Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?

| 2019. 12. 11. | 21:42:00
Erre haladna egy Ausztriától Romániáig nyúló kontinentális bicikliút. A BMW-beruházás sem gyorsítja a folyamatot.
Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Legkorábban 2021 elejére állhatnak rendelkezésre a Hortobágy és Tiszafüred közötti kerékpárút kiviteli és kisajátítási tervei. Bár egy 2017-es kormányhatározat a Debrecen és Hortobágy közötti bicikliút 2018-as megvalósítását is előrevetítette, ennek azóta nyoma sincs. A szakasz tervezéséről két évvel ezelőtt még voltak hírek, aztán azóta nagy a csönd. Ehhez persze a 2018 nyarán bejelentett BMW-beruházással járó infrastruktúra-fejlesztéseknek is köze lehet, hiszen a multi gyárépítése éppen Debrecen északnyugati területét, vele együtt a 33-as főút környezetét forgatja fel fenekestül.

[Beillesztett cikk: Csúszik az M4-es átadása, így áll a Debrecent Szegeddel összekötő út tervezése]

Gyakorlatilag tényként kezelhető, hogy a kirándulni szeretők által régóta vágyott és a politikai döntéshozók álltak az elmúlt két évtizedben többször megígért fejlesztés nem valósul meg rövid távon. Ami nem azt jelenti, hogy a turisztikai régió számára különösen indokolt beruházás nem halad előre. Ráadásul a Debrecen-Tiszafüred szakasz az Európai Kerékpárút Hálózat (EuroVelo) része lenne, a 14-es számú útvonalé. Amelyik azonban egyelőre nem szerepel az EuroVelo-térképeken… 

Lássuk, mi az, amit tudunk!

  • Az Európai Kerékpáros Szövetség EuroVelo hálózata jelenleg 16, majdnem a teljes kontinenst átszelő  útvonalból áll. Magyarországon a 6-os (Folyók útvonala), a 11-es (Kelet-Európai útvonal) és a 13-as (a Vasfüggöny-útvonal) halad át. Továbbá alakul a 14-es is, ám ez a Boden-tó osztrák oldalától induló és a romániai Jászvásárig tartó 1710 kilométeres útvonal még fejlesztési fázisban van. A projektet két ütemre osztották, az elsőben 1054 kilométert jelölnek ki Salzburg és Debrecen között, míg a másodikban következik a maradék 656 kilométer. Az EuroVelo útvonalak sajátos tematikával rendelkeznek, a 14-es esetében a víznek lesz kiemelt szerepe, lévén, nagyon sok tó, folyó és gyógyfürdő mellett vezet majd el.

Az EuroVelo 14 tervezett magyarországi szakasza

  • A Tiszafüredtől Hortobágyig tartó szakasz engedélyezési tervei 2020 januárjában készülnek el, míg az építési engedély megszerzése 2020 áprilisában várható – derül ki egy, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés elé kerülő, a közlekedésfejlesztés aktuális lehetőségeit taglaló 2019. decemberi előterjesztésből. A kiviteli és kisajátítási tervek legkorábban 2021 első negyedévére készülhetnek el. A tervezési munkákat idén januárban nyerte el nettó 59 millió forintért a Pedál Konzorcium (Utiber Kft., Trencon Kft.). 
    Ez a kerékpárút Tiszafüred belterületétől kezdődően a 33-as főút északi oldalán halad az egyeki elágazásig. Ott a nyomvonal elválik a főúttól és a hortobágyi úgynevezett régi sóút vonalán a Nyugati-főcsatornához vezet, ahol a gáton északi irányban folytatódik a 108-as vasútvonalig (Debrecen-Füzesabony). Annak déli oldalán éri el Hortobágy-Halastó vasútállomást.
    ​​Fontos, hogy a Cívis Komplex Kft. közben egy Hortobágy-Balmazújváros bicikliutat tervez 14,2 millió forintért. Ez a már említett vasútállomástól Hortobágy községig halad, majd a 33-as főút északi oldalán, a település végét elérve északra fordul a 108-as vasútvonalhoz. Így éri el Hortobágy-Kónyát, azután pedig Balmazújvárost, ahol csatlakozik a város meglévő kerékpárút-hálózatához. A Hortobágy-Balmazújváros szakasz építési engedélye 2020. januárban várható.
  • A Debrecen-Hortobágy szakaszról tudható hogy a cívisvárostól a Látóképi-tóig terjedő vonal már rendelkezik építési engedéllyel. Egy 2017-es kormányhatározat több más hasonló fejlesztéssel együtt a teljes Debrecen-Hortobágy szakaszt (53 kilométeren) a 2018-ban megvalósítandó projektek közé sorolta. Majd tavaly a teljes program kivitelezését egy évvel későbbre halasztották. Ennek szellemében az építkezésnek minimum haladnia kellene, mégsem történik semmi. Azaz annyi, hogy a tervezés már zajlik, legalábbis Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy szeptember nyilatkozata szerint. A szakembereknek nem lehet könnyű dolga, hiszen a tavaly nyáron bejelentett BMW-beruházás  jól érzékelhetően megváltoztatja az érintett terület közúti és vasúti viszonyait. Így bizonyos szakaszon 2x2 sávosra bővül a 33-as főút, több kilométernyi új vasúti pálya épül a 108-as vonalon, s ezek mellett is lehetnek a kerékpárút nyomvonalát befolyásoló hatások.

