Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nagyszabású változások előtt a debreceni közösségi közlekedés 

| 2019. 05. 27. | 19:56:00
A Mercedesek csak a kezdet, az utasokért zajló legfontosabb küzdelmet az idővel vívja a DKV. 
Nagyszabású változások előtt a debreceni közösségi közlekedés 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A reggeli csúcs esetenkénti zsúfoltságát is szeretnék enyhíteni az új Mercedes buszok forgalomba állításával. Ugyanakkor a DKV Zrt. vezérigazgatója, Nagy Attila arról is beszélt a Cívishír kérdéseire válaszolva, hogy egy éven belül a mobilunk akár jegyként szolgálhat, muszáj lesz zöldenergiára váltaniuk, sőt az önvezető villamosok ideje sincs messze Debrecenben.

Cívishír: Miért jobbak az utasok és a DKV szempontjából a június elsejétől járó új Mercedes Conecto G buszok?
Nagy Attila: Folyamatosan vizsgáljuk az utazási igényeket, érzékeljük a zsúfoltságot a reggeli csúcsidőben. Azt is, hogy az olyan nagy foglalkoztatók, mint az IT Services, a Teva, vagy a Határ úti ipari parkban lévő üzemek több járatot igényelnének. Ezért az önkormányzattal és a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-vel egyeztetve úgy döntöttünk, hogy valamelyest próbáljuk enyhíteni a problémát csuklós, vagyis nagyobb kapacitású Mercedes buszokkal. A 2009-es Volvóinkkal összevetve, amelyek azért nagy lépést jelentettek az Ikarusokhoz képest, e Mercedesek műszaki paraméterein, használhatóságán meglátszik, hogy eltelt tíz év. Már tolatókamerásak, hiszen csuklós busszal nem könnyű a hátramenet. Klimatizáltak, alacsony padlósak, mozgáskorlátozott rámpával, USB-töltőkkel ellátottak, a jármű pedig halkabb a jobb belső utastéri szigetelések és a motortér másfajta kialakítása miatt. Az ülések elrendezésébe nincs érdemi változás.

Cívishír: Hosszú évek csökkenése után tavaly növekedett a DKV utasszáma. Trendfordulóról van szó, vagy még korai ezt hinni? 
Nagy Attila: Az utasszámcsökkenés talán megállt. A kétezres évek elején évi 115 millió utast szállítottunk, majd a 2008-as gazdasági válság után ez a szám 100 millióra apadt. Jelenleg 101-102 millió között ingadozunk. A közösségi közlekedés vonzerejét csak folyamatos fejlesztéssel tudjuk  megőrizni, az utasok számára pedig a legfontosabb szegmensek erősorrendben az idő, a tarifa és a komfort. Vagyis a legfontosabb tervszerűen, megfelelő időn belül eljutni A-ból B-be elfogadható áron, kulturált, kényelmes járműveken. Ha valamelyik tényező nem stimmel, szinte biztos, hogy az egyéni közlekedést választják. Jelenleg úgy látjuk, a versenyképességünk legfontosabb tényezője az eljutási idő. Így például a reggeli csúcsidőben kiemelt szerep jut a buszsávoknak, amelyek komoly előnyt jelenthetnek a lassabban haladó autókhoz képest. Ennek az előnyével, továbbá megfelelő menetrendiséggel, menetsűrűséggel és elviselhető tarifával talán a trendszerű utasszámnövekedés is reális.

A DKV vezérigazgatója a napokban vette át a Mercedes Conecto buszok jelképes indítókulcsait Kossa Györgytől, az ITK Holding vezetőjétől (Fotó: Cívishír)

Cívishír: 2017 végétől kezdve online jegy- és bérletvásárlás is elérhető a honlapjukon, mennyire kapott rá az utazóközönség?
Nagy Attila: Egyre többen választják, hiszen e-személyivel vagy új típusú diákigazolvánnyal akár otthonról is megvehetők az értékszelvények. Már 8 százalékát így veszik a jegyeknek, a bérleteknek. A fiatalok nem nagyon állnak sorba, ha van online lehetőség. Az idei év második felében, úgy tervezzük, konkrét lépéseket teszünk annak érdekében, hogy ne csak az említett elektronikus kártyákat, hanem magát az okostelefont használhassuk jegyként. Vagyis néhány érintés és már jeggyel a mobilon szállhatunk fel a buszra. Ez a jövő, miként nemsokára jegyautomaták helyett elektronikus kioszkokat helyezünk ki, melyeken keresztül bankkártyás fizetéssel vásárolhatunk az e-személyikre bérletet.

