Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?

| 2019. 12. 11. | 21:42:00
Erre haladna egy Ausztriától Romániáig nyúló kontinentális bicikliút. A BMW-beruházás sem gyorsítja a folyamatot.
Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Legkorábban 2021 elejére állhatnak rendelkezésre a Hortobágy és Tiszafüred közötti kerékpárút kiviteli és kisajátítási tervei. Bár egy 2017-es kormányhatározat a Debrecen és Hortobágy közötti bicikliút 2018-as megvalósítását is előrevetítette, ennek azóta nyoma sincs. A szakasz tervezéséről két évvel ezelőtt még voltak hírek, aztán azóta nagy a csönd. Ehhez persze a 2018 nyarán bejelentett BMW-beruházással járó infrastruktúra-fejlesztéseknek is köze lehet, hiszen a multi gyárépítése éppen Debrecen északnyugati területét, vele együtt a 33-as főút környezetét forgatja fel fenekestül.

[Beillesztett cikk: Csúszik az M4-es átadása, így áll a Debrecent Szegeddel összekötő út tervezése]

Gyakorlatilag tényként kezelhető, hogy a kirándulni szeretők által régóta vágyott és a politikai döntéshozók álltak az elmúlt két évtizedben többször megígért fejlesztés nem valósul meg rövid távon. Ami nem azt jelenti, hogy a turisztikai régió számára különösen indokolt beruházás nem halad előre. Ráadásul a Debrecen-Tiszafüred szakasz az Európai Kerékpárút Hálózat (EuroVelo) része lenne, a 14-es számú útvonalé. Amelyik azonban egyelőre nem szerepel az EuroVelo-térképeken… 

Lássuk, mi az, amit tudunk!

  • Az Európai Kerékpáros Szövetség EuroVelo hálózata jelenleg 16, majdnem a teljes kontinenst átszelő  útvonalból áll. Magyarországon a 6-os (Folyók útvonala), a 11-es (Kelet-Európai útvonal) és a 13-as (a Vasfüggöny-útvonal) halad át. Továbbá alakul a 14-es is, ám ez a Boden-tó osztrák oldalától induló és a romániai Jászvásárig tartó 1710 kilométeres útvonal még fejlesztési fázisban van. A projektet két ütemre osztották, az elsőben 1054 kilométert jelölnek ki Salzburg és Debrecen között, míg a másodikban következik a maradék 656 kilométer. Az EuroVelo útvonalak sajátos tematikával rendelkeznek, a 14-es esetében a víznek lesz kiemelt szerepe, lévén, nagyon sok tó, folyó és gyógyfürdő mellett vezet majd el.

