A BMW egyik beszállítója is Hajdúböszörményben telepedhet le
Átadás előtt van Hajdúböszörmény első, 8,5 hektáros ipari parkja, de már elkezdődött a város második, kétszer hatvan hektáros ipari területére vonatkozó kialakítás előkészítése. – Fontos, hogy minél több termelő cég telephelyet találjon Hajdúböszörményben, és ezzel munkához juttathassuk a Tungsram megszűnésével elbocsájtott embereket, továbbá a városunkból naponta eljáró 1500-2000 dolgozó egy része is lakóhelyén találhat munkát.
Ezzel együtt településünk népességszámának stabilizálását is szolgálhatják az ipari parkok, hiszen az ide dolgozni járók akár állandó lakóhelyüknek is választhatják Hajdúböszörményt.
A helyi adóbevétel is jelentősen növekszik majd; az önkormányzat az idén 1,2 milliárd forintot tervezett az iparűzési és az építményadóból. Ez megduplázódhat, ha a teljes ipari területet belakják a cégek – sorolta Kiss Attila, Hajdúböszörmény polgármestere mindazokat a pozitívumokat, amelyeket az ipari parkok létesítésétől vár a városvezetés.
Pékségtől a logisztikáig
– A 2010-es évek elején Hajdúböszörményben már látható volt, hogy a város legnagyobb munkaadója, a mintegy ezer dolgozót foglalkoztató General Electric előbb-utóbb be fog zárni, mert a cég ott gyártott fényforrásai felett eljárt az idő. Több száz munkahelyet kellett volna létrehozni úgy, hogy nem tudtuk pontosan, mikor került lakat a gyárra. Aztán 2017-ben a General Electric jelentős helyi iparűzési adócsökkentést jelentett be, ezzel igazolódni látszott a korábbi feltevésünk a gyárbezárásról. 2018-ban a Területi Operatív Program-ban ipari terület fejlesztésére adtunk be pályázatot azért, hogy oda munkahelyteremtő beruházások érkezzenek. A várostól nyugatra, az autópálya-lehajtó szomszédságában lévő 8,5 hektáros önkormányzati tulajdonú terület átalakítására elkészítettük a tervet. A megvalósítás első részében teljesen felújítottuk az Újvárosi utcát, a másodikban kiépítettük a teljes infrastruktúrát, míg a napokban befejeződő harmadik lépcsőben az ipari park és a város kapcsolatát biztosító utat építettük meg.
Az ipari park létrehozása telitalálat volt, hiszen kilenc hajdúböszörményi központú vagy helyi telephellyel rendelkező kis- és középvállalkozás vásárolta meg a 8,5 hektár területet.
Közülük kettő a közeljövőben elkezdi a beruházását, és várhatóan 2023-ban már termelni is fog. A kilenc cég között van pékség, tervezőiroda, továbbá logisztikai és építőipari érdekeltségű vállalkozás. Összesen százas nagyságrendben foglalkoztatnak majd dolgozókat.
Itt a BMW beszállítója
Mindeközben azonban kiderült, hogy akkora az érdeklődés a hajdúböszörményi ipari célú területek iránt, hogy a városnak újabb ipari parkokra is szüksége lenne. Erre tökéletesen alkalmasnak bizonyult a már említett 8,5 hektáros ipari park tőszomszédságában, az autópálya két oldalán lévő 60-60 hektár nagyságú, állami tulajdonban lévő, de az önkormányzat által használt földterület. A hajdúböszörményi városvezetés előrelátását bizonyítja, hogy a napokban átadandó ipari park infrastruktúráját már úgy építették meg, hogy az folytatódhat a kétszer 60 hektáros területen. Ennek kiépítésében is a TOP-os pályázati támogatások segítenek. A tervezést azonban most el kell kezdeni.
Ide – mondta Kiss Attila – már bejelentkezett a majdani ipari parktól mindössze 10 kilométerre létesülő BMW-gyár egyik beszállítója.
Ipari terület iránt érdeklődő cégek – külföldről és belföldről egyaránt – hetente keresik az önkormányzatot, ám ezek kilétéről, tevékenységükről a tárgyalások jelenlegi szakaszában további információkkal nem szolgálhatott a városvezető. Kiss Attila attól nem tart, hogy a 120 hektáros új ipari parkban maradnak üres területek. Sőt – ahogy fogalmazott – meglepődne, ha a nagy ipari park egy éven belül nem népesülne be. Bár fokozódott az érdeklődés a hajdúböszörményi ipari parkok területei iránt, a polgármester úgy érzi, hogy nincs szükség újabbra. Ha elkészül a 120 hektáros, akkor befejezettnek tekinthető a város ezirányú tevékenysége. Ha azonban idővel mégis akadna igény újabb területekre, az autópálya környezetében vannak még átalakítható részek, bár azok nem állami és nem önkormányzati tulajdonúak. Kiss Attila úgy látja, a sztráda, a sztrádalehajtó kulcsfontosságú a gazdasági egységek megtelepedése szempontjából.
Segít, amivel csak tud
– A város önkormányzata nem tud közvetlenül kedvezményeket adni a betelepülő cégeknek, hiszen a gazdaságnak ezt a szegmensét az Európai Unió pontosan szabályozza – válaszolt a Cívishír kérdésére Kiss Attila. – Közvetett támogatást azonban adhat, mégpedig azzal, hogy a beruházó dedikált alpolgármesteri segítséget kaphat, ami biztosíthatja az ügyintézés folyamatosságát, gyorsíthatja az ügymenetet. Támogatást jelenthet az is, ha a telephelyen sokan dolgoznak, akkor a helyi buszközlekedést át tudjuk szervezni úgy, hogy a gyár előtt legyen megállóhely. Továbbá a helyi szakoktatásban is alkalmazkodhatunk az igényekhez. Igaz, nincs oktatási intézmény önkormányzati fenntartásban, de az intézményvezetőkkel napi kapcsolatban vagyok.
T.T.