Hirdetés

Hirdetés

Már alig várjuk, hogy lerágjuk a körmünket az izgalomtól!

Már alig várjuk, hogy lerágjuk a körmünket az izgalomtól!

civishir.hu

2010.03.13. 08:59

Már alig várjuk, hogy lerágjuk a körmünket az izgalomtól!
Vajon mire jut a nagy öreg? – ez itt a nagy kérdés

Bahrein – Minden idők egyik legizgalmasabb szezonjának ígérkezik a hatvanegyedik Forma-1-es világbajnokság. Rengeteg új szabály, néhány új csapat és egy nagy visszatérő debütál Bahreinben.

Hirdetés

Hirdetés

Kezdjük a felsorolást a legizgalmasabb tényekkel: hosszú idő után először csatázik négy világbajnok egyszerre egymással a ringeken, úgy, hogy mindegyikük versenyképes, sőt világbajnoki címre esélyes autóban tekerheti a volánt. Az uralkodó világbajnok, Jenson Button a Mclarenhez igazolt a két évvel ezelőtti világelső Hamilton mellé, ez a párosítás nem akármilyen izgalmakat ígér, hiszen egy nagyon ütőképes brit autóban két brit pilóta próbál minél jobb eredményeket elérni a csapat érdekében, no meg egymás ellenében.

Az uborkaszezon szenzációját a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher visszatérése okozta: a 41 éves német három évre kötelezte el magát a szintén német Mercedes alakulatához, ahol honfitársa, a szupertehetségnek tartott Nico Rosberg lesz a csapattársa. A másik a Ferrari, ahol szintén nagyot vásároltak: a jelenlegi mezőnyben a világbajnoki címre sokak által a leginkább esélyesnek tartott Fernando Alonsót igazolta le a maranellói gárda, keményen feladva a leckét a tavalyi sérüléséből felépült, szintén világbajnoki elsőségre áhítozó Felipe Massának. Az elmúlt esztendő során az élmenő csapatok közé felzárkózott a Red Bull is, ahol az egyik legígéretesebb fiatal zseni, Sebastian Vettel és a tapasztalt Mark Webber foglalnak helyet a pilótafülkében.

Az újoncoknál a legnagyobb érdeklődést a 16 év után újra megjelenő Senna név „tulajdonosa”  Bruno Senna váltotta ki: a 26 éves brazilt annak idején nagybátyja, a legendás Ayrton tanította a gokartozás trükkjeire, s úgy látszik, nem eredménytelenül, hiszen az ifjú családtag tíz év teljes kihagyás után is elérkezett a királykategóriába, hogy megpróbálja tovább fényesíteni az amúgy is ragyogó Senna nevet. Az azonabn jócskán megnehezíti Bruno dolgát, hogy csapatával, a HRT-Cosworth-szal egyetlenegy métert sem tudtak tesztelni, így az első futamok csak arra nyújtanak lehetőséget, hogy egyáltalán bemérjék, mit is kellene fejleszteni az autóikon.

S ha már az új csapatoknál tartunk: a HRT-Coswort mellett szintén 16 év szünet után újra megjelenő Lotus érkezése az egyik legörvendetesebb tény. Az újraéledő alakulat a Kovalainen-Trulli párossal próbál próbál borsot törni a gigászok orra alá a brit aggregátú autókkal. Szintén a Cosworth látja el a harmadik új csapatot, a Virgint, ahol a Glock-Lucas di Grassi kettős száll harcba a pontokért.

S ha már a megszerezhető egységeknél tartunk: az idei esztendőben drasztikusan változtattak a pontrendszeren az FIA szabálymódosítói. Az első tíz helyezett gyarapodik pontokkal 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es sorrendben a helyezés függvényében. Ezzel a szövetségnek az a nem titkolt szándéka, hogy kevesebb „számolgatós” eredmény szülessen, vagyis a nagyobb pontkülönbségek arra csábítsák a pilótákat, hogy küzdjenek „életre-halálra”.

A másik jelentős módosulás a tankolás betiltása, amely 1994-től volt életben, így várhatóan kevesebb boxutca győzelem születik majd, de ez azzal is jár, hogy az autók 130-140 liter üzemanyag helyett csaknem 100 literrel több benzinnel vágnak neki a viadaloknak. Az autók súlyát a korábbi 605 kilogramm helyett 620 kilogrammban minimalizálták, s a motoroknak is még inkább megbízhatóbbá kell válniuk, hiszen a szezon során mindenki csak nyolc hajtóművet használhat büntetés nélkül. A gumik is ismét slick gumik lesznek, s mindenféle elektronikai segédeszközt is kiiktattak az autókból, így aztán valószínű, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb szerepet kap a versenyzői tudás, vezetői képesség is.

Az időmérő menete is megváltozik ebben az esztendőben: tekintettel arra, hogy 24 autó sorakozik fel a rajtrácsra, az első 20 perces etapban a hét leglassabb versenyző esik ki, akárcsak a második – 15 perces – időmérési szakaszban. A leggyorsabb tíz a harmadik periódusban is könnyű autóval kvalifikálhat, s majd csak az időmérő után kell tankolni.

A sok újítás szinte egészen biztosan garantálja a látványos és izgalmas versenyeket – gondolja a Cívshír –, s további jó hír, hogy az idei szezon rekordhosszúságú lesz, hiszen 19 futamot még eleddig sohasem bonyolítottak le a Forma-1 történetében….

Ferenczi László


Bahreinben szombaton magyar idő szerint délben rendezik az időmérőt, vasárnap 13 órától pedig a futamot. TV: RTL, Klub, élő.

A végleges menetrend a korábban kiadott tervezethez képest több ponton módosult: a Monacói Nagydíj a hagyományos időponthoz képest egy héttel előbbre költözött, a Japán és a Koreai Nagydíj egy héttel későbbre került, és az előző tervvel ellentétben végül mégsem kapta vissza a szezonzárót Brazília, ahogy idén, az évad utolsó versenyét jövőre is Abu-Dzabiban rendezik majd november 14-én.

 

Szóljon hozzá!

Hirdetés

.