Tíz új Mercedes busz járja Debrecen utcáit
Új szakaszához érkezett a DKV Zrt. 2024. év végéig tartó flottacsere programja. A szóló autóbuszpark megújulása után most a csuklós járműpark cseréjével folytatódik a program. A közlekedési vállalat január 4-én kapta meg a 10 darab Mercedes-Benz Conecto G típusú autóbuszt. Ebből az alkalomból tartott sajtótájékoztatót az autóbuszflotta megújításáról Papp László polgármester és Tóth Szabolcs, a DKV vezérigazgatója a közlekedési társaság Salétrom utcai telephelyén.
– Az év első sajtótájékoztatója egy jó, pozitív hírről szól: folytatódik a DKV Zrt.-nél a 2022. január 3-án megkezdett járműcsere. Akkor indult el Debrecenben a DKV autóbuszflottájának cseréje, ez folytatódik az idén is, és zárul le az év végén – kezdte Papp László, aki részletezte a járműcsere eddigi eredményeit. Mint mondta, két éve adták át az első 22 darab alacsony padlós Mercedes-Benz szóló és négy darab alacsony padlós csuklós Conecto autóbuszt.
Ennek folytatásában az elmúlt időszakban összesen 79 új jármű érkezett a városba. Ebből 10 csuklós és 69 szóló busz.
A szóló autóbuszok cseréje tavaly lezárult, most a csuklós buszokon van a sor. Ezúttal 10 új busz áll szolgálatba és az év folyamán még további 30 csuklós busz érkezik Debrecenbe. Ezzel válik teljes körűvé a járműflotta cseréje. A városvezető hangsúlyozta, hogy a Volvo buszok helyére lépő új buszok fenntartási, karbantartási és üzemeltetési tapasztalatai rendkívül kedvezőek. Itt említette meg, hogy az új buszok elődeinél több mint 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, az Euro 6-os motorral szerelt járművek kevesebb káros anyagot bocsátanak k, így környezetvédelmi szempontból is lényegesen jobb paraméterekkel rendelkeznek.
A 119 Mercedes autóbusz mellett 12 elektromos Mercedes-Benz eCitaro autóbusz is érkezett egy pályázati lehetőségnek köszönhetően.
– Az elmúlt időszak közlekedési szempontból nem volt egyszerű, 2020-tól az egyik válságot követte a másik. Mindemellett sikerült nemcsak fenntartani és működtetni a debreceni közösségi közlekedést, hanem ezalatt a nehéz időszak alatt egy komplett járműcserét hajtottunk végre. Ebben az évben lesz még a közösségi közlekedéssel kapcsolatos bejelentés, továbbá az infrastruktúra fejlesztésre is jelentős figyelmet fordítunk – folytatta a városvezető, majd a közlekedés adatait ismertette. – 2023-ban a 2019-es év utasszámát tekintve 90 százalékán álltunk. 2022-ben körülbelül 76 millió utasa volt a DKV-nak, 2023-ban már 77 millió. Arra számítanak, hogy 2024-ben is akár már jelentős számban növekszik a közösségi közlekedést használók száma. Fejlett közösségi közlekedés nélkül nagyvárosi létforma nem létezik, ezért kiemelt figyelmet fordítunk erre. Január 1-től nem emeltük az utazási tarifákat.
Tóth Szabolcs is hangsúlyozta: a flottacsere óriási jelentőségű a debreceni közösségi közlekedés életében, hiszen a 15 éves járművek helyett immár korszerű buszokkal szolgálják ki az utazóközönséget. Éves szinten közel 700 ezer járatot indítanak, naponta átlagosan 1920-at, munkanapokon pedig 2 ezer 200 járatot.
Elmondta: fontos, hogy ezek a járművek műszakilag megbízhatóak legyenek, pontosan érkezzenek.
Ezért is lényeges a folyamatos csere, ez 2024 negyedik negyedévére fejeződik be. Az utazási igényeket rendszeresen nézik, 43 járműben van utasszámláló berendezés, a járatokat az igényekhez igazítják.
Újságírói kérdésre a vezérigazgatótól megtudtuk, hogy a 12 darab eCitaro autóbusz tavaly szeptemberben állt forgalomba egy 60 százalékos támogatottságú, 2,4 milliárdos beruházásnak köszönhetően. A 119 dízel autóbusz bérelt állomány. A flottacsere befejeztével a DKV buszparkjának átlagéletkora 1-1,5 év lesz, ami annak ellenére is egyedülálló Magyarországon, hogy számos nagyvárosban újítják a járműparkot.
CH