Cívishír: Az elektromos és a hidrogéncellás meghajtás milyen hatással lehet a debreceni közösségi közlekedésre?
Nagy Attila: Európai uniós elvárás, hogy 2030-ra a városi közösségi közlekedés 50, majd 2050-re a 100 százaléka lokálisan zéró légszennyezésű legyen. Vagyis egyszerűen muszáj foglalkozni ezzel. Hogy melyik technológiával fogjuk elérni? Ha egy busz napi 200-300 kilométeres útját egyetlen feltöltéssel biztosíthatjuk, akkor bizakodóan látom az elektromos meghajtás jövőjét. Azonban nagy kérdés, hogy mekkora kapacitás-fejlesztést igényelnek majd az elektromos hálózati rendszerek. Továbbá az akkumulátorgyártáshoz egyelőre elengedhetetlen lítium hozzáférhetősége véges, ami korlátozhatja az elektromos közlekedés terjedést. Szerintem a hidrogéncellás meghajtás terén nagyon komoly előrelépések jöhetnek a jövőben.

Cívishír: Az önvezető technológia mikor jelenhet meg nálunk?
Nagy Attila: Nem kell messzire menni, a kelet-londoni Docklands Light Railway az 1987-es megnyitás óta önvezető módon működik, de említhetjük a budapesti 4-es metrót is. Válasszuk szét a kötött pályás és a gumikerekes közlekedést. Előbbinél a megfelelő szenzorok birtokában, szabályozási-vezérlési szempontból egyszerűbb a feladat, hiszen a keresztirányú forgalom nem jelentős. Debrecenben is inkább a villamosok jöhetnek szóba mint önvezető közösségi közlekedési járművek, elképzelhetőnek tartom, hogy a 2020-as évek közepétől már belekezdünk a megvalósításba. A németországi Potsdamban egyébként működik ilyen vonal. A gumikerekeseknél sokkal összetettebb a helyzet, véleményem szerint inkább a belvárosi területeken lehet majd olyan szabályozási környezetet kialakítani, ahol reális esély nyílhat a közösségi járművek önvezetésére. A teherszállításban egyszerűbb a helyzet, hiszen az autópályákon követik egymást a kamionok, s előfordulhatnak persze váratlan szituációk, de sokkal kevesebb, mint egy nyüzsgő belvárosban.

Cívishír: Mely városok tömegközlekedését tarja etalonnak?
Nagy Attila: Sokan példálóznak Londonnal, ugyanakkor számomra leginkább a bécsi és a berlini közösségi közlekedés szervezettsége példaértékű. A nagyvárosi és az elővárosi rendszereket szépen összeillesztve, egyben kezelik, az utas számára pedig a különböző közlekedési formák használata könnyen átlátható és átjárható a gyorsvasutaktól a metrókon át a villamosokig, buszokig. A közlekedési ágak közötti munkamegosztás egyértelmű: a nagy kapacitású kötött pályás eszközök előnyt élveznek, a buszos ráhordás jól működik. 

Cívishír: Elképzelhetőnek tartja-e, hogy a jövőben elegendő lesz a megtett távolság után fizetnie az utasoknak?
Nagy Attila: Én magam a technikailag egyszerűbbnek tűnő, sok európai nagyvárosban alkalmazott zónarendszer kialakítása felé hajlok. Ha például az utas csak egy zónában használja a közösségi közlekedést, akkor kevesebbet fizet, mint aki kettőt, hármat is átlép. Azaz a megtett távolsággal arányos tarifa ebben a megoldásban is megjelenik. Azt gondolom, ilyen rendszerre Debrecenben is szükség lesz, főleg, ha azt vesszük, hogy a város és agglomerációja szimbiózisban fejlődhet a leginkább. Ennek érdekében egyben kezelt, egymással átjárható közösségi közlekedési struktúrát szeretnénk életre hívni, amelyben az állam és az önkormányzat megrendelőként, közlekedési cégeik pedig mint szolgáltatók egymással együttműködve dolgoznak.

