civishir.hu
2010.06.13. 14:19
Debrecen – 1903. USA. A huszonéves William S. Harley és Arthur Davidson bemutatja az első Harley-Davidson motorkerékpárt. A nevüket viselő motor státusszimbólum az egész világon, sőt mi több, élő legenda. +Képgaléria
1903-tól kezdve szinte minden nemzeti motorversenyen és megbízhatósági próbán rendre első helyezést értek el a Harley-Davidsonok (illetve ezekkel a motorkerékpárokkal versenyezők). Töretlen népszerűsége (talán „egyszerűségén”, de mégis robosztus felépítésén kívül) abban rejlik, hogy nem létezik száz százalékban szabvány motorkerékpár: minden Harley-Davidson tükrözi tulajdonosa ötleteit és egyéniségét. A több mint 100 éves sikeres gyártás-fejlesztést csak a két világháború fogta vissza, de a Harley-Davidson mint márka ekkor sem tétlenkedett. Az első világháború idején az amerikai hadsereg 20 ezer motorkerékpárt használt a hadszíntéren, amelyeknek több mint a fele Harley-Davidson volt.
A II. világháború kezdetekor a kereskedelmi motorgyártást felfüggesztik, a gyártás katonai felhasználásra állt át. A háború végére a Harley-Davidson 90 ezer WLA modellt gyártott le katonai használatra.
Jönnek a chopperek!
A Harley-Davidson következő, nagy stílusbeli újítása negyed század múlva következett. A 60-as évek közepe a motorkerékpár-gyártás történetében mérföldkőnek számított. Ekkor jött el a hosszú motorkerékpárok, a chopperek ideje. A meghosszabbított villacsövek, a felcsavart kormány, a fék nélküli első kerekek szintén a versenymotoroktól erednek. Persze ezeket a valaha gyakorlatiasnak számító változásokat a hatvanas, hetvenes években már túlzásba vitték a chopperek építői. A chopper ekkorra már sajátosan amerikai művészetté nőtte ki magát. A 80-as években divatos bodybike-okat ma újra felváltják a leegyszerűsített formájú gépek.
Electra, a szexi
Az évszázados gyártásból emeljünk ki egy modellt! Egyet, amit mindenki felismer, egyből azonosítani tud és biztosan kivált belőle valamit. Ez az Electra Glide, az 1965-ben debütált V2-es modell, ami egyébként a Harley-Davidson első önindítós gépe. Miért ez modell? Kevés olyan jármű van, amelyik megtartva stílusát, közel 40 éven át ugyan azt a nevet viselte, és viseli ma is. Az alapvető túrafelszerelésekkel ellátott Electra Glide Standard megbízható, hosszú utakra tervezett motorkerékpár, ami különösebb átépítés nélkül önmagában is jól használható, viszont az egyedi továbbépítéshez is rendkívül alkalmas alapot biztosít.
Mélyen a zsebbe kell nyúlni
Meg kell felelni a mai kor műszaki és biztonsági követelményeinek, így 2009-re a legjobban átdolgozott modell(család) lett, teljesen új vázat kapott, minden modellben széria az ABS fékrendszer. Fontosabb műszaki jellemzői: Gumibakos felfüggesztésű 1584cc Twin Cam 96 motor, ESPFI elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel, 6-fokozatú váltómű, aktív szabályzású szívó és kipufogó rendszer, fekete porfestésű motor króm szerelvényekkel, elöl és hátul összesen három Brembo rendszerű féktárcsa ABS-szel támogatva. Zárható GTX oldaldobozok, egy darabból álló kétszemélyes Electra Glide komfortülés, indításgátlóval kialakított biztonsági riasztórendszer. Súlya 353 kilogramm. Az Electic Glide Standard új ára 5 millió 633 ezer forint, mely tartalmazza a regisztrációs adót és a 25 százalékos áfát is.
(A Harley-Davidson kiállítás június 20-ig tekinthető meg a Fórumban.)
Zágonyi Zsolt
A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.
Két vidéki banda csapott össze.
Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.
A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.
A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.24)