Hirdetés

Hirdetés

A Forma 1-ben is tudnak hazudni

A Forma 1-ben is tudnak hazudni

2010.03.04. 09:05

A Forma 1-ben is tudnak hazudni
Nagy reményekkel indultak, de semmire vitték...

Szappanoperákba illő fordulatokat generált az utóbbi hónapokban a Forma-1 mezőnyéhez csatlakozó három új csapat közül kettő, s ezen felhajtás nem éppen az autósport elit kategóriájának a hírét-nevét öregbítette.

Hirdetés

Hirdetés

Amíg a trió egyik alakulata, az újrakezdő, patináns, maláj befektetők által életre kelt márka, a Lotus szinte csendben, feltűnés nélkül tette a dolgát: megnevezte pilótapárosát, az autóit elkészítette idejében, és már a tesztelt is, addig a Campos és az USF1 háza táján nap, mint nap röppentek fel ellentmondó hírek a Forma-1-es szereplésük kapcsán.

A spanyoloknál viszonylag hamar kiderült: nincs meg az az összeg, ami feltétlenül kellene ahhoz, hogy végigvigyék a 2010-es szezont. Egy pilótával, Bruno Sennával szerződést kötöttek, de a brazil nem hozott szponzorokat, igaz fizetést sem kért a szolgálataiért… Így adódott az a helyzet, hogy mindenképpen fizetős versenyzőt kellett volna találni mellé csapattársnak. Az később derült ki, hogy még így sem elegendő az anyagi háttér, ezért – mentve, ami menthető – egy gyors tulajdonoscserével hoztak némi friss tőkét az alakulathoz.

Az új vezető, Jose Ramon Carabante pedig a csapathoz szerződtette a Force India korábbi főnökét, Colin Kollest, hogy tegyen csodát, ha tud, s szűk két hét alatt készítse fel az autókat a bahrein-i évadnyitó futamra. Nos, a román származású szakember jött, látott és felmért, majd első lépésben kihirdette: Senna helye nem biztos az alakulatnál, mert bár a fiatal brazilt érvényes kontraktus köti a spanyolokhoz, de hát sajnos nem hozott magával szponzorokat…

Kolles egyébként annak is hangot adott, amit első gyárlátogatása során megdöbbenve tapasztalt: a Campos szerelőcsarnokában nem igazán mentek flottul a felkészülés. Az első kollesi reakciók óta némileg rendeződtek a dolgok: megszereztéjk második pilótának az igencsak vastag pénztárcával rendelkező Karun Chandhokot, és ezzel a Forma-1 minden idők legkiválóbb pilótájának választott Ayrton Senna unokaöccse is megmenekült a munkanélküliségtől. Habár a hivatalos bejelentés még nem történt meg, de a hírek szerint ez a felállás szinte biztosnak vehető, ahogyan az is, hogy a korábban az USF1-gyel leszerződött Jose Maria Lopez lesz a tesztpilóta, szintén nagy szponzori pénzt hozva a csapathoz.

S az argentin pilótával el is jutottunk az igazi botránykőhöz ezen a rögös útvonalon: az USF1-ről gyakorlatilag egy nappal ezelőtt derült ki – hivatalosan –, hogy nullán állnak, és csak hitegették a közvéleményt azzal, hogy döcögve bár, de haladnak a munkálatokkal. Az elmúlt hónapok alatt voltak jelei annak, hogy az újvilági alakulatnál problémák vannak, de csak néhány héttel ezelőtt kezdték ők maguk is óvatosan jelezgetni: nem biztos, hogy Forma-1-es szereplés lesz Ken Anderson és Peter Windsor szép elképzeléséből, amely világra segítette volna az első amerikai csapatot a száguldó cirkusz történetében. A csapatvezetés néhány napja előbb négyfutamos haladékot kért Bernie Ecclestone-tól, majd azt, hogy 2010 helyett legyen kedves az egy évvel későbbi szezonra helyet biztosítani nekik a száguldó cirkuszban.

Az F1 kis Napóleonja azonban megelégelte az időhúzást és a sok félrevezetést, bejelentette: nincs halasztási lehetőség, ha az amerikaiak nem állnak rajthoz Bahreinben, akkor azzal elveszítik az engedélyüket nemcsak az idei szezonban, hanem a jövőre nézve is. A kemény válasz teljességgel érthető, hiszen az USF1 vezetése még azt is képes volt bevállalni arcpirulás nélkül, hogy gyakorlatilag nem létező versenyülést „adott el” Jose Maria Lopeznek, s ráadásul 830 ezer dollárt készségesen át is vettek a jócskán megvezetett versenyző szponzorától, az argentin államtól.

Mindenesetre az amerikai álom ilyetén való megsemmisülése után egy szerb alakulat, a Stefan GP járhat jól, ugyanis ha megfelel a szigorú FIA-ellenőrök elvárásainak a csapat pénzügyi kimutatása, akkor zöld utat kapnak az elit kategóriába, hogy újabb privát csapatként bizonyíthassanak a nagyok között.

Ferenczi László

A végleges menetrend a korábban kiadott tervezethez képest több ponton módosult: a Monacói Nagydíj a hagyományos időponthoz képest egy héttel előbbre költözött, a Japán és a Koreai Nagydíj egy héttel későbbre került, és az előző tervvel ellentétben végül mégsem kapta vissza a szezonzárót Brazília, ahogy idén, az évad utolsó versenyét jövőre is Abu-Dzabiban rendezik majd november 14-én.

Szóljon hozzá!

Hirdetés

.