RaL

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debreceniek az emberi méltóság szolgálatában
Debreceniek az emberi méltóság szolgálatában
Mindannyiunk számára példaértékű munkát végeznek.
A sok baleset miatt borul a DKV menetrendje
A sok baleset miatt borul a DKV menetrendje
A debreceni reggeli csúcs ezúttal sem zökkenőmentes.
Diószegi úti balesetek: hiába a lakók segélykiáltása
Diószegi úti balesetek: hiába a lakók segélykiáltása
Se gyalogátkelő, se közvilágítás kialakítása nem várható.
Gyalogosgázolással indult a nap Debrecenben
Gyalogosgázolással indult a nap Debrecenben
A reggeli csúcsban ütöttek el egy embert pénteken.
Átalakulás előtt a „jövő városrésze” Debrecenben
Átalakulás előtt a „jövő városrésze” Debrecenben
Nagy területeken tennének lehetővé mind lakáscélú, mind kereskedelmi fejlesztéseket.
Az államtitkár is kipróbálta a józsai futópályát
Az államtitkár is kipróbálta a józsai futópályát
Az utóbbi évek debreceni fejlesztései példaértékűek - mondta.
Elítélték a 22 emeletes felrobbantásával fenyegetőzőt
Elítélték a 22 emeletes felrobbantásával fenyegetőzőt
Az elmeállapota súlyos fokban korlátozott - állapította meg a Debreceni Járásbíróság.
Kósa Lajos Texasból jelentkezett be
Kósa Lajos Texasból jelentkezett be
A debreceni politikus implementálná a magyar rendszert.
ATB-vel mulat a 10 éves HALL
ATB-vel mulat a 10 éves HALL
A nagyerdei szórakozóhely születésnapot ünnepel. Kezeket fel, Debrecen!
Egy civilt indít a Jobbik Debrecenben
Egy civilt indít a Jobbik Debrecenben
Tóth-Beeri Szilvia nem nézi jó szemmel az akkumulátoripari beruházásokat.
Lezártak egy debreceni buszmegállót
Lezártak egy debreceni buszmegállót
Útfelújítást végeznek.
Vizsgabiztost akart átverni egy hajdúszováti
Vizsgabiztost akart átverni egy hajdúszováti
Hamis iratokkal szeretett volna jogosítványt szerezni.
Az allantoin bőrápolás csodája
Az allantoin bőrápolás csodája
Hogyan teheti egészségesebbé a bőröd?
A sikeres randizás titkai
A sikeres randizás titkai
Önbizalom, kezdeményezés és hitelesség.
Fejfájás? Pulzusemelkedés? Alvászavar?
Fejfájás? Pulzusemelkedés? Alvászavar?
Ne csodálkozzanak az érzékenyebb szervezetűek! Erőteljes mágneses vihar közelít.
„Szupermenzák” jönnek létre Debrecenben
„Szupermenzák” jönnek létre Debrecenben
A szabadszedés az egyértelmű új irány; öt újabb iskolát vonnak be ebbe a körbe.
Gond van a Nestlé bébiételével
Gond van a Nestlé bébiételével
A termékben mikrobiológiai eltérést mutattak ki.
Jönnek a fagyok, veszélyben a vízmérők
Jönnek a fagyok, veszélyben a vízmérők
A télen is lakott ingatlanoknál fontos a vízmérőakna szigetelése.
Jótékonysági foci Miskolcon – pályán a DVSC Öregfiúk is
Jótékonysági foci Miskolcon – pályán a DVSC Öregfiúk is
Curtis és a Supernova jótékonysági focitornát rendez a borsodi városban.
0% THM-mel elérhető áruhitel a Gulyás Tüzépen
0% THM-mel elérhető áruhitel a Gulyás Tüzépen
A GSV kihagyhatatlan ajánlata már elérhető.
Alkoholshop – minőségi választék online és személyesen
Alkoholshop – minőségi választék online és személyesen
A italboltok modern verziói már egészen más stílust képviselnek.
Termékvisszahívást jelentett be a Spar
Termékvisszahívást jelentett be a Spar
Ha vett ilyen terméket, ne fogyassza el!
Jön az év legnagyobb teliholdja
Jön az év legnagyobb teliholdja
A Hold 357 ezer 218 kilométerre lesz a Földtől.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Debreceniek az emberi méltóság szolgálatában
Debreceniek az emberi méltóság szolgálatában
Mindannyiunk számára példaértékű munkát végeznek.
Gazdaság
Ismét meghosszabbították a kamatstopot
2022 januárjában vezették be az intézkedést.
Orbán: jön a 14. havi nyugdíj
Jövőre egy heti összeget kapnak az érintettek.
Szolidaritási adó: Balmazújváros sokallja az összeget
Egyeztetést folytatnak a minisztériummal és az államkincstárral.
Tovább emelkednek az üzemanyagárak
Rossz hír az autósoknak.
Energetikai fejlesztések Berettyóújfaluban
A város újabb lépést tett a fenntarthatóság felé.
Támogatott tartalom
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
A Lidl Magyarország új, úttörő kezdeményezéssel állt elő: ha a vásárló nem tud eljutni a boltba, akkor a bolt megy el hozzá.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Idén Dallasból érkezik egy harmincfős énekegyüttes. +Videók
Hirdetés
Hirdetés