Az EuroVelo 14 tervezett magyarországi szakasza

  • A Tiszafüredtől Hortobágyig tartó szakasz engedélyezési tervei 2020 januárjában készülnek el, míg az építési engedély megszerzése 2020 áprilisában várható – derül ki egy, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés elé kerülő, a közlekedésfejlesztés aktuális lehetőségeit taglaló 2019. decemberi előterjesztésből. A kiviteli és kisajátítási tervek legkorábban 2021 első negyedévére készülhetnek el. A tervezési munkákat idén januárban nyerte el nettó 59 millió forintért a Pedál Konzorcium (Utiber Kft., Trencon Kft.). 
    Ez a kerékpárút Tiszafüred belterületétől kezdődően a 33-as főút északi oldalán halad az egyeki elágazásig. Ott a nyomvonal elválik a főúttól és a hortobágyi úgynevezett régi sóút vonalán a Nyugati-főcsatornához vezet, ahol a gáton északi irányban folytatódik a 108-as vasútvonalig (Debrecen-Füzesabony). Annak déli oldalán éri el Hortobágy-Halastó vasútállomást.
    ​​Fontos, hogy a Cívis Komplex Kft. közben egy Hortobágy-Balmazújváros bicikliutat tervez 14,2 millió forintért. Ez a már említett vasútállomástól Hortobágy községig halad, majd a 33-as főút északi oldalán, a település végét elérve északra fordul a 108-as vasútvonalhoz. Így éri el Hortobágy-Kónyát, azután pedig Balmazújvárost, ahol csatlakozik a város meglévő kerékpárút-hálózatához. A Hortobágy-Balmazújváros szakasz építési engedélye 2020. januárban várható.
  • A Debrecen-Hortobágy szakaszról tudható hogy a cívisvárostól a Látóképi-tóig terjedő vonal már rendelkezik építési engedéllyel. Egy 2017-es kormányhatározat több más hasonló fejlesztéssel együtt a teljes Debrecen-Hortobágy szakaszt (53 kilométeren) a 2018-ban megvalósítandó projektek közé sorolta. Majd tavaly a teljes program kivitelezését egy évvel későbbre halasztották. Ennek szellemében az építkezésnek minimum haladnia kellene, mégsem történik semmi. Azaz annyi, hogy a tervezés már zajlik, legalábbis Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy szeptember nyilatkozata szerint. A szakembereknek nem lehet könnyű dolga, hiszen a tavaly nyáron bejelentett BMW-beruházás  jól érzékelhetően megváltoztatja az érintett terület közúti és vasúti viszonyait. Így bizonyos szakaszon 2x2 sávosra bővül a 33-as főút, több kilométernyi új vasúti pálya épül a 108-as vonalon, s ezek mellett is lehetnek a kerékpárút nyomvonalát befolyásoló hatások.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Beépítik a régóta üresen álló debreceni telket
Négyszáz lakást alakítanak ki a Hajnal utcán.
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Szoboszlói úti lezárás: csere!
Debreceni csomópont-átépítés: az egyik buszmegállót visszaadják, a másikat lezárják.
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
Stúdiókonténerben szólhat a nóta
A ministúdió októbertől áprilisig lesz a DSZC Kreatív technikum udvarán.
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
Az ember, akinek sokat köszönhet Debrecen
A magyar történelem kiemelkedő alakja.
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Egy debreceni okozott halálos balesetet a 4-esen
Kocsisor előzésébe kezdett, ám a manővert nem tudta befejezni.
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Egyetemi rangsor: Debrecen őrzi helyét
Elkészült a Times Higher Education legújabb ranglistája.
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Nyoma veszett egy debreceni lánynak
Augusztus óta nem találják.
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
Asztalon a debreceni hajléktalanok ügye
A lakossági panaszokra is reagálna az önkormányzat.
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
A debreceni önkormányzat a 106-os vasút nyomvonaláról
Soha nem volt arra irányuló szándék, amit emlegetnek - írják.
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
Ők Debrecen és egyeteme magas büszkeségei
A tanulmányaik mellett az élet más területein is kiemelkedően teljesítenek
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
Újabb „értelmetlen” debreceni vereség
A DEAC-nak több helyzete volt, jobban játszott, mégis kikapott.
Hirdetés
Hirdetés
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Koronavírus: emelkedett koncentráció Debrecenben
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Döbbenetes mértékben nőttek a lakásárak
Debrecenben 987 ezer forint a négyzetméterárak középértéke.
Egészségügy: mentesség a nyugdíjas dolgozóknak
A fizetés mellett a teljes nyugdíjuk is jár nekik.
Brillírozik a 1818 DÁP Ügyfélszolgálat
Mérföldkő a közigazgatásban.
Lehet potyázni az új debreceni ALDI-nál?
Kiderült, hogy mennyit kell fizetni a parkolásért; a magyarországi üzletlánc harmadik legnagyobb boltja nyílt meg.
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Két cég aszfaltozik öt böszörményi utcában
Összesen 167 millió forintot fordítanak fejlesztésre.
Támogatott tartalom
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Jön a Berettyói Régiségvásár és Bolhapiac!
Őszi különlegességek és veterán varázs október 18-án.
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
Az egészségesebb, fenntarthatóbb életért mutatott jó példát a Sensirion
A repülőtér futópályáján rendezett versenyen három csapattal indult a svájci szenzorgyártó cég debreceni leányvállalata.
Hirdetés
Hirdetés