Villamosítás előtt a debreceni Fatér
A debreceni közgyűlés hozzájárulása is szüksége ahhoz, hogy a 108-as vasútvonal korszerűsítése során elvégezhessék a Macs Ipari Park állomás és a Fatér vágánycsomópont villamosítását. A fejlesztéshez tartóoszlopokat kell építeni a felsővezetéknek, az ehhez szükséges településrendezési feladatokat úgynevezett telepítési tanulmányterv foglalja össze, ennek az elfogadásáról szavazhatnak a képviselők a január 13-i közgyűlés alkalmával.
A még 1891-ben megnyitott Debrecen-Füzesabony vasútvonal egy részének villamosításáról, a nyomvonal megváltoztatásáról, új ipari terminál építéséről 2018-ban határozott a kormány. A döntés oka a debreceni iparosítás, a BMW gyárépítése, az északnyugati iparzóna bekötése a vasúthálózatba. A két ütemben végrehajtandó beruházás első fele 2023-ra lezárult, egyebek mellett új nyomvonalon megépült a debreceni Nagyállomás és a Macs Ipari Park állomás közötti pálya, felújították a tócóvölgyi vasútállomást, új vágányokat létesítettek.
A következő ütem célja a Debrecen és Balmazújváros közötti – jelenleg dízelmozdonyok biztosította – vasúti közlekedés villamosítása, a fejlesztéssel a vonatok 100 kilométeres sebességgel haladhatnának ezen a 35 kilométeres szakaszon. Debrecenben két új megálló létesülne, az egyik a Derék utca közelében, egy másik a Nyugati Ipari Parknál.
Az említett telepítési tanulmánytervet a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából a Kontúr Csoport Kft. készítette. A dokumentum szerint a macsi rakodóállomás és az említett, a Vértesi úti vasúti átjáró környezetében található vágánycsomópont fejlesztése során – környezeti hatásként – a zaj- és rezgésterhelés változik meg jelentősebben. Ugyanakkor arrafelé nem nagyon laknak és olyan intézmény sincs ott, amelyet funkciójában ez zavarhatna. A Fatérnél új vágányokat raknak majd le, emiatt valamennyi fa el fog tűnni, de ez nem jár nagyobb mértékű ökológiai kárral, állapítják meg a tanulmánytervben. Hozzáteszik: a munkálatok során figyelmet kell fordítani az esetleges talajszennyezés elkerülésére.
Ratalics László