Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?

| 2019. 12. 11. | 21:42:00
Erre haladna egy Ausztriától Romániáig nyúló kontinentális bicikliút. A BMW-beruházás sem gyorsítja a folyamatot.
Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Legkorábban 2021 elejére állhatnak rendelkezésre a Hortobágy és Tiszafüred közötti kerékpárút kiviteli és kisajátítási tervei. Bár egy 2017-es kormányhatározat a Debrecen és Hortobágy közötti bicikliút 2018-as megvalósítását is előrevetítette, ennek azóta nyoma sincs. A szakasz tervezéséről két évvel ezelőtt még voltak hírek, aztán azóta nagy a csönd. Ehhez persze a 2018 nyarán bejelentett BMW-beruházással járó infrastruktúra-fejlesztéseknek is köze lehet, hiszen a multi gyárépítése éppen Debrecen északnyugati területét, vele együtt a 33-as főút környezetét forgatja fel fenekestül.

[Beillesztett cikk: Csúszik az M4-es átadása, így áll a Debrecent Szegeddel összekötő út tervezése]

Gyakorlatilag tényként kezelhető, hogy a kirándulni szeretők által régóta vágyott és a politikai döntéshozók álltak az elmúlt két évtizedben többször megígért fejlesztés nem valósul meg rövid távon. Ami nem azt jelenti, hogy a turisztikai régió számára különösen indokolt beruházás nem halad előre. Ráadásul a Debrecen-Tiszafüred szakasz az Európai Kerékpárút Hálózat (EuroVelo) része lenne, a 14-es számú útvonalé. Amelyik azonban egyelőre nem szerepel az EuroVelo-térképeken… 

Lássuk, mi az, amit tudunk!

  • Az Európai Kerékpáros Szövetség EuroVelo hálózata jelenleg 16, majdnem a teljes kontinenst átszelő  útvonalból áll. Magyarországon a 6-os (Folyók útvonala), a 11-es (Kelet-Európai útvonal) és a 13-as (a Vasfüggöny-útvonal) halad át. Továbbá alakul a 14-es is, ám ez a Boden-tó osztrák oldalától induló és a romániai Jászvásárig tartó 1710 kilométeres útvonal még fejlesztési fázisban van. A projektet két ütemre osztották, az elsőben 1054 kilométert jelölnek ki Salzburg és Debrecen között, míg a másodikban következik a maradék 656 kilométer. Az EuroVelo útvonalak sajátos tematikával rendelkeznek, a 14-es esetében a víznek lesz kiemelt szerepe, lévén, nagyon sok tó, folyó és gyógyfürdő mellett vezet majd el.

Az EuroVelo 14 tervezett magyarországi szakasza

  • A Tiszafüredtől Hortobágyig tartó szakasz engedélyezési tervei 2020 januárjában készülnek el, míg az építési engedély megszerzése 2020 áprilisában várható – derül ki egy, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés elé kerülő, a közlekedésfejlesztés aktuális lehetőségeit taglaló 2019. decemberi előterjesztésből. A kiviteli és kisajátítási tervek legkorábban 2021 első negyedévére készülhetnek el. A tervezési munkákat idén januárban nyerte el nettó 59 millió forintért a Pedál Konzorcium (Utiber Kft., Trencon Kft.). 
    Ez a kerékpárút Tiszafüred belterületétől kezdődően a 33-as főút északi oldalán halad az egyeki elágazásig. Ott a nyomvonal elválik a főúttól és a hortobágyi úgynevezett régi sóút vonalán a Nyugati-főcsatornához vezet, ahol a gáton északi irányban folytatódik a 108-as vasútvonalig (Debrecen-Füzesabony). Annak déli oldalán éri el Hortobágy-Halastó vasútállomást.
    ​​Fontos, hogy a Cívis Komplex Kft. közben egy Hortobágy-Balmazújváros bicikliutat tervez 14,2 millió forintért. Ez a már említett vasútállomástól Hortobágy községig halad, majd a 33-as főút északi oldalán, a település végét elérve északra fordul a 108-as vasútvonalhoz. Így éri el Hortobágy-Kónyát, azután pedig Balmazújvárost, ahol csatlakozik a város meglévő kerékpárút-hálózatához. A Hortobágy-Balmazújváros szakasz építési engedélye 2020. januárban várható.
  • A Debrecen-Hortobágy szakaszról tudható hogy a cívisvárostól a Látóképi-tóig terjedő vonal már rendelkezik építési engedéllyel. Egy 2017-es kormányhatározat több más hasonló fejlesztéssel együtt a teljes Debrecen-Hortobágy szakaszt (53 kilométeren) a 2018-ban megvalósítandó projektek közé sorolta. Majd tavaly a teljes program kivitelezését egy évvel későbbre halasztották. Ennek szellemében az építkezésnek minimum haladnia kellene, mégsem történik semmi. Azaz annyi, hogy a tervezés már zajlik, legalábbis Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy szeptember nyilatkozata szerint. A szakembereknek nem lehet könnyű dolga, hiszen a tavaly nyáron bejelentett BMW-beruházás  jól érzékelhetően megváltoztatja az érintett terület közúti és vasúti viszonyait. Így bizonyos szakaszon 2x2 sávosra bővül a 33-as főút, több kilométernyi új vasúti pálya épül a 108-as vonalon, s ezek mellett is lehetnek a kerékpárút nyomvonalát befolyásoló hatások.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Kitüntették a debreceni belgyógyászt
Kitüntették a debreceni belgyógyászt
Ehhez a díjhoz kimagasló szakmai tevékenység szükséges.
A kormány 12,9 milliárddal kevesebbet szán Debrecenre
A kormány 12,9 milliárddal kevesebbet szán Debrecenre
Módosították több állami beruházás finanszírozását.
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Lezárult a közönségszavazás is; kialakult a döntő mezőnye.
Helytálltak a debreceni klarinétosok
Helytálltak a debreceni klarinétosok
Erős mezőnyben kellett versenyezniük.
Orvosok tettek esküt Debrecenben
Orvosok tettek esküt Debrecenben
Ötvenkilencen vették át diplomájukat.
Megsüllyedt a burkolat az Egyetem sugárúton
Megsüllyedt a burkolat az Egyetem sugárúton
Már dolgoznak a debreceni útszakaszon.
Fellobbant a remény lángja Debrecenben
Fellobbant a remény lángja Debrecenben
Barcsa Lajos szerint a közös adventi gyertyagyújtás nem csupán hagyomány, hanem üzenet.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Emeli a kormány a gyedet
Emeli a kormány a gyedet
Az szja-mentességi kör a kétgyermekes anyákkal bővül.
Hirdetés
Hirdetés
Ünnepi fények, közösségi élmények Biharnagybajomban
Ünnepi fények, közösségi élmények Biharnagybajomban
A település idén is egyedi adventi programokkal ajándékozza meg lakóit.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Ismert debreceni fideszeseknek szólt be Magyar Péter
A TISZA elengedné a közlekedési múzeumot, inkább a Nagyállomást venné „kezelésbe”.
Debreceni piac: bőség és óvatos vevők
Ön kiszámolta már, mennyit költ a karácsonyi menüre?
Számos kihívással néztek szembe a magyar gazdák
Fagy, ragadós száj- és körömfájás, aranyszínű sárgaság is volt 2025-ben.
Támogatott tartalom
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Kihívást jelent az online marketing?
Kihívást jelent az online marketing?
Egy SEO ügynökség lehet a megoldás.
Szárítógépek és panelélet
Szárítógépek és panelélet
Így oldható meg a teregetés erkély nélkül is.