Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
Lázár János szerint ez is szóba került Debrecenben.
Gyalogosgázolás a debreceni kereszteződésben
Gyalogosgázolás a debreceni kereszteződésben
Rendőrök, mentők a helyszínen.
CATL: lesz második debreceni ütem
CATL: lesz második debreceni ütem
A munkaerőtoborzás nem könnyű, de azt mondják, tartanák magukat ahhoz, hogy a dolgozóik kétharmada magyar legyen.
Terelőútvonalon nyolc debreceni buszjárat
Terelőútvonalon nyolc debreceni buszjárat
A Külsővásártéren zajló munkálatok miatt.
A közlekedést is érinti a debreceni ronda pulcsis futás
A közlekedést is érinti a debreceni ronda pulcsis futás
A villamosok, a buszok és a trolik menetideje is változhat.
Egy este egy kiváló debreceni társaságban
Egy este egy kiváló debreceni társaságban
A Délibáb látta vendégül a Cívishírt.
Új irányt vett a Tankcsapda
Új irányt vett a Tankcsapda
Tátrai Tibor és Lukács Peta is közreműködik az új debreceni dalban.
Baleset a Péterfián: nem járnak a villamosok
Baleset a Péterfián: nem járnak a villamosok
Ritka a balesetmentes reggel Debrecenben.
Megúszhatja a börtönt a nyírábrányi gázoló
Megúszhatja a börtönt a nyírábrányi gázoló
Halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emeltek vádat Debrecenben.
Magyar Péter Debrecenbe jön
Magyar Péter Debrecenbe jön
A Csapó utcára várja a híveit.
Gyermekvédelem: a sportszervezetek felelőssége óriási
Gyermekvédelem: a sportszervezetek felelőssége óriási
Egy friss kutatás szerint a fizikai bántalmazás különböző formái is jelen vannak a sportban.
Tigriskölyköt találtak egy tiszafüredi házban
Tigriskölyköt találtak egy tiszafüredi házban
Kábítószert kerestek a rendőrök.
Magyar Péter Debrecenbe jön
Magyar Péter Debrecenbe jön
A Csapó utcára várja a híveit.
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Jelentősen meggyorsíthatja az ügyintézést.
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
800 ezren ma is készpénzben kapják a járandóságukat.
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
A liszteriózist nehéz megkülönböztetni egyéb élelmiszer-fertőzésektől.
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Megindokolják, hogy mi szól a cívisváros mellett.
Emlékérmen Kapu Tibor és Cserényi Gyula
Emlékérmen Kapu Tibor és Cserényi Gyula
A magyar űrrepülés előtt tiszteleg a jegybank.
A főutakon emelkednek a díjak – a kamionok számára
A főutakon emelkednek a díjak – a kamionok számára
A bírság összege is változik januártól.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A magyar válogatott legyőzte Romániát
A magyar válogatott legyőzte Romániát
Kulcsfontosságú két pontot gyűjtöttek a kézilabdázók.
Hirdetés
Hirdetés
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
Lázár János szerint ez is szóba került Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Jelentősen meggyorsíthatja az ügyintézést.
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
800 ezren ma is készpénzben kapják a járandóságukat.
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
A liszteriózist nehéz megkülönböztetni egyéb élelmiszer-fertőzésektől.
Állami céghez kerül a debreceni repülőtér
Az észszerűség az indok az erről szóló kormányhatározatban.
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Megindokolják, hogy mi szól a cívisváros mellett.
Támogatott tartalom
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
2026-ban is várja Önöket a Gulyás Tüzép csapata!
Megújult a bárándi úthálózat
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
A jövő kutatóinak mesterei: átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat.
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Különleges festmények és ritka műtárgyak a Villás Galériában.