Tökéletes fenéklemez- és alvázvédelem Debrecenben
Nem kevesebbet, mint az autó megfiatalítását, értékállóságát, adott esetben értéknövelését vállalja újfajta alvázvédelmével a Hétvezér Autószerviz Kft. Debrecenben, a Hétvezér utca 7. szám alatt. Prémium szolgáltatásról van szó, ezt tükrözi a jármű megfiatalodásának költsége is. Az autószerviz tulajdonosa, Kalmár Sándor úgy fogalmazott, a „kezelésen” átment éltesebb korú jármű visszakerül néhány éves korára jellemző karosszéria-állapotába, és hosszú évekig ott is marad.
Kezdjük a legelején, mégpedig azzal, hogy a személygépkocsiknál, terepjáróknál miért is van szükség fenéklemez- és alvázvédelemre, amikor a gyár szalagjairól azzal ellátva gördülnek le a járművek. Kalmár Sándor szerint, ha a 2000-es évek legelejét írnánk, akkor a szervize Debrecenben újdonságnak számító eljárására nem is lenne szükség, hiszen abban az időben még megvolt a személygépkocsik alvázvédelme. Az idők azonban változnak, és – akár akarjuk, akár nem –, a fogyasztói társadalom sajátosságait nem tudjuk megkerülni, vele kell élnünk. Ez a gépjármű-tulajdonosok számára azt jelenti, hogy az autógyártók a költséghatékonyság, valamint az autók rövidebb használati időre tervezése miatt immár bő másfél évtizede nem látják el a járművek alját a korrózióval szembeni megfelelő védelemmel. Van ugyan tömítés a zajcsillapítás miatt, és az egészet galvanizálják, de ez sem mindenható, hiszen a gépkocsink aljára felverődő kavics vagy akár egy erősebb ág, könnyedén „sebet ejt”, azaz mechanikai sérülést okoz, amin keresztül télen a sózott utakról felverődő esővíz, hólé az alváz mélyebb részeiben is elindíthatja a korróziót, a rozsdásodást. Ez pedig azért káros, mert idővel egyszerűen szétrohad az autó, a járművet megeszi a rozsda.
– A korrózióvédelemmel az autónak hosszabb élettartamot tudunk adni, és ezzel értékállóbb lesz a járművünk. Az alvázvédelem a legoptimálisabb az új autó esetében lenne. Csakhogy ezt az ügyfelek nem fogadják el, mivel a járművük új, ráadásul megtéveszti őket az, hogy a karosszériára kapnak egy 8-12 éves átrozsdásodási garanciát. Ez a karosszériának a lakkozott, fényezett részeire vonatkozik. Ha azonban a jármű fenéklemeze sérül, a galvanizálás ellenére elindul a belső korróziós folyamat – beszélt a fenéklemezvédelem elvégzésének okáról Kalmár Sándor, aki azzal folytatta, hogy a hagyományos értelemben vett alvázvédelemnél a rozsdát drótkefével, drótkoronggal mechanikusan letakarítják, a maradékot kémiai anyaggal passziválják, majd megkapja a felület az alvázvédelmet. Az ilyen módon kezelt fenéklemez hamarosan ismét korrodálni kezd, mert maradt ott rozsda.
– Mindezzel szemben – tért rá a Hétvezér Autószerviz Kft. tulajdonosa az eljárásukra – mi az autón lévő rozsdát teljes mértékben eltávolítjuk, egy ezüstösen csillogó fémlemez állagig jutunk el még a védett részeken és az üregekben is. Abban vagyunk különlegesek, hogy teljesen fémtiszta felületet tudunk létrehozni, nem marad rozsda az autón. Ez olyan, mintha új lenne a jármű. A futóművet pluszban tudjuk kezelni. Ezt a felületet egy kétkomponenses keverékkel alapozzuk, ez vastagabb lesz a gyárban történt alapozásnál. Miután megszáradt, ezen a felületen kezdjük az alvázvédelmet. Ez teljesen más eljárás, mint ami az alvázvédelemről él az emberek tudatában.
– Nehéz megjósolni, hogy mennyi ideig időtálló az így kezelt felület. Ez függ a járműhasználat körülményeitől, a rozsdásodás mértékétől. Azt szoktuk mondani, hogy hat-nyolc évig abszolút rendben van, de meg merem kockáztatni a nyolc-tíz évet is. Azért nem lehet ezt biztosra mondani, mert a technológia alkalmazásában még nincs mögöttünk ennyi idő. Új autónál 10-12 évig rendben van, hiszen azon nincs rozsda – válaszolta kérdésünkre, majd hozzáfűzte: a fenéklemez, alváz újjávarázsolása személyautónál egy-másfél hét, terepjárónál másfél-két hét. Hangsúlyozta, hogy prémium kategóriás szolgáltatásról van szó, és ez az árában is megjelenik, hiszen itt nem alvázvédelemről beszélünk, hanem egy fiatalító kúráról.