetkezik

Hajdú-Bihar

Befejezéséhez közeledik az ivóvízjavító program Berettyóújfaluban

Helyben járó

CATL-beruházás: az ellenzék a közgyűlésre hívja a városlakókat

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Totális káosz a forgalmas debreceni kereszteződésnél

Helyben járó

Bezár a menő debreceni szolárium, mert hatszorosára nőtt az áramszámla

Helyben járó

Elhunyt a szívsebészet nagy alakja

Helyben járó

Aggályok a debreceni akkumulátorgyár miatt

Helyben járó

Augusztus 20-án Debrecen tűzijáték helyett fényfestéssel ünnepel

Helyben járó

Megszólalt a Debrecenben megtámadott lány

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Újabb ipari parkokat hozna létre Berettyóújfalu

  • Gazdaság

    Nagyobbnak érezzük az áremelkedést a valódinál

  • Gazdaság

    Rezsi: elkezdődött az „új korszak”

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Gyógyhellyé nyilvánították Hajdúböszörmény fürdőjét

  • Helyben járóGazdaság

    Varga Zoltán nem hiszi, hogy óriás akkumulátorgyárról álmodnak a debreceniek 

Hirdetés

Olvassa online! Kattintson!

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Időjárás

Legnézettebb

  • Helyben járó

    Totális káosz a forgalmas debreceni kereszteződésnél

    Ottjártunkkor is majdnem összeütközött két autó – videóval.

  • Helyben járóGazdaság

    Bezár a menő debreceni szolárium, mert hatszorosára nőtt az áramszámla

    A tulajdonos érthetően nem dolgozik csak azért, hogy villanyszámlát fizessen.

  • Helyben járóCampus

    Elhunyt a szívsebészet nagy alakja

    Péterffy Árpád új szinte emelte a debreceni szívsebészetet.

  • Helyben járóGazdaság

    Aggályok a debreceni akkumulátorgyár miatt

    Civil Fórum Debrecen Egyesület: problémás vízigény, több ezer ázsiai érkezhet.

  • Helyben járóProgramok

    Augusztus 20-án Debrecen tűzijáték helyett fényfestéssel ünnepel

    Tizenhárom virágkocsit láthat a közönség.

Programajánló

2022. Augusztus

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04

Programok

  • Menő fellépők koncerteznek a debreceni karneváli héten

  • Dzsessz és bor az erdőben: elindult a Debreceni Bor- és Jazznapok!

  • Augusztus 20-án Debrecen tűzijáték helyett fényfestéssel ünnepel

  • Kaba a chilievés európai központja

  • Egy gyergyói együttes is ingyenes koncertet ad a Debreceni Virágkarneválon

Hirdetés

Bulvár

Bulvár
sörkávé

Ön kiadna egy korsó sörért 1300 forintot?

Bulvár
autóbalesetAnne Heche

Lekapcsolták a gépekről az amerikai színésznőt

Sport
esküvőúszás

Hosszú Katinka titokban megy férjhez



Legolvasottabb

  • Debrecen polgármestere bedobja a törölközőt, ha ez bekövetkezik

    2022.08.18

  • Ki kell tölteni a papírt, különben büntetés jár!

    2022.08.17

  • Beszakadt az úttest Debrecenben

    2022.08.19

Kiemelt

  • Nemzetgazdaságilag kiemelt beruházás lett a CATL Debrecenben

    2022.08.19

  • Már el is ítélték a debreceni lány támadóját!

    2022.08.18

  • Eb-döntős a debreceni atléta

    2022.08.18

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2022.08.19)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem