civishir.hu
2019.05.30. 17:28
Papp László viszont örülne, ha a reptérfejlesztés ügyét összefüggéseiben kezelnék.
Miként várható volt, több ellenzéki képviselő fejezte ki nemtetszését amiatt, hogy a tavaly szempteberben a város többségi tulajdonába került Debrecen International Airport Kft. (a légikikötőt üzemeltető cég) számára 426 millió forintos önkormányzati tőkeinjekció vált szükségessé. A 2018-as pénzügyi beszámolón alapuló előterjesztés részleteiről a Cívishír is beszámolt.
Papp László (Fidesz–KDNP) polgármester a május 30-i önkormányzati közgyűlésen az általa korábban hangoztatottakat megismételve elmondta, stratégiai jelentőségű gazdaságpolitkai eszközként tekintenek a repülőtérre, amely kulcsfontosságú Debrecen nemzetközi regionális vezető szerepének erősítésében. Ezért szerinte a légikikötő megtartásában a város akkor is érdekelt, ha az még akár tíz éven át veszteséges. Ugyanakkor hangsúlyozta, a többségi tulajdon megszerzését követően a menedzsment elkezdett dolgozni a korábban kiszervezett, a működtetés szempontjából szükséges tevékenységek visszaszervezésén, a kereskedelmi és egyéb bevételek növelésén (ezek javítására reális lehetőséget látnak) és persze újabb légitársaságokkal is megállapodnának az utasforgalom tovább erősítése érdekében. Papp László hozzátette, a Wizzair második bázisgépének érkezését előkészítendő, szükség volt önkormányzati forrású fejlesztésekre, miként a repülőtér növekedésével a személyi létszámot is bővíteni kellett (csak a reptéri tűzoltóság kötelező állománya eléri a 40 főt).
![]() | Több mint 400 milliós tőkeemelésre szorul a reptér-üzemeltetőA veszteséges működésben nincs meglepetés, ez egy darabig még így is lesz. |
Madarasi István (MSZP) hozzászólásában arról beszélt, hogy bár tudomásul veszi a nemzetközi előírások teljesítését, megijeszti a tőkeinjekció nagyságrendje. A képviselő igényelné, hogy az üzemeltető cég csak olyan beszállítókkal, szolgáltatókkal szerződjön, amelyek szintén stratégiai kérdésként kezelik a debreceni reptér ügyét. Illetve nem szeretné, ha a repülőtér egy „DKV 2” lenne – utalt a debreceni közlekedési cég milliárdos nagyságrendű éves működési veszteségére. Arról is tudakozódott, hogy összesen mekkora összeget igényelne a reptér hosszabb távú fejlesztésének megvalósítása.
Varga Zoltánnak (DK) nagyon nem tetszik, hogy miközben a Debrecenben két bázisgéppel rendelkező Wizzair „hasít”, addig itt az adófizetők állják a cehhet. A képviselő ellentmondást lát abban is, hogy „ha sok az utas, magasabb a veszteség” (a 2017-es 212 millió forintos mínusznál alacsonyabb volt az utasforgalom, de a kettőnek igazából nem sok köze van egymáshoz). Varga szerint „nem okés a történet, nem stimmel a biznisz, ha ekkora a veszteség”, a politikus a veszteséges működés hátterében az önkormányzat többségi tulajdonossá válását vélte felfedezni. Ha a reptér nemzeti, stratégiai érdek, akkor üzemeltesse az állam – jelentette ki.
Gondola Zsolt (Civil Fórum) eleve az előterjesztés alapjául szolgáló pénzügyi beszámolót tartotta információszegénynek, és sokkal bővebb tájékoztatást kért egy módosító indítvány formájában.
![]() | Százmilliós mínuszokat is a nyakába vesz az üzemeltető céggel DebrecenAz állam hatalmas pénzeket tesz a reptér működtetésébe, de még így is odébb van a nullszaldó. |
Ágoston Tibor (független) megengedőbbnek bizonyult, „kezelhetőnek” nevezve a 426 milliós segítségnyújtást. – A múlt évhez képest idén százezrekkel több utast jósolnak, ha csak az éttermi fogyasztásaikat, a szállodafoglalásaikat és más hasonló költségeket veszünk figyelmbe, akkor is nagyon sok pénz csatornázódik be általuk a helyi gazdaságba – árnyalta a képet, míg Balázs Ákos frakcióvezető (Fidesz-KDNP) bölcs döntésnek nevezte az üzemeltetés visszavételét.
Kovács Ádám kabinetfőnök – akinek operatív feladatai vannak a reptérfejlesztési koncepció megvalósításában – emlékeztetett, az egymilliós utasforgalom alatti regionális repülőterektől az európai uniós irányelvek alapján sem elvárható az önfenntartó működés, éppen ezért van lehetőség a támogatásukra. Ő maga a 2020-as évek közepére teszi a saját lábra állás időpontját, mint rámutatott, egy harmadik bázisgép érkezéséig lehetnek elvégzendő beruházási igények mind infrastrukturálisan és eszközökben, mind létszámban. Szót ejtett arról is, hogy a már említett kereskedelmi-szolgáltatási növekedés mellett a charterjáratok számában komoly előrelépési lehetőség van (Kassán kétszer annyi ilyen járat működik). Megemlítette, a közbeszerzési szakasznál tart a tűzoltólaktanya-tervezés, a kerítésépítés, a kifutópályák terveztetése.
Papp László reagálásában visszautasította azt az ellenzéki vádat, mely szerint a tavaly szeptemberi közgyűlési döntés során (a többségi tulajdon megszerzéséről) nem voltak korrektek. A polgármester felidézte, a közgyűlés annak tudatában szavazott, hogy már egy 2018-as augusztusi kimutatás is 299 millió forintos veszteséget jelzett a múlt év első nyolc hónapjára vonatozóan.
Bár a konszenzus híve, ezúttal nem támogatta Gondola Zsolt módosító indítványát, mondván, a repülőlőtérfejlesztési koncepció nyilvánosságra hozása éppen a város érdekeivel ütközne (nem kívánja „a konkurens Nagyvárad és Kassa orrára kötni a terveket”). Abban viszont partner, hogy két héten belül szűk körben megossza az elképzeléseket az ellenzékkel (nem mellesleg „örömmel konstatálná, ha debreceni közgyűlés összefüggéseiben látná, kezelné a kérdést”).
![]() | Új főnök a debreceni repülőtér üzemeltetésébenTávolsági buszállomáshoz hasonlították a légikikötőt – a városvezetés e tekintetben is változást ígér. |
A 2019-es üzleti év eredményességében már meg kell jelennie az intézkedéseinknek – mondta, hozzátéve, ő maga az üzleti tárgyalásaik alkalmával pontosan érzékeli, hogy bár az üzemeltetés mínuszos, a szaldó a város szempontjából vastagon pozitív. Ezzel egyértelműen kifejezte: az elmúlt évek sikeres gazdaságfejlesztése nehezen lett volna kivitelezhető a légiközlekedés jelenléte nélkül.
RaL
A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.
Két vidéki banda csapott össze.
Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.
A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.
A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.25)