Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Duna: az elherdált lehetőség

| 2011. 09. 14. | 14:58:15
A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?
Duna: az elherdált lehetőség
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?

Nemrégiben két teljes napot töltöttem a Dunán: egy nagyhírű hajdani magyar vontatóhajó, a Sopron fedélzetén készítettem riportot. Jó volt látni, milyen nagy a forgalom a folyón! Szinte egymást érték a kisebb-nagyobb és egészen hatalmas teherhajók, a tolóhajó elé szép sorba kötött bárkák (ahogy a hajósok nevezik: tolatmányok), no és persze a kirándulóhajók meg a „kabinosok”, azaz a szállodahajók. Aztán az első nap végén feltűnt valami – elkezdtem figyelni, milyen zászló alatt hajóznak a járművek. Az eredmény megdöbbentő…

Ha nem számítjuk a Budapest és a Duna-kanyar között közlekedő kirándulóhajókat és a szárnyasokat, akkor két teljes nap alatt mindösszesen 1, azaz egyetlen hajóval találkoztunk, amely tatján magyar zászló lobogott!

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás? Hová tűntek a magyar teherhajók, és hol vannak a magyar hajósok?

Az utóbbi kérdésre egyszerű a válasz. A magyar dunai hajósok ugyanazt csinálják, mint rég: a Dunán hajóznak. A Sopron kormányállásán üldögélve, s a rádióforgalmazást hallgatva egyre-másra ámultam, hogy akár szerb teherhajó, akár svájci zászló alatt közlekedő elegáns szállodahajó jött szembe, kapitányunk angol vagy német szavaira minduntalan magyar válasz érkezett. Nincs mit csodálkozni ezen: a dunai hajók nagy részén ma is magyar tisztek dolgoznak, és a legénység körében is rengeteg a honfitársunk. A magyar hajós nem vész el. Ha nincs magyar hajó, hát külföldi zászló alatt dolgoznak.

A magyar teherhajózás ugyanis gyakorlatilag tökéletesen megszűnt létezni. Ukrán, szerb, román, szlovák, osztrák, német, holland, francia, svájci, máltai zászlókat fúj a szél a dunai hajók tatján – magyar elvétve sem nagyon akad. Két nap alatt egyetlen… A Mahart hajdani hatalmas dunai flottáját eladták vagy lebontották, csak hírmondónak maradt meg belőlük néhány, egy maroknyi lelkes csapat jóvoltából, amely innen-onnan összekuncsorgott pénzből, javarészt a saját kezük munkájával mentettek meg néhány emblematikus magyar hajót az enyészettől. S hogy mit hagytunk elveszni mi, magyarok, a dunai hajózás egykori nagyhatalma? Mindazt, ami az ukránoktól a szerbeken át a hollandokig és a máltaiakig mindenkinek jó üzlet: a folyami áruszállítást. Csak mi nem törődünk vele, csak mi törődünk bele abba, hogy más keressen pénzt a mi folyónkon.

A Duna ma egy tizenkétezer kilométeres európai vízi út része – köszönhetően a lassan húsz éve működő Duna–Rajna–Majna-csatornának. Számoljunk! Egy kamion két konténert visz el egy kamion költségéért – egy konténerszállító folyami hajó ötszázat visz, öt kamion költségéből. Mi mégis országúton szállítunk (tisztelet a sajnálatosan csekély, vasúti szállításnak). Az Alföld gabonáját kamionok szállítják a csepeli kikötőbe, holott azt akár Szolnokon is be lehetne hajózni, és már mehetne is lefelé, Konstancába.
Ja, persze, nincsenek hajóink! Már nincsenek. De sebaj, itt vannak a hollandok, a németek, az ukránok és a többi hajós nép – majd ők megoldják a dolgot. Mi pedig integetünk nekik a partról.

Horváth Árpád
 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Elhunyt a The Cure gitárosa
Elhunyt a The Cure gitárosa
Perry Bamonte 65 éves volt.
Megszűnik tíz tévécsatorna Magyarországon
Megszűnik tíz tévécsatorna Magyarországon
A Comedy Centraltól is búcsúzunk.
Oscar-díj: máris kiselejtezték a magyar filmet
Oscar-díj: máris kiselejtezték a magyar filmet
Az amerikai filmakadémia közzétette 12 díjkategória szűkített listáját.
115 éve született a titkok asszonya
115 éve született a titkok asszonya
Karády Katalinra emlékezünk.
A Netflix nyerte a licitversenyt: övé az HBO
A Netflix nyerte a licitversenyt: övé az HBO
Sok pénzt fizetnek a teljes csomagért.
Új irányt vett a Tankcsapda
Új irányt vett a Tankcsapda
Tátrai Tibor és Lukács Peta is közreműködik az új debreceni dalban.
A Disney-nek játszik a hajdúsági virtuóz
A Disney-nek játszik a hajdúsági virtuóz
Ez korábban magyarnak még nem sikerült.
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Küzdősportról szóló filmre még nem volt példa a kortárs magyar filmtörténetben.
Rajzfilmünnep Debrecenben is
Rajzfilmünnep Debrecenben is
Valamennyi program ingyen látogatható.
Itt a Michael Jackson-film előzetese
Itt a Michael Jackson-film előzetese
A pop királyát az unokaöccse játssza. +Előzetes
Böszörményi rendező filmje Debrecenben
Böszörményi rendező filmje Debrecenben
Közönségtalálkozót tartanak a vetítés után.
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
A Tanácsköztársaságban betöltött szerepe miatt távozott.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
2026 a Ló éve: lendület és változás
2026 a Ló éve: lendület és változás
Felpezsdülhet az élet. Ha hagyjuk...
Hirdetés
Hirdetés
Hamász-finanszírozás? Letartóztatások Olaszországban
Hamász-finanszírozás? Letartóztatások Olaszországban
A palesztin nép iránti szolidaritás jegyében gyűjtöttek pénzt.
Hirdetés
Hirdetés
101 új mentőautóval bővül a flotta
101 új mentőautóval bővül a flotta
Ezzel az Országos Mentőszolgálat flottájának átlagéletkora 7 évre csökken.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Nincs alapja a magyarországi boltnyitásokról szóló információknak.
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
A december nem sokban emlékeztet a télre.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Támogatott tartalom
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Tudatos rendszer a gyógyszeres kezelés természetes kiegészítésére
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Hirdetés
Hirdetés