Ratalics László

További híreink
Varga Zoltán: Kósáéknak fontosabb a nagytőke
Varga Zoltán: Kósáéknak fontosabb a nagytőke
Kommentálta a fideszesek távolmaradását a Demokratikus Koalíció debreceni parlamenti képviselője.
Lázárék árcímkét tettek a nagyberuházásokra
Lázárék árcímkét tettek a nagyberuházásokra
Százmilliárdos projektlista Debrecenben és Hajdú-Biharban. Kérdés, milyen viszonyban van ez a valósággal.
Ráfutásos baleset a Füredi úton
Ráfutásos baleset a Füredi úton
A debreceni tűzoltók végzik a műszaki mentést.
Junior városkártya: hamarosan indul a regisztráció
Junior városkártya: hamarosan indul a regisztráció
Fontos információ a debreceni elsősöknek.
Új rendőrkapitány Debrecenben?
Új rendőrkapitány Debrecenben?
Szeptember elsejétől változásokat jelenthet be a rendőrség, tudta meg a Cívishír.
Zsákai baleset: öten kórházban
Zsákai baleset: öten kórházban
Több karambol is történt a hét utolsó napján.
Egykori pedagógusát gyászolja a pallagi iskola
Egykori pedagógusát gyászolja a pallagi iskola
Nyugdíjazásáig az intézményben dolgozott.
Villamosközlekedés: kétszer is át kell szállni
Villamosközlekedés: kétszer is át kell szállni
Meghibásodott egy szerelvény a debreceni 2-es vonalon.
Életeket mentettek a debreceni rendőrök az M35-ösön
Életeket mentettek a debreceni rendőrök az M35-ösön
A telefontöltő kábelét használták érszorítónak.
Súlyos baleset a 471-esen, Debrecennél
Súlyos baleset a 471-esen, Debrecennél
Az egyik járműbe beszorult egy utas.
Hármas karambol Debrecenben, a délutáni csúcsban
Hármas karambol Debrecenben, a délutáni csúcsban
A járművekben összesen heten utaztak.
Úgy gondolta, nem gyalog indul el a debreceni tüzépre
Úgy gondolta, nem gyalog indul el a debreceni tüzépre
Nem csak az volt a baj, hogy ittasan ült volán mögé…
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Lakástűz Hajdúböszörményben
Lakástűz Hajdúböszörményben
Hat embert az épület elhagyására szólítottak fel.
Hirdetés
Hirdetés
Magyar Kupa: Veszprém–DVSC, PMFC–DEAC
Magyar Kupa: Veszprém–DVSC, PMFC–DEAC
Idegenbe kényszerülnek a debreceni csapatok.
Hirdetés
Hirdetés
Négy debreceni az álomcsapatban
Négy debreceni az álomcsapatban
Vagyis öt, mert fiktíven a Loki trénere az álomcsapat edzője.
Gazdaság
Szeptembertől lehet felvenni a 3 százalékos lakáshitelt
Az első lakásvásárlók számára teszi minden korábbinál kedvezőbbé az első otthon megszerzését - mondta Gulyás Gergely.
Hosszúpályi utcákat újítanának fel
Több helyen is aszfaltoznának.
Családbarát adóforradalomról beszélt Hankó Balázs
Négy év – négyezer milliárd forint.
A magyar meggy iránt nagy a kereslet külföldön
A termés a megszokottnál jóval kevesebb.
Támogatott tartalom
Karosszériavédő fólia: a hosszabb autó élettartam kulcsa
Karosszériavédő fólia: a hosszabb autó élettartam kulcsa
Milyen helyzetekben is segíthet ez a megoldás?
Létavértesi építőtábor – egy elkészült alkotás
Létavértesi építőtábor – egy elkészült alkotás
Munka, szórakozás, közösségi élmények mentoroknak és diákoknak egyaránt.
Az ország kenyerét Debrecenben szegték meg
Az ország kenyerét Debrecenben szegték meg
A Balmaz-Sütöde sikere nemcsak egy vállalkozásé, hanem a hajdú-bihari közösségé is.
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Kezelések széles skáláját kínálják a pácienseknek.
Hirdetés
Hirdetés