Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Duna: az elherdált lehetőség

| 2011. 09. 14. | 14:58:15
A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?
Duna: az elherdált lehetőség
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?

Nemrégiben két teljes napot töltöttem a Dunán: egy nagyhírű hajdani magyar vontatóhajó, a Sopron fedélzetén készítettem riportot. Jó volt látni, milyen nagy a forgalom a folyón! Szinte egymást érték a kisebb-nagyobb és egészen hatalmas teherhajók, a tolóhajó elé szép sorba kötött bárkák (ahogy a hajósok nevezik: tolatmányok), no és persze a kirándulóhajók meg a „kabinosok”, azaz a szállodahajók. Aztán az első nap végén feltűnt valami – elkezdtem figyelni, milyen zászló alatt hajóznak a járművek. Az eredmény megdöbbentő…

Ha nem számítjuk a Budapest és a Duna-kanyar között közlekedő kirándulóhajókat és a szárnyasokat, akkor két teljes nap alatt mindösszesen 1, azaz egyetlen hajóval találkoztunk, amely tatján magyar zászló lobogott!

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás? Hová tűntek a magyar teherhajók, és hol vannak a magyar hajósok?

Az utóbbi kérdésre egyszerű a válasz. A magyar dunai hajósok ugyanazt csinálják, mint rég: a Dunán hajóznak. A Sopron kormányállásán üldögélve, s a rádióforgalmazást hallgatva egyre-másra ámultam, hogy akár szerb teherhajó, akár svájci zászló alatt közlekedő elegáns szállodahajó jött szembe, kapitányunk angol vagy német szavaira minduntalan magyar válasz érkezett. Nincs mit csodálkozni ezen: a dunai hajók nagy részén ma is magyar tisztek dolgoznak, és a legénység körében is rengeteg a honfitársunk. A magyar hajós nem vész el. Ha nincs magyar hajó, hát külföldi zászló alatt dolgoznak.

A magyar teherhajózás ugyanis gyakorlatilag tökéletesen megszűnt létezni. Ukrán, szerb, román, szlovák, osztrák, német, holland, francia, svájci, máltai zászlókat fúj a szél a dunai hajók tatján – magyar elvétve sem nagyon akad. Két nap alatt egyetlen… A Mahart hajdani hatalmas dunai flottáját eladták vagy lebontották, csak hírmondónak maradt meg belőlük néhány, egy maroknyi lelkes csapat jóvoltából, amely innen-onnan összekuncsorgott pénzből, javarészt a saját kezük munkájával mentettek meg néhány emblematikus magyar hajót az enyészettől. S hogy mit hagytunk elveszni mi, magyarok, a dunai hajózás egykori nagyhatalma? Mindazt, ami az ukránoktól a szerbeken át a hollandokig és a máltaiakig mindenkinek jó üzlet: a folyami áruszállítást. Csak mi nem törődünk vele, csak mi törődünk bele abba, hogy más keressen pénzt a mi folyónkon.

A Duna ma egy tizenkétezer kilométeres európai vízi út része – köszönhetően a lassan húsz éve működő Duna–Rajna–Majna-csatornának. Számoljunk! Egy kamion két konténert visz el egy kamion költségéért – egy konténerszállító folyami hajó ötszázat visz, öt kamion költségéből. Mi mégis országúton szállítunk (tisztelet a sajnálatosan csekély, vasúti szállításnak). Az Alföld gabonáját kamionok szállítják a csepeli kikötőbe, holott azt akár Szolnokon is be lehetne hajózni, és már mehetne is lefelé, Konstancába.
Ja, persze, nincsenek hajóink! Már nincsenek. De sebaj, itt vannak a hollandok, a németek, az ukránok és a többi hajós nép – majd ők megoldják a dolgot. Mi pedig integetünk nekik a partról.

Horváth Árpád
 

Hirdetés
További híreink
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
Debrecenben is játszott a hollywoodi legenda
A Tanácsköztársaságban betöltött szerepe miatt távozott.
Rekordokat döntöttek a magyar filmek
Rekordokat döntöttek a magyar filmek
Több mint forint bevételt termeltek a hazai mozipénztáraknál
Meghalt Diane Keaton
Meghalt Diane Keaton
A különc elegancia és a filmes sokoldalúság ikonja 79 évet élt.
Kitüntették Bajoroszágban Leslie Mandokit
Kitüntették Bajoroszágban Leslie Mandokit
Művészete nemcsak a zenéről szól, hanem az emberi szabadságról és méltóságról is.
Éva Presszó: semmihez sem hasonlítható energia
Éva Presszó: semmihez sem hasonlítható energia
Tízéves a debreceni zenekar. Interjú.
Film készült a dúsgazdag debreceni családról
Film készült a dúsgazdag debreceni családról
„Tudta, hogy nem azok a «rohadt kapitalisták» vagyunk…”
Kosztümös remek a világ leghíresebb söréről
Kosztümös remek a világ leghíresebb söréről
Felsőbbrendűség, pénz, korrupció, szociális érzékenység - így vált világmárkává a Guinness.
Adj helyet! 75 éves D. Nagy Lajos
Adj helyet! 75 éves D. Nagy Lajos
A magyar rockzene örök frontembere ma is aktív.
Építészeti rekordok a magyar történelemből
Építészeti rekordok a magyar történelemből
„Európa mérnöki csodái" címmel indított új sorozatot a National Geographic.
Elhunyt Robert Redford
Elhunyt Robert Redford
Sokak nagy kedvence volt.
Magyar filmes siker Torontóban is
Magyar filmes siker Torontóban is
A forgatókönyv, a rendezés, az operatőri munka, a színészi játék és a vágás mind egységbe forrnak - így a zsűri.
Díjeső Enyedi Ildikó filmjének Velencében
Díjeső Enyedi Ildikó filmjének Velencében
A rendező örül annak, hogy a velencei közönség ráérzett a Csendes barát humorára. +Előzetes
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
WC-szünetet tartott a debreceni vonat
WC-szünetet tartott a debreceni vonat
A szolnoki állomáson intézhették el a dolgukat az utasok.
Hirdetés
Hirdetés
A forradalom leverésére emlékeznek Debrecenben
A forradalom leverésére emlékeznek Debrecenben
1956. november 4-én hajnalban indult meg a szovjet csapatok támadása.
Hirdetés
Hirdetés
Szoboszlai ismét a meccs legjobbja volt
Szoboszlai ismét a meccs legjobbja volt
Kiemelkedett a mezőnyből.
Gazdaság
Jól megy a Skodának
Komoly nyereséget könyvelhetnek el.
November csökkenést hoz az üzemanyagárakban
A héten többször is változtak az árak.
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
Újabb mérföldkő, nem csak a Debreceni Egyetem életében.
Orbán: lesz 14. havi nyugdíj
A részleteket még nem dolgozták ki.
Ellenzéki elutasítás a hitközségeknek
A tervezett zsidó idősotthon ügyében akadt nézeteltérés; a DVSC és ingatlaneladások is szóba kerültek a közgyűlésen.
Támogatott tartalom
Mikortól érdemes beruháznod kézi pántológépbe?
Mikortól érdemes beruháznod kézi pántológépbe?
Ez az eszköz egyszerűbbé teheti a mindennapi munkát.
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
A Debreceni Ipari Centrum Kft. ajánlattételi felhívása.
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Az emlékülésen a hévizek atyjára emlékeztek.
Hirdetés
Hirdetés