Több körforgalom is épülne Józsán

A józsai északi elkerülő, a településrészt átszelő 35-ös főút egy részének négysávosítása, valamint a 47-es főúton végzendő hasonló fejlesztése érdekében is elkészült a telepítési tanulmányterv; a dokumentumokat március 27-én fogadhatja el a debreceni közgyűlés, így a három jelentős közlekedési beruházás tovább haladhat a megvalósítás felé.
A telepítési tanulmánytervek elfogadása a településrendezési szerződések megkötéséhez szükséges, e mozzanatok a tervezési folyamat részei. A három projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásban valósul meg.
A 35-ös főút Debrecen és Józsa közötti szakaszát 2,4 kilométeren építenék át. A tervező az UTIBER Kft. és Terv-Tár Bt. nettó 206 millió forintért. Naponta mintegy 21 ezer jármű halad itt át, reggelenként kritikus a helyzet. A beruházás elmaradása hosszú távon a józsai levegőminőség romlásához vezetne, a forgalom akadozása csökkentené a térség gazdasági lehetőségeit, a teherforgalom az útpálya gyors szerkezetromlását okozná, jelentően növelve a javítás költségeit – állapítja meg a KőszeghyArt Bt. telepítési tanulmányterve. A 354-es főútig fejlesztendő szakaszból 250 méter esik lakott területre.
A 35-ös főút és a Sillye Gábor utca csomópontjában spirális, a Vállalkozók útjánál turbó körforgalmat alakítanának ki. A haladási irányokat szalagkorláttal választanák el.
A józsai északi elkerülő az M35-ös autópálya és a 35-ös főút között teremtene közvetlen kapcsolatot (a tervezési terület jelenleg burkolat nélküli földút). Felsőjózsára egy körforgalom keresztül lehetne letérni a Gönczy Pál, a Rózsavölgyi és az Elek utcák irányába, míg a 35-ös főúton a Kastélykert utcánál egysávos körforgalmi csomópont épülne. Az út- és közműépítés a dokumentumok alapján nem gyakorolna jelentős hatást a környezetre, a beruházással az út melletti zöldterület rendeznék, a szükséges helyeken kétoldali fásítást végeznek. A tervezést 2024 júliusában nyerte el a Fővámterv Zrt. és a Cívis Komplex Kft. nettó 227,5 millió forint értékben.
A józsai négysávosításhoz hasonló fejlesztésre készülnek a 47-es főúton. A bővítést a hosszúpályi elágazásnál található turbó körforgalomtól a 481-es főút kereszteződéséig tervezik. Az egyedi tájértékkel bíró platánfasor megmarad, a Hermann Kronseder utcai csomópontnál gyorsító- és lassítósáv épülne. A 47-es főútnak ezen a szakaszán napi mintegy 17 ezer jármű halad át. A tervezést a Pannonway Építő Kft. és a Terv-Tár Bt. végzi nettó 199 millió forintért.
Ratalics László





























